یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
بودجه نمایشگاه کتاب صرف خرید حمایتی از ناشران شود

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی زنان ناشر از ارسال نامه به معاون فرهنگی وزیر ارشاد خبر داد که در آن پیشنهاد شده است بودجه برگزاری نمایشگاه کتاب را صرف خرید حمایتی کتاب از ناشران کنند.

پروین صدقیان، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی زنان ناشر در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان  کرد: بخش زیادی از ناشران اکنون با بحران های مالی جدی روبه رو هستند و نگران برگشت‌خوردن چک‌هایی هستند که دست چاپخانه‌‌داران و کاغذفروشان دارند.
 
مدیر نشر گل‌آذین افزود: در این روزها که بازار کار برای بخش زیادی از اصناف تعطیل شده است، اهالی نشر که بنیه ضعیفی طی این سال‌ها پیدا کرده‌اند، از این موضوع مستثنی نیستند و نگران آینده  کاری خود هستند.
 
صدقیان با اشاره به ارسال نامه به محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این نامه به بخشی از این مشکلات اشاره کردیم و خواستار توجه جدی وزارتخانه به معضلات موجود شدیم؛ زیرا معتقدیم صنعت نشر امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند تسهیلات و حمایت است.
 
وی یادآور شد: در این نامه پیشنهادات خود را برای بهبود وضعیت اهالی نشر بیان کرده‌ایم؛ به‌عنوان مثال به‌دنبال برگزار نشدن نمایشگاه کتاب تهران، خواسته‌ایم وزارت فرهنگ و ارشاد از ناشران با تخفیف 20 درصدی (مطابق تخفیفی که ناشران در نمایشگاه باید برای خریدار منظور کنند) کتاب خریداری کند.

صدقیان همچنین با پیشنهاد دیگری درباره حمایت از ناشران، توضیح داد: از سوی دیگر می‌توان کتاب‌های خریداری شده را به کتابخانه‌های عمومی تزریق کرد تا هم منابع آن‌ها غنی‌تر شود و هم زمینه برای دسترسی گسترده‌تر مردم به کتاب‌ها فراهم آید.

به گفته وی، اکنون بخش زیادی از مخاطبان کتاب به دلیل کاهش توان مالی نمی‌توانند کتاب خریداری کنند، اما می‌توانند با عضویت در کتابخانه‌های عمومی، از جدیدترین و به‌روزترین آثار ناشران بهره‌مند شوند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند با بودجه‌ای که در اختیار دارد، به این موضوع وارد شود.
 
متن نامه ارسالی به معاونت امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر است؛

حضور معاونت  محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
جناب آقای دکتر جوادی
احتراماً به عرض می‌رساند چنان که می‌دانید موقعیت نشر و فروش کتـاب برای نـاشران در روزهای کنونی بسیار وخیـم است و نیازی به تکرار نیست. همانطورکه مستحضرید ناشران کلیه سرمایه خود را به امید بازگشت بخشی از آن در نمایشگاه کتاب، صرف خرید کاغذ، مقوا و کلاً هزینه‌های چاپ کتاب کرده‌اند و نقدینگی آنان بـه تاراج رفته است و اکنون بیش ازهر زمان دیگری نیازمند تسهیلات و حمایت مجموعه‌های ذیـربـط هستند. لـذا بایـد به راهکارهایی اندیـشیـد که قابل اجرا باشند.
 
پیــرو پیگیری‌های اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در این رابطه، انجمن صنفی کارفرمایی زنان ناشر نیز بر خود لازم می‌داند برای احقاق حقوق اعضای خود پیشنهاد زیر را مطرح نماید:
 
وزارت ارشاد برای برگزاری نمایشگاه کتاب بودجه‌ای را تخصیص داده بود که به علت عدم برگزاری آن نمایشگاه، این بودجه همچنان در صندوق وزارت ارشاد باقی مانده است. ازآنجایی که ناشران برای فروش در نمایشگاه کتاب‌های زیادی را به چاپ رسانده‌اند لذا پیشنهاد می‌شود که وزارت ارشاد هرچه زودتر از ناشران با تخفیف 20 درصدی (مطابق تخفیفی که ناشران در نمایشگاه باید برای خریدارمنظور کنند) کتاب خریداری نماید و مبلغ آن را نقداً به حساب آنان واریز گرداند تا بلکه بخشی ازهزینه های آنان جبران شود.
 
به نظرمی‌رسد که این می‌تواند راهکار مناسبی برای برون رفت از مشکلات ناشران باشد. خواهشمند است نسبت به ایــن درخواست توجه کافی و وافی مبذول فرمایید.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها