یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
مسئولان جلوی زمین‌خوردن صنعت نشر را بگیرند!

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به چالش‌ كرونا برای اهالي فرهنگ خصوصا ناشران و چاپخانه‌داران گفت: ضروری است مسئولان در حوزه نشر ورود جدی داشته باشند.

فاطمه ذوالقدر، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه انتشار ویروس کرونا در سراسر جهان تاثیر منفی بر زندگی روزمره مردم و کسب‌و‌کارهای صنعتی و غیرصنعتی گذاشته است، عنوان کرد: این مو ضوع موجب شده است که بسیاری از حرفه‌های مربوط به کالاهای مصرفی و خدماتی، به‌حالت تعطیل و نیمه‌تعطیل دربیایند که این وضعیت، متأسفانه موجب بیکاری کارگران و فعالان در برخی حرفه‌ها شده است.
 
وی ادامه داد: شاید هیچ‌گاه تا این اندازه برای تضعیف و حتی نابودی برخی از کسب‌و‌کارها، نگرانی وجود نداشت و اگر تا پیش از این تنها کشورهای در حال توسعه و جوامع کم‌برخوردار از این لحاظ احساس نگرانی می‌کردند، حالا با شیوع سریع این بیماری، همه حتی آن‌ها که در کشورهای توسعه‌یافته فعالیت می‌کنند هم این بیم را دارند.
 
ذوالقدر با اشاره به تاثیرات این بیماری بر اهالی فرهنگ؛ به‌خصوص ناشران، گفت: فعالان حوزه نشر در سراسر دنیا در این روزها این تأثیرات را به‌خوبی احساس می‌کنند. شیوع کرونا باعث شده تا آینده بازار نشر در جهان، آینده‌ای نامطمئنی باشد.
 
وی تاکید کرد: کرونا دست‌کم تا امروز، سبب شده نمایشگاه‌های بزرگ کتاب دنیا و همین‌طور نمایشگاه کتاب تهران نیز تعطیل و زمان برگزاری آن به وقت دیگری موکول شود.
 
پویش‌های مطالعاتی و مخاطبان
ذوالقدر با بیان اینکه دایره تأثیرگذاری کرونا بر بازار نشر، گسترده‌تر از تعطیلی نمایشگاه‌های است، اظهار کرد: همانطور که کرونا جان برخی مبتلایان را می‌گیرد، بدنه نشر را نیز هر روز کم‌رمق‌تر کرده و آن را رو‌به ضعف و کم جانی برده است.
 
به گفته وی، در کشورمان بخش نشر و کتاب از آسیب کرونا در امان نمانده و تنها یکی از نتیجه‌های در خانه‌ماندن مردم٬ خلوت‌شدن کتاب‌فروشی‌ها و به تعویق افتادن نمایشگاه کتاب بوده است.
 
ذوالقدر با اشاره به برخی نوآوری‌ها در این بحران، توضیح داد: البته این روزها ناشران خوش‌فکری با توجه به محدودیت‌ها، چاره‌اندیشی‌های زیبایی داشته‌اند. آن‌ها با ایجاد پویش‌های مختلف یا با تسهیل دسترسی مخاطبان به کتاب، آن‌ها را فراموش نکرده‌اند و با شعارهای مختلف که خرید آنلاین کتاب را با ارسال رایگان و کارهایی از این قبیل تبلیغ می‌کند، تلاش دارند به هر شکلی کتاب را به‌دست مخاطبان برسانند.
 
وی با بیان اینکه این اقدام نتایج مختلفی به همراه داشته است، گفت: اقدامات صورت گرفته، موجب شده است تا ناشران از این مسیر، هم رزقی داشته باشند و هم فضای مطالعه در منازل فراموش نشود.
 
نگرانی اهالی نشر از آینده
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر صحبت‌های خود با بیان اینکه اهالی نشر این‌روزها با مشکلات جدی مواجه هستند، گفت: همزمان با بحران کرونا در موعدی کوتاه، اجازه نشر به روزنامه‌ها و نشریات نیز داده نشد که همین موضوع، آثار سوء خود را بر کار فعالان حوزه چاپ هم داشته است.
 
وی افزود: نباید فراموش کنیم که پیش از این نیز این صنعت با مشکلاتی روبه‌رو بوده است؛ گرانی کاغذ، فرسودگی دستگاه‌های چاپ و امکانات، ضعف در حمایت‌های یارانه‌ای مناسب و حتی برخی مشکلات ممیزی و... 
 
ذوالقدر با بیان اینکه گاهی پس از هفته‌ها انتظار و هزینه زیاد ناشران، مطلع می‌شدند که نمی‌توانند کتابی را چاپ کنند، عنوان کرد: رعایت نشدن مقررات حق تکثیر و ضعف در تقویت و کندی اجرای این مقررات از دیگر مشکلات ناشران است که حال با وضعیت حاکم در دوره بحران کرونا، این مشکلات دوچندان شده است.
 
وی با اشاره به اینکه بسیاری از اهالی صنعت نشر ‌اکنون نگران آینده کسب‌و‌کار خود هستند، گفت: در این زمینه، ضروری است مسئولان در حوزه نشر نیز ورود جدی داشته باشند و با حمایت‌های ویژه، جلوی زمین خوردن این صنعت را بگیرند؛ زیرا این عرصه، عرصه‌ای است که هر چه بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گیرد، به همان میزان شاهد شکوفایی و رشد فرهنگی در جامعه خواهیم بود.
 
ذوالقدر با اشاره به پیگیری‌های کمیسیون فرهنگی مجلس دهم، ابراز امیدواری کرد که مجلس یازدهم نیز برای از میان برداشتن موانع و مشکلات این صنعت، عزم جدی داشته باشد و همچنان برای تقویت و نظارت بر اجرای بهتر طرح‌های حمایتی و نظارت جدی بر بازار و همچنین اجرای کامل قانون بودجه در این حوزه، مسیر پویایی صنعت نشر را هموار سازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها