شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
امیدوار عنایت رئیس‌جمهوری هستیم/ برای برگزاری نمایشگاه دنبال تنخواه بودیم

لادن حیدری گفت: با امیدواری پیگیر تخصیص بسته‌های حمایتی دولت به حوزه نشر، هستیم و دستورات رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز موید این موضوع است که کتاب و مطبوعات برای دولت مهم است.

لادن حیدری، معاون توسعه‌ مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره میزان خسارت مالی به حوزه نشر در پی شیوع ویروس کرونا بیان کرد: آمار و ارقام خسارت فعالان حوزه نشر، ناشی از شیوع ویروس کرونا براساس اعلام صنف و برآورد از تاثیر‌پذیری بازار، به نامه‌‌های ارسالی به مسئولان اقتصادی کشور پیوست و اعلام شده است.

به عنایت رئیس‌جمهوری امیدواریم
وی با اشاره به پیگیری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بخشی‌ از خسارت به صنعت نشر افزود: امید‌واریم با توجه به شرایط خاص حوزه نشر که پیش از شیوع ویروس در کرونا نیز وجود داشت و همچنین تعویق و ابهام در برگزاری رویداد‌های کتاب‌محور از‌جمله نمایشگاه کتاب تهران، عنایت رئیس‌جمهوری و دیگر وزرا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود برای تخیصص بسته‌های حمایتی در این حوزه استفاده کنیم.

عضو هیات امنای موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران درباره احتمال هدایت بودجه نمایشگاه در صورت لغو این رویداد در دیگر کانال‌های حمایتی از فعالان حوزه ادامه داد: باید توجه داشته‌ باشیم که اعتبار لازم برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در اعتبارات فرهنگی سال قبل پیش‌بینی‌ می‌شود.

به گفته وی، سال 1397 صد‌‌درصد اعتبار دو حوزه کتاب و مطبوعات جذب و تخصیص پیدا کرد و اعتبار نمایشگاه سال 1398 نیز در اعتبار سال 1397 پیش‌بینی شد.

حیدری تصریح کرد: شیوه تخصیص اعتبار برگزاری نمایشگاه به این دلیل انجام می‌شود که مقدمات برگزاری هر دوره از نمایشگاه در 6 ماهه دوم آغاز می‌شود و متولیان فرهنگی باید به این روش اعتبار را تعیین کنند. 

وی افزود: سال گذشته در حوزه کتاب و مطبوعات متاسفانه فقط 50 درصد اعتبارات پیش‌بینی شده، تخصیص یافت. توجه داشته باشیم که 50 درصد اعتبارات باید بین دو حوزه کتاب و مطبوعات تقسیم می‌شد؛ بنابراین اعتبار‌ات پیش‌بنی شده برای برگزاری سی‌‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران محقق نشد و اگر نمایشگاه سال 1399 در موعد خود برگزار می‌شد با مشکل جدی مواجه می‌شدیم.  

برای برگزاری نمایشگاه سی‌و‌سوم دنبال تنخواه بودیم
معاون توسعه‌ مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: برای تامین بودجه این دوره از نمایشگاه به‌دنبال دریافت تنخواه از سازمان برنامه و بودجه بودیم. ما امید‌وار بودیم و برهمین اساس، بخشی از بودجه نمایشگاه سال جاری در سال قبل همراه با انجام برخی مقدمات هزینه شد؛ اما برگزاری نمایشگاه به موعد دیگری موکول شد.

حیدری با بیان این مطلب که امید‌واریم ریشه ویروس کرونا از بین برود و بتوانیم کمافی‌السابق نمایشگاه کتاب تهران، به‌عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور به‌عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور را داشته باشیم، بیان کرد: اگر سی‌‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌طور قطعی برگزار نشود، تغییر خدمات در این حوزه مسلما اولویت است.

احتمال تغییر در ارائه خدمات حوزه کتاب
عضو هیات امنای موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، ادامه داد: تغییرات موجب خواهد شد تا در اجرای برخی رویداد‌ها و همچنین در میزان آن‌ها تغییراتی ایجاد شود. جابه‌جایی در حمایت‌ها، مثلا حمایت از کتاب‌های الکترونیک به جای کاغذی. همه این شیوه‌ها باید از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با کمک صنف تدوین شود و یا نوع حمایت‌ها برحسب آن موارد تغییر دهند.

حیدری با اشاره به بودجه فرهنگی سال جاری، بیان کرد: هنوز بودجه فرهنگی سال 1399 دریافت نکرده‌ایم و به نظر می‌‌رسد اگر میزان بودجه سال جاری، همانند سال گذشته باشد، نمی‌توانیم تغییر چندانی در خدمات داشته باشیم. مگر اینکه دولت در تخصیص‌ها بازبینی و اعتبار این حوزه را به‌خوبی پیش‌بینی کند تا بتوانیم برای مدل‌های جدید ارائه خدمات، با توجه به شیوع ویروس کرونا هم برنامه‌ریزی‌های جدی داشته باشیم.   

وی افزود: مرتب، مکرر و با امیدواری پیگیر تخصیص بسته‌های حمایتی دولت به حوزه نشر، هستیم. دستورات رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز موید این موضوع است که دو حوزه کتاب و مطبوعات برای دولت مهم است و به جد دنبال جبران کسری‌‌ اعتبارات سال گذشته هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها