شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵
خانه کتاب به داد کتاب‌فروشی‌ها برسد

زهرا ابراهیمی معتقد است خانه کتاب باید پس از شرایط کرونا، کارهای حمایتی خود را به‌شکل سیستماتیک و پایدار ادامه بدهد و در قالب طرح‌های فصلی به مردم برای خرید کتاب یارانه بدهد.

زهرا ابراهیمی بسابی، مدیر کتاب‌فروشی «فانوس» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره وضعیت کتاب‌فروشی‌ها در بحران کرونا بیان کرد: شرایط تداوم و بقای کتاب‌فروشی‌ها در شرایط کرونایی حاکم بر جامعه و قرنطینه، خوب نیست و کتاب‌فروشان باید خود به‌اقداماتی جامع برای رهایی از ضرر و زیان بیشتر دست بزنند. به‌طورمثال؛ وضعیت سفارش آنلاین و تلفنی کتاب‌ها را افزایش بدهند و کتاب‌ها را برای درخواست‌کنندگان ارسال کنند.
 
وی افزود: بهترین راه برای برون‌رفت از آسیب‌های ناشی از کرونا بر صنعت نشر، درحال حاضر این است که خود کتاب‌فروشان اقدام به فروش آنلاین کتاب‌ها بکنند و این دریچه‌ای جدیدی برای فروش کتاب است. البته با این‌حال، فروش چشم‌گیری نسبت به شرایط قبل از کرونا نخواهند داشت.
 
ابراهیمی بیان کرد: فروش آنلاین کتاب، جوابگوی هزینه‌های کتاب‌فروشی نیست. درحالت عادی و زمانی هم که چنین بحران‌هایی در جامعه وجود ندارد، وضعیت فروش کتاب، طبیعی نیست و حالا در این شرایط، مشکلات دیگر قابل بیان نیستند.
 
مدیر کتاب‌فروشی «فانوس» درباره اصلی‌ترین چالش پیش‌رو کتاب‌فروشان در شرایط تعطیلی و قرنطینه خاطرنشان کرد: تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها مانع از پاس‌شدن چک‌ها به مراکز پخش، انتشارات و ... می‌شود و به‌صورت زنجیره‌وار تمام مشاغل مرتبط با تولید و توزیع کتاب را با اختلال مواجه می‌کند.
 
وی با بیان اینکه پس از بحران کرونا با تعطیلی بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها مواجه خواهیم شد، ادامه داد: کتاب‌فروشی‌های کوچک قطعا در این شرایط و بدون حمایت دولت دوام نخواهند آورد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه کتاب و دیگر نهادهای متولی باید اقدامات مناسبی برای زنده‌نگه‌داشتن کتاب‌فروشی‌ها انجام بدهند.
 
ابراهیمی عنوان کرد: سیستم جامع و کاملی که از کتاب‌فروشی‌ها حمایت کند، وجود ندارد. هر مدیر و مسئولی که تغییر می‌کند، براساس نظر و عقیده خودش طرح‌های موجود و موثر را زیر سوال می‌برند و پول و هزینه موجود را بر اساس فکر خودش، در جای دیگری خرج می‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه یارانه خرید کتاب، اقدام مثبتی در راستای حمایت از کتاب‌فروشان و مردم برای خرید کتاب بود، گفت: کتاب در شرایط قبل از کرونا، انتهای سبد خانوار بود؛ اما حالا دیگر در سبد مردم جایی ندارد. چراکه وقت درآمدی نیست و مشکلات اقتصادی وجود دارد، مردم به دنبال اصلی‌ترین نیازها می‌روند و باید از خرید کتاب خود بگذرند.
 
مدیر کتاب‌فروشی «فانوس» ادامه داد: خانه کتاب باید پس از شرایط کرونا، کارهای حمایتی خود را به‌شکل سیستماتیک و پایدار ادامه بدهد و در قالب طرح‌های فصلی به مردم برای خرید کتاب یارانه بدهد. این یارانه به‌ویژه در دوران کرونا بسیار موثر است و می‌تواند موجب گسترش ترویج کتابخوانی بیشتر در جامعه بشود.
 
ابراهیمی بیان کرد: امیدوارم خانه کتاب طرح فصلی را ادامه بدهد و با کتاب‌فروشی‌های به‌ویژه کتاب‌فروشی‌های کوچک مشارکت کند؛ چراکه پس از کرونا به‌شدت زمین‌گیر خواهند شد و اگر به‌داد کتاب‌فروشان نرسیم، صنعت نشر بیش از پیش ضربه خواهد خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها