سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
کتاب‌فروشی‌ها باید به فعالیت خود در دوران کرونا ادامه بدهند/ نگرانی ناشران از افزایش قیمت کاغذ پس از کرونا

سیدناصری با بیان اینکه کتاب‌فروشی جزو مشاغل و مکان‌های پرریسک و خطرآفرین نیست، گفت: اگر کتاب‌فروشی‌ها دوباره به فعالیت خود ادامه بدهند، از زیان بیشتر جلوگیری خواهند کرد.

حمیدرضا سیدناصری، مدیر کتاب‌فروشی «قاصدک» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره شرایط پیش‌رو صنعت نشر در بحران کرونا بیان کرد: کتاب‌فروشی جزو مشاغل و مکان‌های پرریسک و خطرآفرین نیست که دارای ازدحام جمعیت و مستلزم در این ایام تعطیل باشد. اگر بتوانیم تدابیری بیاندیشیم که مشاغل کم‌خطر دوباره به فعالیت ادامه بدهند، شرایط به‌نفع کتاب‌فروشی‌ها تغییر پیدا خواهد کرد؛ چراکه به‌دلیل تعطیلی، کتاب‌فروشی‌ها از اواخر اسفند، دچار مشکلات مالی عدیده‌ای شده‌اند، چک‌های‌شان پاس نشده و فروشی نداشته‌اند.
 
وی افزود: به‌تبع مشکلات کتاب‌فروشی‌ها، انتشاراتی‌ها، مراکز پخش، صحافی و هرشغل مرتبط با صنعت نشر دچار مشکل خواهد شد و به‌صورت زنجیره‌ای بر یکدیگر تاثیر منفی خواهند گذاشت.
 
سیدناصری با اشاره به اقدامات مثبت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از ناشران و کتاب‌فروشان عنوان کرد: دولت و نهاد متولی این حوزه باید تسهیلات متناسبی به این مشاغل تخصیص بدهد تا بتوانند در این شرایط سخت، دوام بیاورند و بخشی از این آسیب‌های ناشی از کرونا را برطرف کنند؛ چراکه آسیب کتاب‌فروش به تمام بخش‌های صنعت نشر آسیب می‌رساند.
 
مدیر کتاب‌فروشی «قاصدک» بیان کرد: باید شرایطی برای کتاب‌فروشان مهیا شود تا بتوانند کتاب‌های دراختیار خود را در معرض فروش قرار بدهند. در مدتی که بحث قرنطینه مطرح بود، مردم خریدهای خود را غیرحصوری و اینترنتی انجام دادند و حالا اگر فرصتی برای کتاب‌فروشان نیز به‌وجود بیاید تا در کتاب‌فروشی‌ها حصور پیدا کنند، می‌توانند کتاب‌های خود را از طریق پیک ارسال کنند و مانع از ضرر و زیان بیشتر شوند.
 
وی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی پیش‌رو کتاب‌فروشی‌ها و به‌ویژه ناشران در بحران کرونا این است که نمی‌دانیم قیمت کاغذ و دلار پس از این بحران چطور خواهد بود؟ تاجران کاغذ درحال حاضر انبارهایی پر از کاغذ دارند که پس از بحران کرونا با قیمت‌های جدید به ناشران ارائه می‌کنند.
 
سید ناصری خاطرنشان کرد: نگرانی اصلی ناشران، قیمت‌های جدید ملزومات و مواد اولیه تولید کتاب است که باید هرچه‌ زودتر تدابیر منطقی و مناسبی در این زمینه اندیشیده شود؛ وگرنه با صدمات اقتصادی بسیاری در صنعت نشر مواجه خواهیم شد.
 
مدیر کتاب‌فروشی «قاصدک» درباره ارائه راهکارهایی برای مقابله با افزایش قیمت کاغذ و مواد اولیه تولید کتاب در شرایط پس از کرونا گفت: کاغذ پس از کرونا باید با همان ارز 4200 ارائه شود تا امیدی برای ادامه فعالیت کتاب‌فروشان در جامعه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها