دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
ارسال 1200 بسته نشر جامعه‌نگر در سال 99  با سامانه پست خانه کتاب/از پست کتاب حمایت شود

مرتضی زینعلی‌، با بیان اینکه در ابتدای سال 1399 برای ارسال 1200 بسته از سامانه پست خانه کتاب استفاده کرده‌ معتقد است، حمایت یارانه‌ای از این سامانه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به معنای عدالت و هدفند کردن یارانه است.

مرتضی زینعلی، مدیر‌مسئول انتشارات جامعه‌نگر در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره سامانه پست خانه کتاب بیان کرد: ماهیت اقدام موسسه خانه کتاب در ایجاد سامانه پست قابل‌توجه است و شاهد عملکرد موفقی هستیم؛ البته این طرح نیازمند حمایت است. خوشبختانه با همراهی موسسه خانه کتاب مسائل فنی سال گذشته از‌جمله اتصال به سایت شرکت پست امسال وجود نداشت.       

وی با اشاره به جریان حمایتی از سامانه پست خانه کتاب افزود: با وجود سامانه پست به‌ویژه در دوران قرنطینه و شیوع ویروس کرونا، فعالان حوزه نشر انتظار داشتند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخشی از یارانه حوزه نشر به موضوع پست اختصاص داده شود.

زینعلی ادامه داد: تعیین یارانه به حوزه پست به معنای عدالت در دریافت یارانه است؛ به‌عبارت دیگر هر ناشر به تناسب میزان تولید از یارانه بهره‌مند و در نتیجه عدالت در توزیع حمایت‌ها و البته هدفمندی یارانه‌ها اجرا می‌شود؛ همچنین تخصیص یارانه فشار افزایش قیمت هزینه‌های شرکت پست را می‌کاهد.   
 
رئیس هیات‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی درباره میزان استفاده نشر جامعه‌نگر از سامانه پست خانه کتاب بیان کرد: در مجموع از آغاز زمان قرنطینه تا پایان تعطیلات نوروز میزان استفاده نشر جامعه‌نگر از سامانه سه‌ تا چهار‌ برابر شد. در مجموع سال 1399 با توجه به استقرار چند نیرو‌ در دفتر انتشارات، نزدیک به 1200 بسته پستی را از طریق سامانه ارسال کردیم. مخاطبان نیز ابراز رضایت داشتند و از بین 1100 عنوان کتاب که در سایت انتشارات عرضه شده بود، درخواست‌های خود را ثبت کردند.   
        
زینعلی گفت: براساس تجربه و تحقیقات میدانی، ثابت شده که یکی از پنج دلیل نخست اقدام دانشجویان به‌ویژه در مناطق دورافتاده که دسترسی به منابع مشکل است، هزینه‌های پست است؛ به‌عنوان مثال دانشجویی ساکن مناطق روستایی که کتاب را به قیمت 20 و یا 25 هزار تومان خریداری می‌کند اما باید 20 هزار تومان هزینه پست پرداخت کند به‌صرفه به نظر نمی‌‌رسد.  
         
وی با بیان این مطلب که نشر جامعه‌نگر از تخفیف ارسال بسته‌های دو‌کیلویی نیز استفاده کرد، ادامه داد: با وجود اینکه بیشتر کتاب‌های دانشگاهی حجیم هستند و وزن بالایی دارند اما ارسال بسته‌های دو‌کیلویی هم قابل‌توجه بود. ضرورت حمایت از این حوزه احساس می‌شود. در‌حالی‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پلتفروم‌های کتاب الکترونیک در نوروز حمایت کرد نشر دانشگاهی دیده نشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها