یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
جداافتادگی بین محتوای آموزشی و کاربردش در زندگی، آن را بی‌معنا می‌کند

پژوهشگر و عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گفت: آنچه در آموزش رسمی به عنوان درس یاد می‌گیریم، اگر در زندگی کاربرد نداشته باشد، این جدا افتادگی بین محتوای آموزشی و زندگی باعث بی‌معنا شدن آن می‌شود.

مینا حدادیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، با بیان این مطلب گفت: رویکردهای نوین آموزشی می‌گویند همه محتواها می‌توانند با هم ارتباط داشته باشند و اگر فرزند شما مثل همه بچه‌ها در ایام شیوع کرونا نمی‌تواند به مدرسه برود، نگران نباشید؛ چون کرونا می‌تواند به عنوان یک موضوع قابل لمس تمام سرفصل‌ها‌ی آموزشی را پوشش دهد.

وی ویروس کرونا را بهانه‌ای برای برنامه‌ریزی دروسی مانند: جغرافیا، علوم، تاریخ، ریاضی، اخلاق و...  دانست و عنوان کرد: کودکان و نوجوانان می‌توانند درباره ویروس، باکتری و میکرب از کشورهای دیگر تحقیق کنند. از طریق آمارها درصد و احتمال و ریاضی را یاد بگیرند و با نظام‌های‌ اقتصادی بازار آزاد و برخورداری ازحمایت آنان آشنا شوند.

این مروج کتابخوانی ادامه داد: کتاب‌های غیردرسی و سایت‌های معتبر می‌توانند اطلاعات خوبی برای تحقیق در اختیار بچه‌ها قرار دهند و با توجه به رشد بالای ادبیات کودک و نوجوان درحوزه تالیف و ترجمه در ایران، به‌جای جستجو در میان ناشران؛ شاید این ایام بتواند فرصت خوبی برای توجه بیشتر به کارشناسان ادبیات کودک و نوجوان فراهم کند.

حدادیان مراجعه به فهرست‌های شناخته شده کودکان و نوجوانان را برای انتخاب کتاب یکی از بهترین راهکارها بیان کرد و افزود: تمام کتاب‌های کودک و نوجوان توسط چند نهاد کودک بررسی می‌شوند و سپس به خانواده‌ها معرفی می‌شوند که در این میان فهرست لاک پشت‌پرنده و شورای کتاب مهمترین فهرست‌های کتاب کودک و نوجوان هستند و خانواده‌هایی که شرایط مالی مناسبی دارند، می‌توانند به خرید تلفنی و اینترنتی فکرکنند.
 
عضو شورای نویسندگان کودک و نوجوان تصریح کرد: نمی‌توان مدت زیادی در قرنطینه زندگی کرد و فقط از پیام‌های بهداشتی کرونا مطلع شد و به جهان پس ازکرونا فکر نکرد. اگر این وضعیت بتواند پرسش‌های جدی و تازه‌ای در ذهن همه طرح و میل به یافتن پاسخ را بیدار کند، می‌توان کمی از آسیب‌های این بحران درامان باشیم.

حدادیان در پایان گفت: کتاب خوب و با کیفیت میل به جستجو را بیشتر زنده می‌کند. و درسایه پرسش و میل به جستجو جهان امن ترخواهد شد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معلم ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    خانم محترم مدت هاست که کتاب های درسی ما عقب افتاده شده است شما خیلی دیر خبر دار شدید !!!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها