سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
فراخوان برای ثبت خاطرات شفاهی مبارزه با ویروس کرونا در قم

مدیر دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری قم از همه‌ی شهروندان قمی که در فعالیت‌های جهادگرانه‌ عرصه مقابله با ویروس کرونا شرکت دارند دعوت کرد تا در راستای ثبت خاطرات شفاهی مبارزه با ویروس کرونا با آن‌ها همکاری کنند.

رضا یزدانی مدیر دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، گفت: از دیرباز حوادث و سوانح طبیعی از جمله سیل، زلزله و طوفان و نیز بیماری‌های اپیدمی و پاندمی مثل وبا، طاعون، آبله، تیفوس و ... توجه مورخان و پژوهشگران را به خود جلب کرده است.
 
وی اضافه کرد: برای برخی از این بلایای تاریخی بزرگ پژوهش‌هایی صورت گرفته و منتشر شده‌اند. اما از بسیاری دیگر ردّ پررنگی در منابع مکتوب نمی‌توان یافت و گاه فقط مورخی و پژوهشگری در حاشیه تاریخ‌نگاریی از یک دوره و عصری بدان اشاره‌ای کرده است.
 
یزدانی افزود: از زمان پیدایش تاریخ شفاهی در جهان غرب بسیاری از این عارضه‌ها و حوادث مصیبت‌بار توسط شفاهی‌کاران واکاوی، ضبط، ثبت و منتشر شده‌اند. اکنون که بیماری کرونا در ابعاد جهانی قدرت‌نمایی می‌کند و کشور ایران نیز یکی از صحنه‌های هماوردی با این بیماری به حساب می‌آید، فرصتی است برای پژوهشگران و تلاش‌گران عرصه تاریخ شفاهی ایران که هست و نیست این بیماری را واکاویده و ابعاد گوناگون آن را مورد بررسی‌های میدانی قرار داده و برای تاریخ به یادگار بگذارند.
 
مدیر دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری قم گفت: از آن‌جایی که ثبت این لحظات تاریخی امری ضروری و لازم است، دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری قم در نظر دارد خاطرات جهادگران این عرصه را ثبت کند.
 
وی با دعوت از همه‌ی شهروندان قمی که در فعالیت‌های جهادگرانه‌ عرصه مقابله با ویروس کرونا حضور دارند، یادآور شد: از همه اقشار مختلف چه در قالب گروه‌های جهادی و چه به صورت فردی همچون پرستاران، بسیجیان، طلاب، عکاسان و... دعوت می‌کنیم که مشخصات خود یا گروه خود و زمینه‌ی فعالیت و شماره تماس خود را به مدیر کانال «تاریخ شفاهی قم» ارسال کنند تا با آن‌ها جهت مصاحبه و کسب اطلاعات بیشتر تماس گرفته شود.
 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها