پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
خانه‌نشینی هم مردم را کتابخوان نکرده است

مدیر کتابفروشی «پاتوق کتاب ارومیه» می‌گوید: اگرچه خانه‌نشینی این روزها راهکار مؤثری برای جلوگیری از شیوع کرونا بوده است، اما به وجود آمدن این همه اوقات فراغت هم برای مردم، موجب نشده که آنها کتابخوان شوند.

مهدی حقانی، مدیر کتابفروشی «پاتوق کتاب ارومیه»، در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، با اشاره به اینکه در این کتابفروشی حدود 18 هزار عنوان کتاب در موضوعات اساسی اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، دفاع مقدس، رمان، ادبیات ایرانی و خارجی، روانشناسی، تاریخ، طب سنتی و کودک و نوجوان و در قالب 30 هزار جلد موجود است، درباره وضعیت «پاتوق کتاب ارومیه» در شرایط فعلی گفت: قبل از شیوع کرونا، نبود مشتری، فقدان تسهیلات برای به‌روز کردن کتابفروشی‌ها و هم‌خوان نبودن دخل و خرج، از مشکلات اصلی ما بود و الان هم تعطیلی کتابفروشی و بروز این بیماری به معضلات قبلی افزوده است.

خروجیِ فروش اینترنتی با حضوری، تفاوتی نداشته است
حقانی با اشاره به اینکه وضعیت بد اقتصاد کتاب با بروز کرونا بدتر هم شده و اُفت فروش کتاب بیش از گذشته باعث ضرر و زیان به این صنف فرهنگی شده است، ادامه داد: واقعیت این است که دیگر نمی‌توان از بازار کتاب صحبت کرد، چون چیزی از این بازار دست کم در ارومیه، باقی نمانده است. تمایل مردم و همچنین مخاطبان کتاب به خرید آنلاین بعد از شیوع ویروس کرونا و البته ارسال رایگان برای خریدهای بالای 100 هزار تومان موجب شده تا اندک مشتری ثابت کتابفروشی‌ها باقی بماند.
 
مدیر کتابفروشی «پاتوق کتاب ارومیه» در پاسخ به این سوال که آیا فروش مجازی در این شرایط کمک قابل توجهی به فروش کتاب کرده است؟، گفت: کمک که چه عرض کنم، چون اکثر کسانی‌ که به کتابفروشی می‌آیند، باید کتاب را ببینند، بعد خرید کنند و کم‌اند افرادی که بخواهند به‌صورت غیرحضوری خرید کنند. فروش اینترنتی و غیراینترنتی، همه چیز را به هم ریخته است. یک ماه پیش، کار در حال جان گرفتن بود و در حال توسعه آن بودیم، اما یک دفعه همه کار فرو ریخت و به‌نظرم پیامدهایش بدتر هم خواهد بود.

 
وی با اشاره به اینکه «پاتوق کتاب ارومیه» فروش اینترنتی دارد، بیان کرد: راه برون‌رفت کوتاه مدت دردی را دوا نمی‌کند. متاسفانه در استان ما مردم و مسئولین دید فرهنگی ندارند و خرید کتاب را هزینه اضافی تلقی می‌کنند، ولی به‌نظر می‌رسد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند با دادن تسهیلات کم‌بهره حداقل در این زمان به داد کتابفروش‌ها برسد.
 
این کتابفروش ارومیه‌ای در مورد سود حاصل از این حرفه، گفت: کتاب سود حداقلی و مشخصی دارد. اگر شما در کتابفروشی فقط و فقط کتابفروش باشید، مردم استقبال کمتری از آن فروشگاه می‌کنند. «پاتوق کتاب ارومیه» جزو معدود کتابفروشی‌هایی است که فقط در حوزه کتاب کار می‌کند و هر چند خدا را شکر از نظر مشتریای دایمی وضعمون خوب است، ولی در کل حال کتاب و کتابفروش در این اوضاع اقتصادی خیلی مساعد نیست.
 
وی عنوان کرد: کرونا به صورت مستقیم بر سلامتی و غیرمستقیم در حال ضربه زدن به فرهنگ جامعه است. اگرچه کمبود و گرانی کاغذ و نهایتاً پایین آمدن شمارگان کتاب و بالا رفتن قیمت آن در ماه‌های گذشته به صنعت نشر، آسیب جدی وارد کرده بود، کرونا همین پیکر نیمه‌جان را هم تحت تاثیر قرار داد و تعطیلی نمایشگاه کتاب تهران، به واقع تیر خلاص به این پیکر نحیف بود.

ضرورت توجه به کتابخوانی در اوقات فراغت
حقانی در ادامه بیان کرد: تعطیلات و اوقات فراغت از کار و تحصیل، فرصت خوبی برای مطالعه است. به‌ویژه این روزها به‌طور ناخواسته به دلیل مواجهه با اپیدمی کووید -۱۹ همه ما خودمان را به در خانه ماندن، قانع کرده‌ایم، از این فرصت می‌شود برای مطالعه به نحو شایسته استفاده کرد.


وی گفت: حتی برای کودکان و نوجوانان نیز می‌توان برنامه ریزی کرد. در واقع فرصت مناسبی است برای خواندن کتاب‌هایی که قبلاً فرصت نکرده‌ایم، بخوانیم. همچنین می‌شود کتاب‌هایی را که مدت‌ها از مطالعه آنها گذشته، به دست بگیریم. حتی خوب است بعضی از پاراگراف‌ها یا جملات امیدبخش و دانش‌افزای کتاب‌ها را برای دیگران ارسال کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها