دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
فروش سفارشی کتاب نتوانسته است جایگزین فروش حضوری شود

محمدرضا جعفری درباره تاثیر کرونا بر صنعت نشر معتقد است که اگر اوضاع اقتصادی با دشواری مواجه نشود، اتفاقی برای صنعت نشر نمی افتد و چیزی تغییر نمی کند.

محمدرضا جعفری، مدیرمسئول نشر نو، در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا بر صنعت نشر گفت: ما هنوز کرونا را پشت سر نگذاشته‌ایم و خیلی نمی‌توان درباره تاثیر آن بر نشر، سخن گفت؛ البته فکر هم نمی‌کنم اتفاق خاصی بیفتد؛ یعنی اگر اوضاع اقتصادی با دشواری مواجه نشود، فکر نمی‌کنم اتفاقی برای صنعت نشر بیفتد.

مدیرمسئول نشر نو در واکنش به این گفته برخی صاحب‌نظران حوزه نشر، که تداوم وضعیت ناشی از شیوع ویروس کرونا باعث خروج برخی ناشران و کتابفروشان خرده‌پا و باقی‌ماندن ناشران و کتابفروشان بزرگ در بازار نشر خواهد شد، عنوان کرد: این‌طور نیست؛ چراکه دردسرهای ناشرها و کتاب‌فروشان بزرگتر، قطعاً بزرگتر است؛ زیرا تعداد بیشتری افراد درگیر کار و حقوق‌بگیر دارند که مثل کار ساختمانی نیست که فصلی کار کنند. این نیروها مدت‌ها با آن‌ها کار کرده و تجربه پیدا کرده‌اند و برای ادامه کار باید آن‌ها را نگه دارند و این‌ها همه هزینه است؛ بنابراین این‌طور نیست که بگوییم این شرایط ناشران یا کتابفروشی‌های بزرگتر را نگه می‌دارد و خرده‌پاها از دور خارج می‌شوند.

وی افزود: باید امیدوار باشیم که این اوضاع زودتر تمام شود، تا بعد ببینیم چه می‌شود؛ البته اگر تا یک ماه دیگر هم این اوضاع ادامه داشته باشد و بدتر نشود، مساله‌ای نخواهد آمد؛ یعنی آن‌چنان مساله حادی نیست که نشود از عهده آن بر آمد.

در ۱۵ روز عید، فقط ۳۰ سفارش
جعفری با اشاره به اینکه فروش مجازی و غیر حضوری کتاب هرگز نتوانسته جایگزین فروش حضوری شود، اضافه کرد: سایت ما در ۱۵ روز عید، فقط ۳۰ سفارش داشته است؛ بنابراین فکر نمی‌کنم چنین مساله‌ای درست باشد، حداقل برای ما چنین بوده است.

مدیرعامل نشر نو با بیان اینکه مطالبات حقیقی صنعت نشر و بازارکتاب، در ایام پس از کرونا مشخص خواهد شد؛ اظهار کرد: درست است که صنعت نشر الان با اشکال مواجه شده و امیدواریم برطرف شود؛  اما برآورد دقیق مسائل، مصائب و مطالبات ناشرها و دیگر اهالی نشر در ایام پس از پایان کرونا امکان پذیر است.

وی افزود: معلوم نیست پایان کرونا یک ماه دیگر است یا شش ماه دیگر؛ بنابراین وضعیتی نیست که به‌راحتی بتوان از الان آن را پیش‌بینی کرد، لذا بهتر است الان پیش بینی نشود و باید دید که در آینده چه پیش می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها