دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
اگر دولت از صنعت نشر حمایت نکند  کتاب‌فروشی‌ها نابود خواهد شد

حسین فتحی با اشاره به ضرورت حمایت از صنعت نشر باتوجه به بحران کرونا بیان کرد: اگر این وضعیت ادامه‌دار باشد، قطعا بسیاری از ناشران ورشکست و کتاب‌فروشی‌ها بسته خواهند شد.

حسین فتحی، مدیرمسئول انتشارات پیشگام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره وضعیت نامساعد فروش کتاب در شرایط قرنطینه و تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها بیان کرد: دولت باید به فکر چک‌های کتاب‌فروشان باشد. کتاب‌فروشی را که نمی‌توان باز کرد؛ چراکه در آن‌صورت پلمپ خواهد شد، از طرفی نیز سررسید چک‌ها فرارسیده و نمی‌دانیم باید چه کنیم؟
 
وی افزود: در شرایط بحران کرونا و قرنطینه کاری از دست خانواده صنعت نشر برنمی‌آید بلکه دولت باید با تدبیر این مسأله را جوری رفع و رجوع کند که اهالی نشر ضرر بیشتری متحمل نشوند.
 
فتحی عنوان کرد: حتی اگر کتاب‌فروشی‌ را هم باز و کتاب چاپ کنیم؛ خریداری برای آن وجود ندارد و از هر طرف، فقط کتاب‌فروشان متضرر می‌شوند و بس. باید تصمیمات منطقی و سنجیده‌ای برای برطرف‌شدن این معضل گرفته‌شود. اگر قرار است که در قرنطینه بمانیم، پس بهتر است که چک‌ کتاب‌فروشان برگشت نخورد و هیچ دردسری نیز برایشان ایجاد نشود.
 
مدیرمسئول انتشارات پیشگام با اشاره به اینکه پرداخت وام به اهالی نشر می‌تواند کمی از ضررهای ایجاد شده را برطرف کند، گفت: اگر وام بی‌بهره و اقساط منطقی به اهالی این صنف ارائه شود، قطعا تاثیرگذار است و می‌توان گفت که شاید بتواند حوزه نشر را از این وضعیت نجات بدهد.
 
فتحی بیان کرد: اکثر کتاب‌فروشان هرماه چک‌های 50 تا 100 میلیونی دارند که باید پاس شود تا بتوانند ادامه حیات بدهند، اما با این وضعیت هرماه چک‌های رسیده روی هم تلنبار می‌شود و کار را برای کتاب‌فروشان آن‌هم در این شرایط سخت‌تر می‌کند؛ مگر اینکه وام طولانی‌مدتی برای پرداخت این چک‌ها درنظر بگیرند و مانع از ضرر بیشتر کتاب‌فروشان شوند.
 
وی ادامه داد: اگر این وضعیت ادامه‌دار باشد، قطعا بسیاری از ناشران ورشکست شده و کتاب‌فروشی‌ها بسته خواهند شد. تعطیلی بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها چون طهوری، سحر و ... در شرایط قبل از کرونا یعنی در معرض تعطیلی بودند؛ اما در این شرایط قطعا با تعطیلی و ورشکستگی بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها مواجه خواهیم شد.
 
فتحی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر دولت نتواند از کتاب‌فروشی‌ها حمایت کند، با نابودی صنعت نشر ایران مواجه خواهیم شد. کتاب‌فروشان قبل از این وضعیت ضرر پشت ضرر را متحمل می‌شدند؛ اما با این شرایط با نابودی این حوزه مواجه خواهیم شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها