یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
کرونا فرصتی را برای هم‌ا‌‌فزایی تجربیات کتابداران ایجاد کرد

مسئول کتابخانه عمومی شهدای اندیمشک گفت: در ایام خانه‌نشینی، کتابداران با اجرای برنامه‌های کتابخوانی و هم‌ا‌‌فزایی تجربیات تلاش کردند بجز اعضای کتابخانه‌ها، مخاطبان جدیدی را شناسایی کنند.

مریم فاطمیان که 7 سال است در نهاد کتابخانه‌های عمومی مشغول فعالیت است در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، افزود: در این کتابخانه قبل از شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های‌ فرهنگی زیادی به‌ویژه برای مناطق محروم و عشایری برگزار می‌شد‌. با تعطیلی کتابخانه‌ها، پویش‌های کتابخوانی متنوعی توسط نهاد کتابخانه‌ها برای فعالیت سایر کتابداران در فضای مجازی ایجاد شد.  

وی ادامه داد: با توجه به شرایط پیش آمده کتابداران با اجرای برنامه‌هایی مانند نشست‌های کتابخوان خانوادگی، معرفی کتاب، قصه‌گویی، شاهنامه‌خوانی و... از طریق فضای مجازی با اعضاء ارتباط برقرار می‌کنند.

فاطمیان با اشاره به راه‌اندازی «شبکه مجازی کتابخوانان» پس از ایام نوروز از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی، اضافه کرد: شبکه مجازی کتابخوانان در پیام رسان «بله» راه‌اندازی شده که در این شبکه محتوای ترویجی و فرهنگی برای گروه‌های مختلف سنی تدارک دیده شده و طبق برنامه زمان‌بندی، در طول روز منتشر می‌شود.

مسئول کتابخانه عمومی شهدای اندیمشک معرفی آداب و رسوم مناطق در نوروز، شعرخوانی، شاهنامه خوانی، قصه گویی، کتاب هدهد سفید، بازی، سرگرمی، کاردستی، خلاقیت، معرفی کتاب  و ... را از جمله موضوعات محوری در انتشار محتوای آموزشی، ترویجی و فرهنگی این کانال که توسط کتابداران و اعضاء تولید می‌شود، برشمرد.
 

 
وی در پاسخ به این سوال که آیا کتاب‌های موجود در این کتابخانه جوابگوی نیاز اعضاء است، گفت: 30 هزار جلد کتاب در مخزن کتابخانه موجود است و بر اساس نیازسنجی هر کتابخانه، نهاد کتابخانه‌ها کتاب و نشریه ارسال می‌کند. در کتابخانه عمومی شهدای اندیمشک برای هر رده سنی و با سلیقه‌های متفاوت، کتاب وجود دارد.

فاطمیان با بیان اینکه کتابخانه عمومی شهدای اندیمشک از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های این شهرستان به شمار می‌آید، تصریح کرد: این کتابخانه در سال 1353 تاسیس شد و هم‌اکنون با 2000 عضو اهتمام خود را برای خدمات‌رسانی به اعضا و مناطق محروم به کار می‌بندد.

مسئول کتابخانه عمومی «شهدای اندیمشک» درباره معایب و مزایای فعالیت در‌ فضای مجازی هم چنین گفت: کار به صورت مجازی با موانعی روبه‌رو است، همین که نمی‌توانیم اعضاء را حضوری ببینیم و ارتباط نزدیک‌تر داشته باشیم، سخت است. اما در حال حاضر این طرح‌ها با استقبال خوبی مواجه شده است. امروزه با گسترش و حیطه نفوذ تکنولوژی تمام ابعاد زندگی بشر تحت تاثیر قرار گرفته است و افراد تمایل بیشتری به سمت دنیای مجازی دارند. به اعتقاد من این فرصتی است که با بهره‌گیری از ابزارهای مناسب و برنامه‌ریزی‌های درست بتوانیم با جذب مخاطبان بیشتر، فرهنگ مطالعه را گسترش دهیم.  

فاطمیان برخورد نسل جدید کتابخوان را با گذشته هوشمندانه‌تر دانست و بیان کرد: نسل جدید به‌شدت مستقل عمل می‌کند و این استقلال در انتخاب کتاب، روش مطالعه، اطلاع از تازه‌های نشر این نسل دیده می‌شود و من به‌عنوان یک کتابدار باید روش برخورد با مخاطب را بدانم و ضمن احترام به این ویژگی‌ها، تنها با راهنمایی کارشناسانه و مشاوره مطالعاتی دقیق و جذاب است که می‌توان این گروه را قانع کرد.

یادآور می‌شود، شهرستان اندیمشک دارای 7 باب کتابخانه عمومی است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    بسیارجالب وخوب وجدید احسنت به این خلاقیت وعیده وابتکار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها