پنجشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
ثریا قزل ایاغ نویسنده حوزه کودک درگذشت

نوش‌آفرین انصاری با تایید خبر درگذشت ثریا قزل ایاغ گفت که ما یک مترجم و نویسنده ارزشمند کشورمان را از دست داده‌ایم.

نوش‌آفرین انصاری در گفت‌‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: متاسفانه صبح امروز ثریا قزل ایاغ، نویسنده، مترجم و استاد دانشگاه ادبیات کودک در 77 سالگی در بیمارستان عرفان تهران درگذشت.

وی ادامه داد: من از شروع بیماری اطلاعی ندارم اما می‌دانم که از بهمن ماه دو بار در بیمارستان لاله تهران بستری شدند و سخت در حال نبرد با بیماری سرطان بودند اما متاسفانه امروز فوت کردند و ما یکی از چهره‌های ارزشمند ادبیات کودک کشورمان را از دست دادیم.
 
این نویسنده و پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان در توضیح ویژگی‌ها قزل‌ایاغ گفت: او یکی از برجسته‌ترین استادان حوزه ادبیات کودک و نوجوان بود که در حوزه کتابداری در امریکا تحصیل کرده‌ بودند و در همان‌جا به ادبیات کودک علاقه‌مند شدند و خدمات شایانی را نیز در این حوزه انجام دادند.

وی افزود: ثریا قزل ایاغ وقتی از امریکا به ایران برگشت با لیلی ایمن (آهی) آشنا شد و بیشتر تشویق شد تا در حوزه کودک و نوجوان فعالیت داشته باشد. او به اقوام کنار گذاشته شده بشر مثل سرخ‌پوست‌ها و اسکیمو‌ها علاقه زیادی داشت و در چند اثر نیز به آنها پرداخت.
 
انصاری با اشاره به گلایه‌های قزل‌ ایاغ از عدم توجه به برخی شاهکارهای حوزه ادبیات اظهار کرد: قزل ایاغ با سال‌ها تلاش توانست بسیاری از آثار شاهکار ادبیات کودک مثل «موج بزرگ»، «آتش یخ زده» و «فریاد مرا بشنو»‌ را به فارسی ترجمه کند اما همیشه گلایه داشت که چرا این آثار تجدید چاپ نمی‌شود و حال که ما این مترجم و نویسنده ارزشمند کشورمان را از دست داده‌ایم، امیدوارم که این آثار تجدید چاپ شود.
 
این عضو شورای کتاب کودک در توضیح فعالیت‌های دانشگاهی قزل ایاغ گفت: او بیش از 20 سال استاد ادبیات کودکان در دانشگاه بود و انصافا زحمات بسیاری دراین حوزه کشید. نحوه تدریس و توجه به کار کارگاهی از ویژگی‌های فعالیت‌های او بود. قزل ایاغ توجه ویژه‌ای به پتانسیل‌های دانشجویان خود داشت و اگر متوجه استعداد خاصی در میان دانشجویان خود می‌شد، تمام تلاش‌اش را انجام می‌داد تا بتواند پتانسیل‌های آن دانشجو را پرورش دهد.
 
انصاری در پایان گفت: ثریا قزل ایاغ شخصیت برجسته‌ای برای همه ما بود و خوشحالم که تا زمانی که نفس می‌کشید، پاسخگوی علاقه‌مندان حوزه کودک و دانشجویان بود و امیدوارم کسانی که دغدغه ادبیات دارند، راه او را ادامه دهند.
 
ثریا قزل ایاغ در ۵ دی‌ماه ۱۳۲۲ در محله دولت تهران متولد شد. از آثار تالیفی او می‌توان به «ادبیات کودکان: تولد تا سه سالگی»، «ادبیات کودکان ونوجوانان و ترویج خواندن»، «پرنیان و آب: با لالایی‌ها تا سرزمین خواب، مادرانه‌هایی»، «خواندن با کودک از تولد تا سه سالگی» «راهنمای بازی‌های ایران» و «لالایی‌ها و ترانه‌های نوازشی از تولد تا سه سالگی» اشاره کرد.
 
خبرگزاری کتاب ایران درگذشت این نویسنده، مترجم و استاد دانشگاه را به خانواده و دوستداران او تسلیت می‌گوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها