چهارشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
خوانش رمان و نقد و بررسی آن در فضای مجازی

اسماعیل آقایی از خوانش رمان بصورت گروهی و نقد و بررسی آثار برجسته ایران و جهان در فضای مجازی توسط انجمن داستان اقالیم خبر داد.

اسماعیل آقایی از اعضای انجمن داستان اقالیم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، با اشاره به فعالیت‌های این انجمن گفت: خوانش داستان ملل، داستان‌های داخلی و خارجی، داستان نویسندگان تازه‌کار، فیلم‌های اقتباسی، هفته‌ای یک بار توسط انجمن داستان اقالیم صورت می‌گیرد. داستان ملل که به خاطر شیوع ویروس کرونا تعطیل شده بود، از هفته آینده دوباره به شکل مجازی اجرا خواهد شد.

آقایی ادامه داد: اعضای انجمن داستان اقالیم، هم‌نشینی و آشنایی با انجمن‌های داستانی شهرهای اطراف را انجام داد و به ترویج کتابخوانی در مدارس و گروه‌های سنی دبستان و دبیرستان پرداخت تا فرهنگ کتابخوانی در دانش‌آموزان رشد پیدا کند، همچنین مسابقات داستان‌نویسی برای دانش‌آموزان، تاسیس باشگاه کودک و نوجوان و تماشای گروهی تئاتر با باشگاه نوجوانان از دیگر فعالیت‌های این انجمن بود.

این عضو فعال انجمن داستان اقالیم در ادامه بیان کرد: در انجمن داستان اقالیم هر هفته داستان‌های کوتاه ایرانی و خارجی را نقد و بررسی می‌کنیم، اما در این مدت جای خواندن رمان و نقد و بررسی آثار برجسته ایران و جهان خالی بود، لذا تصمیم گرفتیم خوانش رمان بصورت گروهی در فضای مجازی را انجام دهیم که با استقبال دوستداران کتاب همراه شد.

وی با اشاره به محاسن و معایب این فعالیت گفت: البته این روش محاسن و معایبی دارد که با توجه به برگزاری جلسات هفتگی به مرور زمان می‌توان معایب کار را برطرف کرد.

آقایی به محاسن خوانش رمان در فضای مجازی اشاره کرد و افزود: خواندن رمان بصورت گروهی و همزمان هر شب 20 صفحه، استفاده از کتاب دیجیتال و صرفه‌جویی در مصرف کاغذ، خواندن گروهی از یک ترجمه، استفاده از نقد و نظرات دیگران بدون صرف هزینه و وقت برای برگزاری از جمله محاسن این فعالیت جدید انجمن است. همچنین استفاده از کتاب صوتی که گاهی در حال استراحت و یا رانندگی هم می توان به رمان گوش داد.

این عضو فعال انجمن داستان اقالیم با بیان اینکه این فعالیت معایبی نیز دارد، ادامه داد: با توجه به طولانی بودن رمان گاه ارائه نقد بعد از ماه‌ها انجام می‌شود و از اواسط رمان نمی‌توان نقد مناسبی نوشت، همراهی نکردن اعضاء و عدم اطلاع از اینکه از طرف گروه همراهی می شود یا خیر، خسته شدن چشم و در دراز مدت آسیب دیدن چشمان اعضاء از جمله فعالیت‌هایی از این دست است.

آقایی در ادامه تصریح کرد: که ما به دوستان توصیه می‌کنیم که کتاب را نیز خریداری کنند تا از نویسنده و ناشر هم حمایت شود، گرچه در عمل کمتر این اتفاق می افتد.

این عضو فعال انجمن داستان اقالیم در پایان بیان کرد: از عضویت اساتید فن و راهنمایی و استفاده از تجارب عزیزان در گروه انجمن اقالیم داستان استقبال می کنیم، همچنین با توجه به اینکه داستان‌ها از طریق نظرسنجی انتخاب می‌شوند، همه اقشار چه خوانندگان حرفه‌ای و یا علاقه‌مندان مبتدی می‌توان در گروه عضو شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها