شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
بحران کرونا آینده صنعت نشر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد

محسن بهشتیان گفت: برای حل آسیب و مشکلات ناشی از این بحران در صنعت نشر باید تعامل و همیاری میان اعضای صنف و خانواده نشر وجود داشته‌باشد؛ چراکه حل‌نشدن یک معضل، فشار مضاعفی به دیگر بخش‌های آن حوزه وارد خواهد کرد.

محسن بهشتیان، مدیر کتابفروشی «لارستان» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره وضعیت کتاب‌فروشی‌ها در بحران کرونا و قرنطینه مردم بیان کرد: وضعیت تمام کتاب‌فروشان و ناشران باتوجه به بحران کرونا در ایران دچار مشکل شده‌است. اکثر کتاب‌فروشی‌ها از نیمه دوم اسفندماه سال گذشته نیمه‌تعطیل بودند و یا فروش و مراجعه‌کننده‌ای نداشتند، البته برخی هم به فروش تلفنی و آنلاین روی آوردند.
 
وی افزود: کسانی که قبلا فروش آنلاین و غیرحضوری کتاب داشتند، در این شرایط موفق‌ عمل کردند؛ اما دیگر کتاب‌فروشی‌ها چون لارستان که تمام توان خود را بر فروش حضوری کتاب گذاشته‌بودند، با مشکل مواجه شدند و به‌تبع آن زمانی که فروش کتاب در کتاب‌فروشی‌ها کاهش پیدا کند، ناشران نیز آسیب خواهند دید.
 
بهشتیان عنوان کرد: اکنون با بحرانی مواجه هستیم که نمی‌دانیم سرانجام آن چه خواهد شد. اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان درحال ارائه راهکارهایی برای به‌حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از ویروس کرونا در ایران است تا مانع از صدمه هرچه بیشتر حوزه نشر بشود.
 
مدیر کتابفروشی «لارستان» درباره مطالبه خود از اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کمک به اهالی نشر گفت: با وجود این بحران در جهان و البته ایران، نه‌صرفا صنعت نشر؛ بلکه بسیاری از مشاغل با آن مواجه است و باید راهکارهایی توسط نهادهای مسئول در سطح عمومی‌تری درنظر گرفته شود که برخی از این اقدامات چون ارائه وام، بیمه و ... توسط ارگان‌های متولی درحال انجام است؛ اما برخی از این راهکارهای به خانواده صنعت نشر وابسته‌است و باید با حمایت آن‌ها انجام پذیرد.
 
بهشتیان ادامه داد: برای حل آسیب و مشکلات ناشی از این بحران در صنعت نشر باید تعامل و همیاری میان اعضای صنف و خانواده نشر وجود داشته‌باشد؛ چراکه حل‌نشدن یک معضل، فشار مضاعفی به دیگر بخش‌های آن حوزه وارد خواهد کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: فروش آنلاین در کتاب‌فروشی‌ها نیز مشکلات و دردسرهای به‌خصوصی دارد به‌طور مثال اگر قرار است که در خانه بمانیم، پس چطور باید سفارش‌های آنلاین کتاب‌ها را آماده کرده و به‌دست مخاطب برسانیم؟ تلاش بسیاری برای اجرای طرح فروش آنلاین و تلفنی کتاب‌ در کتاب‌فروشی لارستان انجام دادیم؛ اما به این نتیجه رسیدیم که هزینه‌هایی که باید برای این کار بپردازیم چون هزینه درمان بیماری و ... نسبت به هزینه سفارش کتاب‌ها و مادی این کار به‌صرفه نیست و تصمیم بر انجام ندادن آن گرفتیم.
 
مدیر کتابفروشی «لارستان» بیان کرد: کتاب‌فروشی پس از عید کاملا تعطیل شده و فروش کتابی نداشت. اسفندماه نیز که اوج فروش کار کتاب‌فروشان بوده با رکود سنگینی مواجه شد که تاثیرات غیرقابل انکاری در آینده بر این صنعت خواهد گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها