سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۹
میکرواِلمان‌های غذایی آبزیان به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند

کامران رضایی توابع، گفت: میکرواِلمان‌های غذایی شامل عنصرهای کمیاب یا وجود اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه که به‌صورت بهینه در بدن آبزیان وجود دارد، به‌طور کلی باعث تقویت و افزایش ایمنی عمومی بدن می‌شوند.  

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ویروس کووید 19 با گذشت چند ماه از شیوع و همه‌گیری جهانی، هر روز چهره جدیدی از خود نشان می‌دهد و دانشمندان و پزشکان براساس تجربیات بالینی که در این مدت به‌دست آورده‌اند با شناخت رفتار این ویروس در موقعیت‌ها و شرایط گوناگون به دستاوردهای ارزشمندی برای مقابله و ایمنی در برابر آن و یافتن درمان‌های مقطعی و مقدمات ساخت داروی ویژه این بیماری رسیده‌اند. یکی از موضوعاتی که در پیشگیری و مراحل درمانی این بیماری بر آن تأکید می‌شود، بالا بردن سیستم ایمنی بدن است که بخش زیادی از آن با تغذیه درست و اصولی و استفاده از مواد غذایی مفید و مورد نیاز بدن محقق می‌شود. اما یک بحث در زمینه تغذیه در شرایط شیوع کرونا به این بازمی‌گردد که بدن برای تقویت سیستم ایمنی خود به کدام مواد غذایی بیشتر نیاز دارد و این مواد از چه طریقی تأمین می‌شوند. همچنین بحث سلامت مواد غذایی و نحوه استفاده از آن‌ها در این شرایط خاص نیز موضوعی مهم است.
 
براساس نظر متخصصان، مصرف اندازه گروه نان و غلات، گوشت و حبوبات ، سبزیجات و میوه‌ها به سلامتی و داشتن سیستم ایمنی قوی کمک می‌کند. بدن ما روزانه نیاز به دریافت دو واحد از گروه گوشت‌ها و حبوبات دارد که این مقدار از طریق مصرف گوشت سفید و قرمز، عدس، لوبیا و باقالا تامین می‌شود. ازجمله مفیدترین و سالم‌‌ترین منابع دریافت پروتئین و بسیاری از مواد مفید آبزیان هستند.


کامران رضایی توابع؛ عضو هیأت علمی و دانشیار گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایبنا، درباره فواید استفاده از پروتئین و مواد غذایی مفید موجود در آبزیان برای تقویت سیستم ایمنی بدن، بیان کرد: میکرواِلمان‌های غذایی شامل عنصرهای کمیاب یا وجود اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه که به‌صورت بهینه در بدن آبزیان وجود دارد، به‌طور کلی باعث تقویت و افزایش ایمنی عمومی بدن می‌شوند.
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا ویروس کرونا از آبزیان نیز به انسان منتقل می‌شوند، گفت: آبزیان یک سری بیماری‌های ویروسی مختص خود دارند، ولی تاکنون بیماری ویروسی مشترک قابل انتقال از آبزیان به انسان مشاهده و گزارش نشده، ولی چند بیماری باکتریایی قابل انتقال از آبزیان به انسان شناسایی شده است. لذا آبزیان از این لحاظ خطری برای انسان به‌ویژه در شرایط فعلی ندارند. اما وقتی ماهی صید و دست به دست می‌چرخد تا به دست مصرف‌کننده برسد، امکان آلوده شدن در این مسیر و خطر انتقال ویروس وجود دارد.


مترجم کتاب «تکثیر و پرورش آبزیان دریایی و لب‌شور»، ادامه داد: در وضعیت شیوع کرونا، عرضه ماهی و میگوی خام در محلی مثل بازار ماهی‌فروشان خطرناک است. بهتر است در شرایط فعلی محصولات شیلاتی به‌صورت فراوری شده مانند تُن ماهی یا دودی شده، عرضه شود. در صورت تمایل به خرید ماهی خام و تازه باید نکات ایمنی در هنگام خرید و انتقال ماهی به منزل به دقت رعایت شود و ماهی نیز به‌صورت دقیق و درست تمیز و طبخ شود.
 
نویسنده کتاب «تکثیر و پرورش میگوی دریایی» اظهار کرد: در وضعیت کنونی صید و عرضه مکانیزه محصولات شیلاتی توصیه می‌شود که در این حالت خطر انتقال ویروس کمتر خواهد بود. شاید این وضعیت موقعیتی برای رفتن به سمت صید مکانیزه به‌جای صید سنتی باشد که هم از نظر اقتصادی و هم بهداشتی به‌صرفه خواهد بود.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سارا ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    اطلاعات عالی و مفیدی دادند.
  • علیرضا ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    ممنونم. عالی بود. در مورد ماهی های پرورشی کاش توضیح میدادند کدام یک بهتر و سالم تر هست
    • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      سلام‌ دوست عزیز روز بخیر در مصاحبه قبلی ایشون که حدود دو‌ماه پیش در سایت خبرگزاری منتشر شده اطلاعات خوبی در زمینه مورد نظر شما ارائه شده
  • Roghayyeh.M ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    کتاب تکثیر و پرورش آبزیان دریایی و لب‌شور در مورد نحوة مصرف و پخت ماهیان هم توضیح داده؟
    • سارا ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
      کتاب تکثیر و پرورش آبزیان دریایی یک کتاب تخصصی و دانشگاهی در رشته شیلات است. کتاب آشپزی نیست!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها