سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
کتاب «قیام 12 دی گنبد و گالیکش» روانه بازار نشر شد

کتاب «قیام 12 دی گنبد و گالیکش در سال 1357» به قلم غلامرضا خارکوهی نویسنده و تاریخ نگار گرگانی در هزار نسخه منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در گلستان، کتاب «قیام 12 دی گنبد و گالیکش در سال 1357» به قلم غلامرضا خارکوهی نویسنده و تاریخ نگار گرگانی که تا پیش از این 26 کتاب را با عناوینی چون «حماسه 5 آذر سال 57 گرگان»، «انقلاب اسلامی به روایتی دیگر»، «تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات آیت‌الله گرگانی»، «استان گلستان در انقلاب اسلامی»، «استان گلستان به روایت اسناد انقلاب»، «خاطرات آیت‌الله نورمفیدی»، «فرآیند تاسیس بسیج و ادغام آن با سپاه»، «خانه امن»، «روایتی از نقش استان گلستان در دفاع مقدس»، «استان گلستان در نهضت امام خمینی» و «نقش جهادگران سنگرساز بی‌سنگر» منتشر کرده، روانه بازار شد.

غلامرضا خارکوهی درباره کتاب تازه‌اش که با حمایت سازمان تبلیغات اسلامی استان گلستان منتشر شده به خبرنگار ایبنا، گفت: این اثردر ۲۵۰ صفحه، ۲ بخش و ۹ فصل تدوین شده و اولین کتاب مستقلی به شمار می‌آید که به طور مستند و تحلیلی به تاریخ مبارزات مردم گنبد و گالیکش بر علیه رژیم پهلوی، به خصوص  که در آن قیام مردم مسلمان منطقه در روز ۱۲ دی سال ۵۷  تشریح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای تدوین کتاب حدود یک سال وقت گذاشته و کوشیده آن را با قلمی علمی و روان و مستند به رشته تحریر در آورد، افزود: برای غنای بخشی بیشتر کتاب هم از خاطرات شفاهی شاهدان عینی واقعه ۱۲ دی سال ۵۷ استفاده کردم و هم از اسناد و تصاویر تاریخی دوران انقلاب در گنبد و گالیکش بهره جستم. همچنین در آن مطالب با استفاده از مطالعات پیمایشی و اسنادی مورد تجزیه و تحلیل تاریخی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه قیام ۱۲ دی گنبد و گالیکش مظلوم واقع شده و در تاریخ ایران روایتی است که ناگفته مانده، گفت: واقعه ۱۲ دی سال ۵۷ یکی از رویدادهای مهم تاریخ مبارزات انقلاب اسلامی در کشور است که در سال ۵۷ در شهر کوچک گالیکش واقع در انتهای شرقی استان گلستان اتفاق افتاد و آن روز مردم مؤمن شهر گنبد کاووس با تجمع در مسجد تُرک آباد گنبد، راهی گالیکش شدند تا از مردم انقلابی این شهر- که مورد هجوم چماقداران شاهدوست قرار گرفته بودند- دفاع کنند. اما هنگام بازگشت مورد رگبار مأموران ژاندارمری حکومت پهلوی قرار گرفتند و ۷ نفر شهید و ده‌ها نفر هم مجروح شدند.

خارکوهی گفت: منطقه گنبد کاووس از نظر تاریخ سیاسی ظرفیت بالایی دارد و اگر نهادهای مردمی و دولتی کمک کنند می‌توانم علاوه بر کتاب ۱۲ دی، کتاب دیگری نیز درباره نقش مردم منطقه در انقلاب و دفاع مقدس تألیف کنم.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها