دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۶
روزهای کرونایی فرصتی برای آشتی دانشجویان با کتاب‌های غیر درسی

حسن قادری استاد دانشگاه دامغان و پژوهشگر ادیان و عرفان از جمله اساتیدی بوده که ارتباطش با دانشجویان و ترغیب آن‌ها به کتابخوانی زبانزد خاص و عام است، او با شیوع کرونا و شرایط به وجود آمده در زمینه ترویج فرهنگ مطالعه کتاب‌های غیر درسی با پویش«یک ربع مطالعه در روز» از فضای مجازی به خوبی استفاده کرده است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، محمود بانی: به گفته اكثر جامعه شناسان، اقوام و مللی كه با مطالعه مانوس بوده و كتاب و كتابخوانی در میانشان رواج بیشتری داشته است توانسته‌اند فرهنگی ماندگارتر و پویاتر از خود به جای بگذارند و میراث فرهنگی و گنجینه های معارف و دستاوردهای عالمان و فرهیختگان خود را به نسل‌های دیگر منتقل كنند. در قرآن كریم چندین مرتبه به کتاب و کتابت اشاره شده و علاوه بر این احادیث متعددی وجود دارد كه مبین اهمیت كتاب و كتابخوانی در سیره معصومین است، تا آن جا كه معصومین كتابخوانی، مطالعه و تفكر را در حد فریضه برای امت می‌دانند.

با توجه به شرایط موجود و شیوع ویروس کرونا تنها ارتباط‌های مجازی می‌تواند ضمن قطع زنجیره انتقال این ویروس، ارتباطات جمعی و تعاملات متقابل را همچون گذشته حفظ کند و البته کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی هم ازین امر مستثنی نیست به همین جهت فرهنگ دوستانی که در این برهه حساس بیشتر اوقات خود را با کتاب گذراندند و دیگران را نیز به شیوه‌های گوناگون به کتابخوانی دعوت کردند شایسته ستایش هستند از این رو فرصتی فراهم شد تا گفت‌وگویی داشته باشیم با حسن قادری عضو شورای مدیریت و برنامه ریزی و شورای مشورتی پایگاه استناد ملی کشور که مشروح آن از نظر شما می‌گذرد.

استاد دانشگاه دامغان یكی از مهمترین راهبردها در یك برنامه ریزی صحیح فرهنگی را رواج فرهنگ كتابخوانی و مطالعه دانست و گفت: ضمن لزوم استفاده از برنامه‌های نرم‌افزاری جديد با موضوع كتابخوانی بايد بدنبال راهكارهای جديد برای ترويج كتابخوانی بوده و روش‌های ما متناسب با نسل جديد و بروز باشد.

 


 
 حسن قادری با بيان اينكه هر كجا دانايی باشد قدرت را پديد می‌آورد بيان كرد: دانايی، مطالعه كتاب و كتابخانه همبستگی اجتماعی و آرامش ايجاد می‌كند.

وی افزود: هدف پویش «یک ربع مطالعه در روز» استفاده از فراغت به وجود آمده در خانه‌ها، بهره بردن از امکانات موجود در فضا‌ی مجازی برای ترویج اجتماعی کتاب‌خوانی در سراسر ایران و تشویق دانشجویان و سایر دوستداران کتاب به گفت‌وگو پیرامون کتاب‌های مطالعه شده است.

استاد دانشگاه دامغان ضمن بیان اینکه بر اساس پژوهش جهانی اگر هر فردی روزانه یک ربع مطالعه کند، در طی سال موفق خواهد شد 12 الی 15 کتاب را بخواند تصریح کرد: فارغ از همه معایب و مشکلاتی که ویروس کرونا برای جهانیان به وجود آورد اما فرصتی فراهم شده تا بیشتر به امور مغفول همچون مطالعه بپردازیم و به همین جهت این موضوع را با دانشجویانم و سایر شهروندان به اشتراک گذاشتم که مورد استقبال هم قرار گرفت.

داور جشنواره ملی علامه جعفری اظهار کرد: از مهم ترین عوامل برای انجام مطالعه، ایجاد انگیزه و احساس نیاز به كتاب و كتابخوانی و ایجاد رفتاری به نام مطالعه میان مخاطبان در جامعه است؛ برای ایجاد احساس نیاز و انگیزه باید از مرحله آگاهی گذر كرد. 

کتابخوان برتر استان سمنان با اشاره به اینکه امروز همه کتابخانه‌های دنیا خدماتشان را خارج از کتابخانه‌ها ارائه می‌دهند و این مرز بین کتابخانه‌های سنتی و مدرن است، گفت: بسیاری از افراد نمی‌توانند به کتابخانه‌ها مراجعه کنند هم‌اکنون شرایط شهرها به گونه‌ای است که مدیران شهری با استفاده از شبکه‌های مجازی و شبکه نت در تلاش هستند تا از حجم مسافرت‌های درون شهری کاهش دهند؛ برخی از افراد هم دارای بیماری و معلولیت هستند و رفت و آمدشان به کتابخانه‌ها با سختی امکان‌پذیر است.

 


وي فضای مجازی را همچون شمشير دو لبه دانست و ادامه داد: مديران دستگاه‌های مرتبط با كتاب و كتابخوانی بايد با توليد محتوا در فضاي مجازی و رفتار اصلاحی در جهت توسعه فرهنگ مطالعه عمل كنند.

حسن قادری با اشاره به‌ ضرورت تشویق کتابخانه‌های فعال در برپایی برنامه‌های فرهنگی جنبی یادآور شد: حس مسئولیت کتابداران در انجام‌ وظیفه خود، بهترین راه جلب مخاطبان به فضای کتابخانه‌ها است؛ برگزاری برنامه‌های ترویجی مانند نشست‌های کتاب‌خوان،جلسات نقد و بررسی، دورخوانی، شاهنامه‌خوانی و... نیز ضمن معرفی آثار ارزشمند و اشتراک محتوای آن، مخاطبان را به مشارکت فعالانه در برنامه‌های کتاب محور تشویق می‌کند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کیومرث نمیرانیان ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    کتاب غیر درسی آقا می گوید خواندن کتاب غیر درسی هم؛ برای بچه ها لازم است، خانم می گه نه وقت بچه تلف می شود و از درسش عقب می افتد. در برنامۀ رادیوی این پرسش را برای شنوندگانش مطرح کرد تا نظر بدهند! نظر شما چیست؟ آیا تا کنون به خواندن کتاب غیر درسی فکر کرده اید؟ بچه های گوش حرف کن؛ اکثراً با اکراه تکالیفشان را انجام می دهند، و آن هایی که شرورتر هستند؛ اصلاً نگران انجام تکالیفشان نیستند؛ بلکه در فکر این هستند چطور به دوستانشان برای بازی ملحق شوند. شاید حق با آن ها باشد، چون پس از چند ساعت شنیدن دروس و اجبار به گوش کردن، حالا باید کمی هم به چیزی بپردازند؛ که به آن علاقه دارند. به یاد بیاورید روزهایی را که به دلیلی غیر عادی یک روز مدرسه تعطیل می شود، در آن روز تقریباً تمامی بچه ها شادند و انرژی زیادی در آن ها بارور می شود. در این 12 سال درس خواندن در چه دوره ای به علایق شخصی بچه توجه می شود؟ حتی درس ورزش را نیز با بازی و تفریح به آن ها یاد نمی دهند؛ و باز هم حرکاتِ نرمشی، و ... اجباری در کار است. شما که همه چیز را می خواهید به زور و اجبار به بچه بیاموزید، این پیشنهاد را نیز بررسی کنید. شاید فرجی برای بچه ها باشد؛ و راه امیدی برای پرداختن به علایق آن ها. در کنار درس ریاضی؛ دیکته؛ انشا؛ ... یک درس دیگر را نیز اضافه کنید. درسی به نام "کتاب غیر درسی". به دانش آموز تفهیم کنید که یک کتاب را از بین موضوعاتی که خودش به آن علاقه دارد؛ انتخاب کند. این کتاب را بخرد؛ و در سال تحصیلی مطالعه کند؛ از آن یادداشت بردارد؛ برای دوستانش تعریف کند؛ و سؤالاتش را کتبی از معلم بپرسد. در پایان هر ثلث از او در مورد این کتاب سؤال شود؛ و به آن نمره داده شود؛ و مانند دروس دیگر در کارنامه ثبت شود. هر سال یک کتاب. هر سال یک تجربۀ دوست داشتنی. آیا با این روش درصد قابل توجهی به کتاب خوانی علاقمند خواهند شد؟ باید یک بار در عمل آزمایش شود. البته این کار باید توسط آموزش و پرورش انجام شود، اما آیا کسی جرأت دارد این پیشنهاد را به آموزش و پرورش بدهد؟ آیا کسی جرأت دارد این پیشنهاد را به معلمین بدهد؟ به پدر و مادرها چطور؟ تیر 1399

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها