شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
۳۵ هزار کاربر به بخش کتابخانه دیجیتال این مجموعه مراجعه کرد

مدیر کتابخانه آیت‌الله بروجردی با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور، استقبال از بخش کتابخانه دیجیتال این مجموعه را خوب ارزیابی کرد و گفت: از ابتدای تعطیلی کتابخانه تا کنون ۳۵ هزار کاربر به بخش کتابخانه دیجیتال این مجموعه مراجعه کرده است.  

اسماعیل راهنورد مدیر کتابخانه آیت‌الله بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور، گفت: برخی از مراکز تجمع جمعیت از جمله کتابخانه ها بنابر مصوبه ستاد بحران کرونا، تعطیل شدند. کتابخانه آیت الله بروجردی نیز در این راستا از ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ خدمات حضوری به مراجعان را متوقف ساخته و تعطیل شد.
 
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه چند سالی است کتابخانه آیت الله بروجردی به صورت جدی و مطابق با استانداردهای کتابخانه‌ای اقدام به پیاده‌سازی کتابخانه دیجیتال کرده است، با وجود تعطیلی محیط فیزیکی این کتابخانه به دلیل شیوع بیماری کرونا، مجموعه کتابخانه تلاش کرده‌اند، تا حداکثر خدمات غیر حضوری را برای مخاطبان و پژوهشگران داشته باشند.
 
راهنورد تصریح کرد: اگرچه بخش قابل توجهی از این خدمات در زمان فعالیت پیش از تعطیلی وجود داشت و کاربران می‌توانستند بدون مراجعه به کتابخانه و از هر نقطه دنیا از این خدمات استفاده کنند، اما زمانی که این اتفاق رخ داد، گستره خدمات غیرحضوری و دیجیتال کتابخانه متناسب با زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری و امکانات لازم تا حد ممکن گسترش و ارتقاء یافت و کارشناسان این کتابخانه به صورت خدمات از راه دور شرایط ارائه خدمات غیرحضوری و دیجیتال را فراهم کرده اند.
 
مدیر کتابخانه آیت‌الله بروجردی به آمار کتابخانه دیجیتال این مجموعه اشاره کرد و یادآور شد: کتابخانه دیجیتال کتابخانه آیت‌الله بروجردی در حال حاضر شامل بیش از هفتاد هزار منبع دیجیتال است. در سال ۱۳۹۸ بیش از ۱۶۷ هزار کاربر به این کتابخانه دیجیتال مراجعه کرده و از منابع آن استفاده کرده اند که ۳۴۲۲۴ مراجعه آن مربوط به بازه زمانی ۹ اسفند ۱۳۹۸ تا ۷ فروردین ۱۳۹۹ یعنی ایام تعطیلی کتابخانه به دلیل شیوع بیماری کرونا است.
 
وی مجموعه کتابخانه دیجیتال را معرفی کرد و افزود: پایان نامه‌های دیجیتال حوزوی و دانشگاهی بیش از ۸۰۰۰ عنوان، مجموعه تصاویر نسخ خطی ۷۹۳۱ نسخه، مجموعه تصاویر کتاب های چاپ سنگی۶۳۲۰ عنوان و چاپ سربی۲۹۱۸ عنوان، مجموعه منابع کتابشناسی آیت الله بروجردی حدود 4000 عنوان و سایرمنابع چاپی و نشریات بیش از ۴۰.۰۰۰ عنواندر قالب دیجیتال برای مخاطبان قابل جستجو و مشاهده است.
 
راهنورد در پایان بیان کرد: کتابخانه دیجیتال آیت الله العظمی بروجردی در ایام تعطیلی کتابخانه مورد استقبال و استفاده پژوهشگران و مخاطبان قرار گرفته و کلیه مخاطبان و پژوهشگران عضو و غیر عضو این کتابخانه بدون محدودیت می‌توانند از هر کجای دنیا، با مراجعه به پرتال کتابخانه و جستجو در نرم افزار آن که در صفحه اصلی پرتال قرار گرفته است، به تمامی منابع دیجیتال از جمله متن کامل پایان نامه‌ها و تصاویر نسخ خطی به صورت آزاد و رایگان(بدون نیاز به نام کاربری و رمز عبور) مشاهده کنند.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها