شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
ناشران بدانند دنیای ارتباطات بعد از کرونا متفاوت است

مدرس رشته روزنامه‌نگاری، دنیای قبل و بعد از کرونا در عرصه ارتباطات را متفاوت ارزیابی کرد و گفت: ناشران باید مقوله دیجتالی‌شدن کتاب‌های کاغذی را جدی‌‌تر پیگیر باشند و فعالانه‌تر در این عرصه وارد شوند.

حمید‌رضا مدقق، استاد حوزه ارتباطات و رسانه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خیرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره پویش‌های کتابخوانی برای تشویق مردم به درخانه ماندن، بیان کرد: طبعا یکی از ابزار‌‌های موثر برای گذران اوقات فراغت به‌ویژه در این روز‌ها، استفاده از محصولات فرهنگی از‌جمله کتاب است و می‌بینم این روز‌ها دعوت به مطالعه و معرفی کتاب به‌عنوان یک امر پسندیده از سوی علاقه‌مندان در شبکه‌های اجتماعی جریان پیدا کرده.  

 وی با اشاره به مشارکت ناشران در پویش‌های کتابخوانی افزود: ناشران الکترونیک نیز امکان دسترسی رایگان به برخی کتاب‌های خود را فراهم کرده‌اند. جریان تولید کتاب‌های صوتی از سوی افراد مختلف نیز از دیگر جریان‌های کتاب‌محور این‌ روز‌ها است؛ بنابراین از یک منظر، مجموع این فعالیت‌ها، ابعاد مثبت موضوع قرنطینه و  مصداق ضرب‌‌المثل «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد» است.

مدقق ادامه داد: به‌نظر من دنیای پس از کرونا -که امید‌وارم دور نباشد- با دنیای پیش از کرونا از ابعاد مختلف؛ از‌جمله در حوزه ارتباطات، متفاوت خواهد بود. پیش از کرونا دنیا شاهد تحولات قابل‌توجهی در عرصه ارتباطات بود و شیوع ویروس کرونا، جریان تغییرات در این حوزه را تسریع خواهد کرد.

این استاد ارتباطات و رسانه گفت: اساسا حوزه نشر، چه خوشمان بیاید و چه نه، در حال حرکت به سوی نسخه‌های الکترونیک است؛ البته نه به این معنا که نشر کاغذی به‌طور کامل حذف شود؛ اما می‌بینیم مشتاقان استفاده از ابزار‌های دیجیتال مانند گوشی‌های همراه برای مطالعه کتاب‌ افزایش پیدا کرده‌اند و موضوع کرونا نیز به‌طور غیر‌مستقیم به این جریان دامن زده است.  

مدقق ادامه داد: تفاوت دنیای پیش و پس از کرونا در حوزه ارتباطات به این معناست که افراد برای برقراری ارتباط، بیشتر به فضای مجازی توجه خواهند کرد؛ بنابراین احتمالا مطالعه کتاب‌ در فضای دیجیتال در دنیای بعد از کرونا افزایش پیدا می‌کند.

به گفته این استاد علوم ارتباطات، ناشران باید مقوله دیجتالی شدن کتاب‌های کاغذی را جدی‌‌تر پیگیر باشند و فعالانه‌تر در این عرصه وارد شوند؛ به‌طوری‌که حتما کنار کتاب کاغذی یک نسخه دیجیتال نیز به مخاطب عرضه کنند.

مدقق درباره سیاست‌گذاری فروشگاه‌‌های عرضه‌کننده و شرکت‌های تولید‌کننده کتاب‌های الکترونیک به موضوع افزایش مخاطبان این نوع کتاب‌ها در دنیای بعد از کرونا بیان کرد: تعداد فروشگاه‌های کتاب دیجیتال قطعا باید افزایش پیدا کند.  

وی افزود: فروشگاه‌های فعال نیز باید به فکر تقویت آرشیو و تحول خدمات خود باشند؛ به‌عنوان مثال امکان ایجاد کتابخانه شخصی دیجیتال و یا تسهیلات متنوع برای مطالعه کاربر، مثل آنچه در بسیاری فروشگاه‌های معتبر دنیا وجود دارد. به‌نظرم ناشران قطعا با ارائه خدمات متنوع، مشتاقان بیشتری پیدا خواهند کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها