پنجشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
کتابداران، خبرنگاران و نویسندگان، سه ضلع مثلث ترویج کتابخوانی

کتابدار کتابخانه عمومی ۲۲ بهمن شهرستان شاهرود که صاحب عنوان کتابدار نمونه کشوری نیز هست، اصحاب رسانه، کتابداران و نویسندگان را سه ضلع مثلث ترویج فرهنگ کتابخوانی معرفی کرد و گفت: البته در این میان نمی توان نقش معلمان را نادیده گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، زهرا سادات‌هاشمی کتابدار نمونه کشوری دارای مدرک کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی با ۱۹ سال سابقه کاری هم‌اکنون در کتابخانه عمومی ۲۲ بهمن شهرستان شاهرود مشغول ارائه خدمات فرهنگی به اهالی کتاب شاهرود است. مخاطب‌شناسی، منبع‌شناسی، اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، خلاقیت در کار و حضور مستمر در مجامع مختلف برای تبلیغ کتاب‌خوانی و کتابخانه و به‌کارگیری اهرم‌های تشویقی برای کودکان و نوجوانان به‌منظور حضور در کتابخانه و مطالعه، موجب شده وی به‌عنوان کتابدار نمونه کشوری انتخاب شود.

زهرا سادات‌هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا ضمن بیان اینکه برگزاری فعالیت‌های خلاقانه و متنوع به‌ویژه در بخش کودک و نوجوان در جذب مخاطب بسیار مؤثر است، گفت: برنامه‌هایی شامل برگزاری جلسات نمایشنامه خوانی با شخصیت‌سازی و لباس‌های خلاقانه، برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان با اسامی خلاقانه و جالب‌توجه، تبلیغات مناسب در فضای مجازی، برگزاری برنامه‌های مناسبتی با محوریت کتاب و برگزاری کارگاه‌های مادر و کودک، می‌تواند در جذب مخاطبان کودک و نوجوان به کتابخانه بسیار مؤثر باشد.

وی با تأکید بر اینکه باید همه اقشار از خدمات کتابخانه و فعالیت‌های فرهنگی آن بهره‌مند شوند، گفت: تاکنون چندین مرتبه برای ارائه خدمات کتابخانه‌ای به مراکز بهزیستی مراجعه کرده و برنامه‌هایی را از جمله کلاس قصه‌گویی برای کودکان کم‌شنوا و کم‌توان ذهنی برگزار کردم؛ همچنین برنامه‌هایی مانند کارگاه‌های فرزند پروری با حضور روان‌شناس کودک که در کتابخانه برگزار می‌شود.

این کتابدار نمونه کشوری با بیان اینکه محیط کتابخانه‌ها در جذب کودکان و نوجوانان بسیار مهم است، افزود: من سعی می‌کنم دقت بسیاری به جذابیت و شاداب سازی محیط داشته باشم.

زهرا سادات‌هاشمی با بیان اینکه فعالیت‌های متنوع فرهنگی و جذاب در جذب کودکان و نوجوانان تأثیرگذار است، گفت: استفاده از فضای مجازی برای تبلیغات، اجرای برنامه‌های مناسبتی و خلاقانه، معرفی منابع جدید کتابخانه در محافل و مجامع مختلف، حضور فعال کتابداران در فضای مجازی و معرفی شایسته برنامه‌های کتابخانه و کتاب‌ها در تبلیغات رسانه‌های گروهی از جمله عوامل برای ترویج فرهنگ مطالعه است.

کتابدار کتابخانه عمومی ۲۲ بهمن شهرستان شاهرود اشراف کامل به منابع و اقدامات فنی مربوط به کتابخانه، صبوری، اخلاق‌مداری و وجدان کاری را از مهم‌ترین ویژگی‌های یک کتابدار موفق دانست و گفت: کتابدار باید اهل مطالعه بوده و سعی در برقراری ارتباط مناسب با مخاطبان مختلف داشته باشد.

وی با بیان اینکه خیرین نقش بسزایی در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی دارند، خواستار کمک خیرین برای توسعه فضاهای کتابخانه‌ای و غنی سازی منابع کتابخانه از طریق اهدای کتاب شد.

زهرا سادات‌هاشمی در خاتمه گفت: نیمی از قلبم برای کتابخانه‌ام می‌تپد؛ به اعتقاد من آحاد مردم از هوش اجتماعی و ارتباطی بالایی برخوردارند و یک کتابدار می‌تواند با رفتار مناسب، انرژی مثبت، خدمات صادقانه و خلاقانه تأثیر بسزایی در جذب مخاطب داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها