پنجشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
سعیده شفیعی دبیر انجمن داستان اقالیم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، از برگزاری جشنواره استانی نقد، با محوریت داستان کوتاه فارسی خبر داد و گفت: این جشنواره در دو بخش آزاد و ویژه نویسندگان تشکیل شده است، در بخش آزاد افراد شرکت کننده می‌توانند داستان مورد نظر خود را همراه با نقد و معرفی نویسنده به جشنواره ارسال کنند و در بخش ویژه تمامی آثار توسط ابوتراب خسروی و حسین آتش‌پرور بررسی خواهند شد.
 
شفیعی در ادامه افزود: در ابتدا برنامه‌ریزی زمانی این جشنواره به این صورت بود که 10 دی لغایت 29 اسفند فرصت ارسال آثار به جشنواره باشد و اختتامیه نیز در 30 فروردین 99 اعلام شده بود، اما با توجه به شرایط خاصی که به دلیل ویروس کرونا در کشور به‌وجود آمد تصمیم گرفتیم تا زمان به‌وجود آمده از قرنطینه‌های خودخواسته و خانگی را مدیریت کنیم. به همین دلیل مهلت ارسال را تا پایان فروردین ماه تمدید کردیم. به امید اینکه در فضایی سالم و دور از بیماری بتوانیم اختتامیه جشنواره را در تاریخ اول خرداد برگزار کنیم.

دبیر انجمن داستان اقالیم در ادامه افزود: هر سال در کل کشور جشنواره‌ها و مسابقات داستانی زیادی برگزار می‌شود که بجز یکی، دو مورد همه اختصاص به داستان دارند و این در حالی است که حوزه نقد به اندازه هنر نوشتن از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
وی ادامه داد: آنچه در انتخاب موضوع جشنواره، توجه ما را به خودش جلب کرد، بی‌توجهی به نقد بود. هنوز افراد بسیاری هستند که به مجرد شنیدن نقد یک شعر یا داستان ناراحت می‌شوند و توان‌ شنیدن و درک حرف مخالف را ندارند، حتی بعضا برداشت‌های کاملا شخصی می‌کنند؛ این امر را به عنوان نقطه ضعف موجود در ادبیات داستانی شناختیم و سعی کردیم در حد توان و با اجرای جلسات آموزش شیوه‌های نقد بر این مشکل غلبه کنیم.

شفیعی بیان کرد: داستان و نقد باید دوش به دوش هم رشد کند تا بتوانند نقاط ضعف را بر طرف کنند و به قولی همپوشانی داشته باشند، اما متاسفانه این امر مورد بی‌توجهی قرار گرفته و هر چه ادبیات داستانی در بخش داستان کوتاه رشد چشمگیری داشته از نقد و انواع آن غافل شده است.
 
دبیر انجمن داستان اقالیم در ادامه به سایر برنامه‌ریزی‌های این جشنواره اشاره کرد و گفت: در کنار برگزاری جشنواره نقد، دوره‌های کارگاهی با موضوعات شیوه‌های انواع نقد را به صورت رایگان و با اساتید مختلف در قم برگزار کردیم، تا زمینه‌ای برای آگاهی و تشویق بیشتر شرکت کنندگان را در جشنواره به‌وجود آورده باشیم.
 
وی ادامه داد: در رابطه با برگزاری این جشنواره به‌صورت استانی، سعی ما بر این بوده که توانایی‌ها و استعداد‌های نوسنده‌های تازه کار استانی را پرورش بدهیم و بعد در فضایی بازتر این جشنواره را در سطح کشوری برگزار کنیم.
 
شفیعی در پایان با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره گفت: هدف ما از برگزاری این کارگاه‌ها و جشنواره نقد، تربیت و معرفی منتقد حرفه‌ای است و به امید روزی هستیم که وقتی از یک نفر می‌پرسیم چند منتقد حرفه‌ای زنده در ایران وجود دارد، بیشتر از انگشتان دستش منتقد برای معرفی داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها