پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
سرنوشت همه مبتلایان به کرونا به مرگ ختم نمی‌شود

مهرداد صلاحی گفت: ابتلا به کرونا به معنای مردن نیست و سرنوشت همه مبتلایان به مرگ ختم نمی‌شود. این بیماری ممکن است در قالب یک سرماخوردگی ظاهر شود که پس از چند روز بدون اینکه متوجه شویم یا به پزشک مراجعه کنیم، درمان شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نزدیک به دو ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و متأسفانه این ویروس هر روز تعداد زیادی از هموطنان‌مان را درگیر و تاکنون چند صد تن را نیز به کام مرگ کشانده است. همگام با شیوع گسترده این بیماری، اخبار مرتبط با آن نیز از طریق مراجع رسمی و غیررسمی در سطح وسیعی منتشر می‌شود که بسیاری از آن‌ها نه تنها درست نبوده و وجاهت علمی ندارد، بلکه باعث تخریب روحیه جامعه یا فضاسازی برای سودجویی عده‌ای می‌شود. در این شرایط بهترین کار ممکن برای به‌دست آوردن اطلاعات درست درباره این موضوع، توجه به اخباری است که از زبان افراد آگاه به مسأله و متخصصان ارائه می‌شود.
 
دکتر مهرداد صلاحی؛ متخصص بیماری‌های عفونی و نویسنده و مترجم بیش از 60 عنوان کتاب پزشکی که این روزها در یکی از مراکز اصلی درمانی کرونا در شهر اصفهان مشغول درمان بیماران است، در گفت‌وگو با ایبنا بیان کرد: نزدیک به دو ماهی است که با این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. باید بگویم که ابتلا به بیماری کرونا به معنای مردن نیست و سرنوشت همه مبتلایان به مرگ ختم نمی‌شود.
 
این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: این بیماری ممکن است در قالب یک سرماخوردگی ظاهر شود که پس از گذشت چند روز درمان شده و هیچ تستی هم ندهیم و خودمان هم متوجه ابتلا به کرونا نشویم. تعداد زیادی از مبتلایان خودبه‌خود و حتی بدون مراجعه به پزشک در منزل درمان می‌شوند.
 
سرپرست پروژه ترجمه مجموعه چهار جلدی Harrison Textbook 2018»» با تأکید بر یک همبستگی جمعی برای مهار و کنترل این بیماری و قطع کردن زنجیره شیوع آن، گفت: اگر همه دست به دست هم داده و کمک کنند و دو هفته تعطیلات پیش‌روی عید نوروز را در منزل بمانند و از رفت‌وآمد و دیدوبازدید و تجمع پرهیز کنند، نه تنها زنجیره شیوع تا اندازه بسیار زیادی قطع می‌شود، بلکه می‌توانیم در مدت زمان کوتاهی مبتلایان را درمان و جلوی سیر صعودی مبتلایان جدید را بگیریم.
 
وی افزود: با تجربه‌ای که از چند اپیدمی همچون اِبولا و وبا به‌دست آورده‌ام، با اطمینان می‌گویم در صورت همیاری مردم، مسئولان و کادر درمانی، مشکلات به‌وجود آمده حل خواهد شد و به‌زودی دوران خوشی و آرامش فرا خواهد رسید. از مردم خواهش می‌کنم زحمات همکاران پزشک، پرستار و کادر درمان را با حضور در تجمعات و بیرون رفتن از خانه هدر ندهند.
 
صلاحی در پایان تأکید کرد: باید بیش از گذشته مراقب افراد سالمند باشیم و افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای همچون قند، فشارخون، قلبی، ریوی و نقص سیستم ایمنی هستند باید بیشتر مراقب خودشان باشند. با این افراد رفت‌وآمد نداشته باشیم و خودشان هم کمتر از منزل خارج شوند تا ان‌شاءالله به سلامتی بتوانیم این بحران را با کمترین تلفات بگذرانیم و دوران خوش را با یکدیگر جشن بگیریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها