پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
بحران کرونا و هم‌افزایی صنوف فرهنگی برای ترویج کتابخوانی

دانش‌پژوه با اشاره به اینکه هدف پویش کتاب-خانه، ترویج فرهنگ کتابخوانی است، گفت: اجرای این پویش برای ترویج فرهنگ کتابخوانی، گامی مثبت بوده و بهانه‌ای برای مطالعه در ایام نوروز است.

مهدی دانش‌پژوه، مدیر نشر دیجیتال پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی «کتابخوان پژوهان» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره اجرای پویش کتاب-خانه با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی در ایام نوروز بیان کرد: در روزهای قرنطینه، مردم کاری جزء فیلم‌دیدن، کتاب‌خواندن و گاهی فعالیت در فضای مجازی نخواهند داشت؛ اما مزیتی که  کتاب‌خواندن نسبت به فیلم‌دیدن در این شرایط دارد، این است که به‌علم انسان می‌افزاید؛ اما فضای مجازی باتوجه به اخباری بعضا غیرواقعی درباره این بحران، روح و روان مردم را درگیر می‌کند.
 
وی افزود: پلتفرم‌های کتابخوانی در ایام نوروز طرح‌های مختلفی برای کتابخوانی ارائه می‌کند. اجرای پویش کتاب-خانه برای ترویج فرهنگ کتابخوانی، گامی مثبت بوده و بهانه‌ای برای مطالعه در ایام نوروز است.
 
دانش‌پژوه با اشاره به اینکه بحران کرونا شرایطی را برای هم‌افزایی میان صنوف حوزه فرهنگ ایجاد کرده، عنوان کرد: کرونا با تمام آسیب‌هایی که از لحاظ مادی و معنوی به جامعه وارد کرده، یک مزیت داشت و آن هم این بود که برخی از اصناف را برای هم‌افزایی اجرای طرح‌های کاربردی حوزه فرهنگ متحد کرد. یکی از آن‌ها طرح پلتفرم‌های پویش کتاب‌-خانه است که مخاطب به‌فراخور نیاز خود کتاب دانلود می‌کند.
 
مدیر نشر دیجیتال پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: تخفیف‌ کتاب‌ها در پویش کتاب-خانه، 70 و 80درصد برای کتاب‌های عمومی و کودک و نوجوان است. البته پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برای تمامی کتاب‌های پژوهشگاه تخفیف 90درصدی برای مشتریان خود درنظر گرفته‌است.
 
وی با اشاره به امکانات کتابخوان پژوهان برای مطالعه راحت مخاطبان و اهالی کتاب ادامه داد: با توجه به اینکه پژوهان یک کتابخوان تخصصی و پژوهشی است، وجه تمایزی با دیگر پلتفرم‌های کتابخوانی دارد چراکه این پلتفرم‌ها بیشتر جنبه کتاب‌خواندن دارد.
امکانات موجود پژوهان برای اهالی کتاب شامل یادداشت‌نویسی از کتاب‌ها، امکان خروجی گرفتن از یادداشت‌های موجود، امکان جست‌وجو واژه در کتاب و کتابخانه شخصی افراد، جست‌وجوی واژه در پایگاه اصطلاح‌نامه علوم اسلامی و ترجمه، تضاد و ترادف یک واژه می‌شود.
 
دانش‌پژوه بیان کرد: کتابخوان پژوهان در سه پلتفرم اندروید، آی او اس و ویندوز فعال است که مخاطب می‌تواند کتاب خود را در قالب‌های مختلف بخواند و یا ادامه کتاب خود را به قالب دیگری ببرد.
 
مدیر نشر دیجیتال«کتابخوان پژوهان» افزود: ناشر، نویسنده و ارگان‌هایی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسالت دارند که مخاطب کتابخوان را در جریان کتابخوانی نگه‌دارند و از این قشر برای مطالعه آسان حمایت کنند.
 
وی با اشاره به اینکه هرکتابی، مخاطب خاص خودش را دارد، گفت: تلاش ما این است که در بحث اطلاع‌ا‌رسانی از این طرح آگاهانه عمل کرده و مردم را برای مطالعه کتاب‌های موردعلاقه‌شان راهنمایی کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها