چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
پنجه در پنجه با انسان

یوسفی‌کیا معتقد است؛ با اینکه کووید 19 رفتارهای جدیدی در بدو ورودش به بدن انسان از خود نشان می‌دهد؛ اما همواره بشر اپیدمی‌های خطرناکی را از سر گذرانده است، بی‌شک این بار هم کرونا ویروس را مهار خواهد کرد.

منصور یوسفی کیا، نویسنده ادبی و کارشناس علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره ارزیابی خود از اطلاعاتی که تاکنون درباره ماهیت ویروس کرونا و حساسیت کووید ۱۹ به دما و اهمیت آن برای کودکان، همچنین محتوایی که تاکنون درباره این ویروس منتشر شده است، گفت: ابتدا باید بگویم، ویروس کرونا متعلق به خانواده ارتومیکسوویروس است. خانواده‌یی قدیمی از ویروس‌ها که فامیل‌هایی مانند ویروس آنفولانزا هم در این خانواده قرار دارند.
 
وی افزود: بنابراین ویروس کرونا پدیده جدیدی نیست. آن‌چه جدید است نوع رفتار این ویروس است. رفتار و کرداری که از تغییراتی در رشته ژنتیکی آن ناشی می‌شود. این ویروس در دسته ویروس‌های تک رشته‌ای RNA ویروس‌ها قرار می‌گیرد. لذا یکی از خصوصیات این خانواده از ویروس‌ها، تغییراتی است که با هر بار ظهور در رفتارشان مشاهده می‌شود.
 
وی با اشاره به محتوای منتشر شده در فضای رسانه‌ها و فضای مجازی گفت: حالا اگر اطلاعات ذکر شده را بپذیریم، باید بدانیم که این نوع ویروس که گفته می‌شود دانشمندان چینی از دو سال پیش در خفاش یافته‌اند رفتارهای جدیدی در بدو ورودش به بدن انسان از خود نشان می‌دهد.
 
یوسفی‌کیا گفت: برای مثال در ابتدای شیوع کووید 9 گفته شد؛ به علت اینکه ویروس در قطرات درشت وجود دارد، نیازی به استفاده از ماسک در حالت عادی نیست. ولی در مراحل بعدی متوجه شدند در قطرات بسیار ریز(آئروسل) هم وجود دارد و اینکه پوشش ویروس از لیپوپروتئین است و با حرارت از بین می‌رود ولی اینکه با افزایش دمای هوای محیط ویروس کاملا محو شود و این اپیدمی که در حال پاندمی شدن است پایان بیابد؟ هنوز جای بحث و تحقیق دارد.
 
وی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما معتبرترین منبع برای کسب آگاهی از این بیماری چیست؟ گفت: بهترین راه برای دستیابی به اطلاعات و آگاهی به عملکرد ویروس و شیوه مقابله با آن، استفاده از منابع معتبر مکتوب و یا بهره‌گیری از متخصصین رشته پزشکی و پیراپزشکی است.
 
این کارشناس با سابقه در عرصه علوم آزمایشگاهی و تشخیص طبی گفت: اگر بدانیم که این ویروس قدیمی است و فقط رفتار و کردارش تغییر کرده ما هم با تغییر در بعضی شیوه‌های رفتاری و اجتماعی می‌توانیم علاوه بر غلبه به ترس ناشی از گرفتار شدن در پنجه بیماری، راهکاری مناسب را برای مبارزه با این ویروس و بیماری ناشی از آن انتخاب کنیم. بشر در طول تاریخ، اپیدمی‌های خطرناکی را از سر گذرانده است و بی‌شک این بار هم کرونا ویروس را مهار خواهد کرد.
 
وی افزود: همان‌گونه که سل، طاعون، تیفوس، وبا و ... را رام و واکسینه کرد. با این حال نباید تا دستیابی به دانش تسلط به این ویروس، احتیاط را فراموش کرد. چرا که پیشگیری مقدم بر درمان است. فراموش نکنیم که مردم از چیزی می‌ترسند که از آن آگاهی ندارند و با افزایش سطح دانش عمومی، ترس و اضطراب بیماری هم فرو می‌کاهد.
 
یوسفی‌کیا درباره نقش رسانه‌ها در روند تکامل اطلاعات مردم از کووید 19 برای کسب راهکارهای کارآمد در راه مبارزه با این بیماری گفت: شناخت و آگاهی به خصوصیات عام ویروس، مورد نیاز همه  مردم است. دادن اطلاعات تخصصی شاید به بیراهه رفتن باشد. شیوه برخورد با ویروس برای پیشگیری از بیماری بهترین راه برای آگاهی دادن به مردم است. دوری از بیان مواردی که در مراحل نهایی و گرفتاری‌های شدید بیماری حادث می‌شود هم سبب می‌شود علاوه بر کاهش هراس، رفتاری متناسب داشته باشیم و اثرات روانی استرس و اضطراب ناشی از امکان ابتلا به ویروس کاهش یابد.
 
وی گفت: رساندن تازه‌ترین دستاوردهای مورد توافق محققین به مردم، از مواردی است که باید در صدر کار رسانه‌ها قرار گیرد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین بهرامی ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    راهنمایی های بسیار ارزشمندی ارائه دادند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها