چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
جلوگیری از خطرات انتشار یک ویروس ناخوانده

کتابچه «راه‌های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در صنعت برق»  نوشته عزت‌الله پرتوی شال به‌عنوان یک دستورالعمل کاربردی در قالب فایل PDF منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، امروزه برق به یک جزء جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان تبدیل شده است و قطع برق حتی برای زمان‌های کوتاه می‌تواند موجب خسارت‌های مالی و جانی قابل‌توجهی شود. برق محرک اصلی جهت چرخاندن چرخ‌های صنایع، سازمان‌ها، بیمارستان‌ها و ... است. حضور مستمر مهندسان و تکنسین‌های فعال در حوزه صنعت برق برای تداوم برق‌رسانی به مصرف‌کننده‌ها غیرقابل انکار است. وجود این نعمت، یک ابزار لازم و مثمرثمر برای مقابله بهتر در مقابل ویروس کرونا و تداوم پروسه درمان بیماران مبتلا به این ویروس است. همچنین خطر ابتلا به ویروس ناخوانده کرونا برای فعالان این حوزه از صنعت در محیط کار دور از ذهن نیست.
 
کتابچه «راه‌های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در صنعت برق» تألیف مشترک عزت‌الله پرتوی شال، مهرداد مختاری، مهدی صلای نادری و گئورگ قره‌پتیان در روزهای اخیر از سوی مرکز تحقیقات بهره‌برداری ایمن شبکه برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر در قالب فایل PDF منتشر شد.
 

عزت‌الله پرتوی شال؛ کارشناس ارشد مهندسی برق و کارشناس رسمی دادگستری در رشته برق، درباره ضرورت تدوین این اثر، بیان کرد: در روزهای نخست شیوع کرونا متوجه شدم همکاران‌مان در صنعت برق، هر روز باید یک‌سری تجهیزات را لمس و با آن‌ها تماس نزدیک داشته باشند که ممکن بود این تجهیزات آلوده باشند و اگر بنا بود به روش معمول ضدعفونی شوند، احتمال سوختن و آسیب دیدن وسایل یا برق‌گرفتگی وجود داشت. لذا احساس کردم تدوین دستورالعمل‌های کاربردی در این زمینه می‌تواند مفید واقع شود. ایده را در دانشگاه مطرح کردم و پس از بررسی در هیات علمی و از آنجا که تاکنون چنین کاری صورت نگرفته بود و در سایت‌های اینترنت نیز دستورالعملی درباره جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در صنعت برق وجود نداشت، کار تدوین آن‌را شروع کردیم.
 
وی ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان و کشور عزیزمان ایران، وظیفه خود دانستیم که برای جلوگیری از انتشار این ویروس در جامعه صنعت برق کشورمان، قدمی هر چند کوچک برداریم. همانگونه که این روزها پزشکان و کادر درمان بیمارستان‌ها به‌عنوان مدافعان سلامت در کشورمان لقب گرفته‌اند، متخصصان و تلاشگرانی هستند که برای برقرای تولید، انتقال و توزیع انرژی الکتریکی و تأمین نیاز مصرف‌کننده‌ها در صنایع، کارخانجات، بیمارستان‌ها به‌صورت شبانه‌روزی در حال کار و انجام وظیفه هستند و اگر قبلا برای حفظ ایمنی احتیاط‌های لازم را در دستور کار داشتند، اما اینک با  دشمنی به نام ویروس کرونا نیز نبرد می‌کنند. در این کتابچه سعی شده تا اطلاعات مفیدی در مورد مواد گندزدا و ضدعفونی‌کننده و شرایط به‌کارگیری آن‌ها در صنعت برق و همچنین پیشنهاداتی برای حفظ ایمنی پرسنل و جلوگیری از آسیب رسیدن به تجهیزات حساس برقی براساس تجربیات مشابه در صنایع ریلی کشور ارائه شود.


این نویسنده با اشاره به اینکه این کتابچه برای همه صنایع، ادارات و سازمان‌ها، عملی و کاربردی است، گفت: در صفحات نخست کتاب، کلیاتی از بحث ضدعفونی و مراحل آن ارائه شده و در ادامه حتی جزئی‌ترین وسایل و تجهیزات برقی در صنعت، پزشکی، خانه و ... مدنظر قرار گرفته و شیوه درست ضدعفونی کردن آن‌ها ارائه شده است. روش‌های حفاظت در برابر ویروس کرونا در صنعت برق، شرایط گندزدایی و رفتار با لباس‌های کار، شرایط گندزدایی و رفتار با کلاه ایمنی، دستکش عایقی و عینک ایمنی،  شرایط گندزدایی صفحات لمسی تجهیزات مخصوص و شرایط گندزدایی ابزارهای الکتریکی ازجمله سرفصل‌های این کتابچه راهنماست.
 
پرتوی درباره دلیل انتشار این کتابچه در قالب الکترونیک، افزود: در این روزها که شرایط در کشور بحرانی است و همه در تلاطم هستند، بهترین کار تهیه و انتشار فایل PDF بود تا در فرصت مناسب و کامل‌تر شدن کار در قالب کتاب چاپی منتشر شود. این کتابچه از سوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای تمامی سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و ادارات فرستاده شد تا به‌عنوان یک دستورالعمل مورد استفاده قرار گیرد. ویرایش نخست این کتابچه را برای استادان سایر دانشگاه‌ها نیز ارسال کردیم تا اگر نیاز به ویرایش داشته باشد یا لازم است نکته‌ای به آن اضافه شود، این‌کار صورت گیرد. هر روز نکات جدیدی به آن اضافه می‌کنم و ویرایش در آن صورت می‌گیرد. این کتابچه راهنما، برای شرکت الزهرا در کشور آلمان نیز فرستاده شده تا مورد استفاده قرار گیرد. 
 
وی در پایان اظهار کرد: با توجه به جایگاه و اهمیت برق در زندگی انسان امروزی، اگر با تدوین این اثر در شرایط حساس کنونی حتی یک ساعت هم وقفه در کار برق‌رسانی ایجاد نشود و اختلالی در سیستم‌های برقی ازجمله تجهیزات پزشکی به‌وجود نیاید، به هدفمان رسیده‌ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها