چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
سرگذشت خودنوشت محمدرحیم اخوت آماده چاپ شد

«محمدرحيم اخوت» کتابی با عنوان «کودکی، جوانی، پیری» نوشته است؛ سرگذشت خودنوشت او از سال 1326 تا روزگار پیری و سالخوردگی. این کتاب اکنون آماده چاپ شده اما اخوت، هنوز آن را به ناشر خاصی برای چاپ نسپرده است.

«محمدرحیم اخوت» نویسنده پیشکسوت اصفهانی و خالق رمان «نام‌ها و سایه‌ها» درباره تازه‌ترین کتاب در دست چاپ خود به خبرنگار خبرگزاری كتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، گفت: «کودکی، جوانی، پیری» به‌نوعی سرگذشت خودنوشت من از سال 1326 تا روزگار پیری و سالخوردگی است و هم‌اکنون آماده انتشار است.

وی درباره بازخوردش از آخرین کتاب منتشرشده خود، ادامه افزود: از میزان فروش «نامه سرمدی» که در ابتدای امسال و بی‌ممیزی منتشر شد، بی‌خبرم و آمار دقیقی ندارم تنها می‌دانم که این روزها علاقه مردم به کتاب‌خوانی کم شده است و اینترنت جایگزین کتاب شده است.

اخوت درباره وضعیت جسمانی خود نیز عنوان کرد: به‌دلیل ضعف بینایی کمتر می‌توانم کتاب مطالعه کنم؛ کتاب در دوره من و برای ما سرگرمی نبود ما نگاهی جدی به کتاب داشتیم.

این نویسنده همچنین درباره زمان چاپ و انتشاراتی که برای چاپ «کودکی، جوانی، پیری» انتخاب کرده است، گفت: باور کنید به هیچ انتشاراتی فکر نکرده‌ام و به گمانم چاپ کتاب به بعد از مرگ من موکول می‌شود.

در بخشی از «نامه سرمدی» آخرین کتاب محمدرحیم اخوت می‌خوانیم:

می‌دانم که بی‌انصافی است آدم کسی را که به‌قول‌معروف دستش از دنیا کوتاه است بنشاند و هر چه می‌خواهد بارش کند؛ اما این حرف‌های فروخورده سالیان است. به قول تو: هیچ آدمی نیست که خودخواه نباشد. مخصوصاً که آن کودک خفته در ته وجود آدم بالغ هم باشد. خودت گفتی، نه؟ حالا این کودک بیدار شده و بازمی‌خواهد حرف بزند. گفتم در این سال‌ها ننوشتم چون تو ذوقم را کور کردی. حالا که تو نیستی، یا هستی اما دیگر «تو» نیستی، می‌خواهم از خودم بنویسم. تو حالا کاملاً در اختیار منی. چه بخواهی چه نخواهی وقف وجود «من» شده‌ای تا بنشینی و به حرف‌هایم گوش بدهی.

یادآوری می‌شود، «محمدرحیم اخوت» زاده ۱۳۲۴ اصفهان نویسنده و مترجم معاصر ایرانی است. وی نوشتن را در نوجوانی آغاز کرد، نخستین نوشته‌های خود را در سال ۱۳۴۶ خورشیدی در مجله فردوسی به چاپ رساند. نخستین کتاب اخوت با نام «تعلیق» منتشر شد. او با نوشتن رمان «نام‌ها و سایه‌ها» برنده دو جایزه یلدا و مهرگان شد. «چهار فصل در بازخوانی شعر»، «نیمه سرگردان ما»، «شکارچی خرگوش» (ترجمه) و...ازجمله آثار منتشرشده او هستند. موفقیت عمده اخوت مدیون رمان «نام‌ها و سایه‌ها» است که پس از انتشار به مرحله نهایی بسیاری از جوایز ادبی راه یافت و از آن میان برنده دو جایزه یلدا و مهرگان شد. اخوت در بیشتر داستان‌های خود از فضاهای قدیمی برای خلق داستان‌هایش استفاده می‌كند. بااین‌حال چند داستان از «باقی‌مانده‌ها» از این فضاهای قدیمی بیرون آمده و حوادث داستان در آپارتمان و یا خیابان‌های اصفهان امروز روی می‌دهد. «نامه سرمدی» آخرین کتاب اوست که در ابتدای سال 1398 در 360 صفحه و باقیمت 45000 تومان توسط انتشارات بان منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها