چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹
پیشنهادهایی برای روزهای کرونایی نوجوانان

یک نویسنده و منتقد ادبی، مطالعه کتاب‌های «چرخ‌زمان»، «باهوش»، «ببر رها می‌شود» و «آخرین‌ها» را در روزهای خودقرنطینگی به نوجوانان پیشنهاد داد.

مهدی رجبی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در روزهای شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: بچه‌ها تا می‌توانند نباید از خانه بیرون بروند و باید به توصیه‌های بهداشتی کارشناسان که از صداوسیما پخش می‌شود، توجه کنند چون ممکن است ویروس را با خود به خانه منتقل و والدین‌شان را مبتلا کنند.
 
وی در ادامه بیان کرد: بهتر است در این ایام، بچه‌ها از فرصت‌های‌شان برای تماشای فیلم، شنیدن موسیقی، مطالعه و انجام کارهای مورد علاقه‌شان استفاده کنند. به‌نظر من این روزها فرصت خوبی است تا بچه‌ها کتاب‌هایی که قبلا خوانده‌اند را مرور کنند و آن‌ها را دسته‌بندی کنند و از مطالب قابل توجه و جذاب‌شان یادداشت برداری کرده و ویژگی‌های مثبت‌شان را بنویسند و به دوستان‌شان برای مطالعه معرفی کنند.
 
خالق «خواهران تاریک» درباره مطالعه سایر کتاب‌ها نیز گفت: همچنین اگر کتاب جدیدی برای مطالعه ندارند می‌توانند از امتیاز خرید اینترنتی کتاب که از سوی ناشران مختلف ارائه شده است، استفاده کنند و وقتی کتاب به دست‌شان رسید بعد از ضدعفونی، آن را مطالعه کنند.
 
به گفته این نویسنده و منتقد ادبی، رمان‌های خوب زیادی از نویسندگان بزرگ دنیا مثل نیل گیمن، رولد دال و ... وجود دارد که مطالعه آن‌ها می‌تواند برای بچه‌ها لذت‌بخش باشد.
 
 

رجبی ادامه داد: همچنین بچه‌ها در این ایام می‌توانند وقت‌شان را به مطالعه رمان‌های حجیم که در زمان عادی فرصتش را ندارند، اختصاص دهند. ازجمله این رمان‌ها می‌توان به مجموعه «‌چرخ زمان» اثر رابرت جردن اشاره کرد که چندی پیش سه‌جلد نخست آن با ترجمه بهرنگ مافی از سوی انتشارات پریان منتشر شده است. این مجموعه کلا شامل 10 جلد است و به زودی سریال تلویزیونی از روی آن ساخته خواهد شد. این مجموعه می‌تواند برای علاقه‌مندان به آثار فانتزی جذاب باشد.

 
 

وی افزود: علاوه بر این مجموعه، مطالعه آثار دیگری مانند رمان «باهوش» نوشته‌ کیم اسلِیتر با ترجمه مژگان کلهر از انتشارات افق و «ببر رها می‌شود» نوشته کیت دی کامیلو و ترجمه فرح بهبهانی را به نوجوانان پیشنهاد می‌کنم.

 
 

رجبی در ادامه مطالعه کتاب «آخرین‌ها» نخستین جلد از مجموعه پنج جلدی «قصه‌های عجیب برای بچه‌های عجیب غریب» را به بچه‌ها پیشنهاد کرد و گفت: در این کتاب تمام مردم شهر بر اثر یک بیماری عجیب جان خود را از دست داده‌اند و فقط پنج پسر با نام‌های من تو ما شما ایشان زنده مانده‌اند‌. شایع است که اگر کسی بتواند پرتقال بخورد زنده می‌ماند اما تنها درخت پرتقال بالای یک تپه است و آن جا هم مردی دیوانه با یک اسلحه و یک الاغ ایستاده و هر کس به درخت نزدیک بشود به او شلیک می‌کند.

 
 

رجبی همچنین به بچه‌ها پیشنهاد داد: در خانه کارهای خلاقانه انجام دهند تا حوصله‌شان سر نرود. مثلا می‌توانند مدتی از وقت‌شان را به دیدن اتفاق‌هایی که بیرون پنجره رخ می‌دهد، اختصاص دهند و درباره آن‌ها مطلب بنویسند و روزنگاری کنند.
 
نویسنده «کنسرو غول» در ادامه به موارد دیگری برای گذراندن وقت و سرگرمی در خانه اشاره کرد و گفت: به‌نظر من بچه‌ها باید در کنار مطالعه کتاب، از فعالیت، تحرک و ورزش برای دوری از کسالت و خواب‌آلودگی غافل نشوند.
 
رجبی با بیان اینکه یکی از کارهایی که انجامش در این ایام می‌تواند برای بچه‌ها جذاب باشد کاشتن بذر گل و گیاه است که می‌توانند به‌تدریج شاهد رشد و نمو آن باشند و شادابی و روحیه خود را حفظ کنند، افزود: من در این روزها شاهد رشد آرام گیاهانی هستم که در خانه دارم و به من حس حیات و زندگی می‌بخشد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها