دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰
داستانی که چگونه نوشتن را به خواننده نشان می‌دهد

کتاب «لابیرنت» نوشته مجتبی مظلومی از سوی انتشارات سیب سرخ وارد بازار کتاب شد. 

مجتبی مظلومی نویسنده در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) از انتشار جدیدترین کتابش خبر داد و گفت: از سال۱۳۹۶ کار نوشتن این کتاب را آغاز و تا ابتدای سال ۱۳۹۷به پایان رساندم اما به علت نقض سیستم، فایل کتاب از بین رفت بنابراین مجدد شروع به نوشتن آن کردم و تا زمستان ۱۳۹۷ کار نوشتن آن به پایان رسید. 

وی با اشاره به ساختار کتاب گفت: کتاب بخش‌بندی یا فصل‌بندی نشده است اما نیم آن یک روایت را بیان می‌کند و نیم دیگر روایتگر موضوع دیگری است. نیمه دوم کتاب، داستان نویسنده‌ای است که می‌خواهد متن و روایت را به صورت داستان برای خواننده کتابش روایت کند. به عبارتی تلاش می‌کند چگونه نوشتن متن را به خواننده نشان دهد. این همان لایه بیرونی کتاب است که نویسنده می‌خواهد به خواننده بگوید برایتان داستان سرایی می‌کنم. 

وی ادامه داد‌:  لایه درونی این کتاب، داستان تکنسین جوانی است که به کار دوربین‌های مدار بسته مشغول است و زمانی فردی به سراغ او می‌آید تا برای کارخانه او دوربین مدار بسته نصب کند. در خلال این همکاری، تکنسین جوان شاهد قتل‌های کارفرمای خود می‌شود و این ماجرا ادامه‌دار خواهد بود. 

مظلومی کتاب لابیرنت را بیشتر شبیه رمان‌های پست مدرن دانست و گفت: کتاب های «اگر شبی از شب‌های زمستان مسافری» نوشته ایتالو کالوینو یا کتاب «سلاخ خانه شماره پنج» نوشته کورت ونه گات جونیر از جمله رمان های پست مدرن هستند.  لابیرنت رمان به معنای کلاسیک نیست بلکه یک داستان بلند پست مدرن است.

در بخشی از این کتاب آمده است:
«بحث بر این بود که من می‌خواستم فیلمنامه‌ای از این روایت بنویسم که متأسفانه ناتمام ماند و هیچ‌وقت نوشته نشد ولی من متوجه این مطلب شدم که همان تصاویر و لوکیشن‌های فیلمنامه مثل این‌که به دنیای داستانی من پرتاب شده همان عناصر رنگ و صورت‌بندی‌های کادر به داستان ما رخنه کرده و من به‌دنبال راهی برای شناخت چرایی ایجاد این عناصر در ذهن خودم بودم که کار به این‌جا رسید و حالا برگردیم به روایت خودمون – داشتم به این فکر می‌کردم که یه سروسامانی به روایت بدیم و داستان کمی به جلو بره – ولی شما که اول و آخر این ماجرا رو می‌دونید این چه لطفی می‌تونه برای شما داشته باشه، جزئیات بله هنوز از جزئیات چیزی نگفتم اصلاً هنوز داستانی برای شما تعریف نکردم صرفاً یک روایت سه‌خطی براتون نوشتم و شما درگیر این روایت شدید – بذارید یک نکتهٔ دیگه‌ای بگم من حدود یک‌ساله درگیر این فضای داستانی هستم و بار اولی که این روایت تو ذهنم کلید خورد دوست داشتم خودم به‌عینه این روایت رو تجربه کنم (یعنی این ماجرا یک تجربهٔ عینی برای خودم بشه و من بعد از گذشت این ماجراها بشینم و برای اطرافیان این داستان رو تعریف کنم این اولین واکنش من به این روایت بود) سیاهی مطلق. داخلی – دفتر کار کارآگاه ـ دوربین با حرکت بسیار بسیار آهسته از پشت سر کارآگاه شروع به حرکت کرده است و ما شاهد این هستیم که کارآگاه بدون کم‌ترین حرکتی محو تصاویر روی مانیتور هست. دوربین همین‌طور آرام‌آرام درحال چرخش هست و ما در نهایت پشت مانیتور قرار می‌گیریم و صورت بسیار متفکر کارآگاه در مرکز این تصویر قرار دارد. سیاهی مطلق‌»

کتاب ‌«لابیرنت» نوشته مجتبی مظلومی در  ۱۰۹صفحه و به قیمت ۲۶هزار تومان از سوی انتشارات سیب سرخ وارد بازار کتاب شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها