دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
«سیری در تاریخ دندانپزشکی ایران» منسجم‌ترین کتاب در تاریخ طب ایران است

کافیه معتقد است؛ «سیری در تاریخ دندانپزشکی ایران» تا کنون کتابی که اینگونه یکپارچه و منسجم باشد در نشر تاریخ پزشکی موجود نبوده است می‌توان گفت؛ این اثر به طور قطع می‌تواند راهگشای افرادی باشد که می‌خواهند اطلاعات دقیق‌تری از تاریخ طب ایران را دریافت کنند.

رفیع کافیه دندانپزشک و تاریخ‌پژوه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره کتاب «سیری در تاریخ دندانپزشکی ایران» که جزو تالیفات مرحم اسماعیل یزدی، از دندانپزشکان پیشکسوت ایران است که چندی پیش بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت، گفت: دکتر یزدی نزدیک به ده الی پانزده سال اخیر اقدام به تالیف این کتاب کرد که یک اثر دو جلدی است. جلد اول مربوط به دوره پیش از اسلام و دوره اسلامی است که بخش زیادی از ترجمه آن برعهده دکتر ذاکر بوده است
 
وی افزود: جلد دوم این اثر  که در سال 1393 منتشر شد؛ مربوط به دوره معاصر تاریخ دندانپزشکی ایران که تقریبا از دوره ناصری یا مطفری آغاز می‌شود. در این جلد مرحوم یزدی از دوران آغاز فعالیت دارالفنون به تاریخ دندانپزشکی ایران پرداخته است. در این دوران دندانپزشکان خارجی با ورود به ایران رویکرد نوینی از این علم را وارد ایران کردند.
 
این تاریخ‌پژوه ادامه داد: بخش‌های گوناگونی از این اثر با توجه به اینکه دکتر یزدی از پیشکسوتان این عرصه بوده است و مدت‌ها ریاست دانشگاه را برعهده داشته است حاصل گرداوری و تاریخ شفاهی افرادی است که در تاریخ دندانپزشکی ایران بسیار موثر بوده‌اند. با توجه به آخرین مکالمه من با مرحوم یزدی در اوایل سال جاری وی تصمیم داشت بخش‌هایی از کتاب که کمی دارای کاستی است، کامل کند و به عنوان جلد سوم روانه بازار کتاب شوند. باید بگویم تا جایی که مطلع هستم، بخشی از آن را دکتر یزدی جمع‌آوری کرده بود که متاسفانه دارفانی را وداع گفت.
 
کافیه گفت: تا کنون کتابی که اینگونه یکپارچه و منسجم باشد در نشر تاریخ پزشکی موجود نبوده است می‌توان گفت؛ این اثر به طور قطع می‌تواند راهگشای افرادی باشد که می‌خواهند اطلاعات دقیق‌تری از تاریخ طب ایران را دریافت کنند.
 
وی افزود: پس از انتشار این اثر انجمن دندانپزشکی تصمیم بر آن داشت که در یکی از کنگره‌های بین‌المللی مراسم رونمایی برای آن برگزار مند، اما متاسفانه شرایط برای انجام این امکان فراهم نشد، باید گفت حضور استادانی هم‌چو مرحوم یزدی که در سال‌های ابتدایی شکل‌گیری یک دانشگاه یا دانشکده بوده‌اند در تالیف یک کتاب در حوزه تاریخ علم بسیار دارای اعتبار  است که این امر درباره این کتاب هم صدق می‌کند.
 
به گفته کافیه، بر اساس نظرات دیگر دانشمندان در داخل کشور به عنوان کتابی معتبر در حوزه تاریخ دندانپزشکی شناخته شده است.

وی خبر از تالیف کتابی درباب تاریخ طب ایران به قلم محمود نجم‌آبادی داد و گفت: تا کنون دو جلد از این اثر منتشر شده است و جلد سوم آن پس از سال‌ها تلاش تالیف شده است اما هنوز به چاپ نرسیده است که امیدواریم این اثر هم هر چه زودتر روانه بازار نشر شود.

 
 
 
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها