شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
کرونا شود سبب خیر اگر خدا خواهد

مصطفی رحماندوست این روزها مشغول مطالعه رمان‌های «عشق سال‌های وبا» و «طاعون» است و معتقد است روزهای کرونایی فرصتی را در اختیار بزرگترها قرار داده تا فرزندان‌شان را ببینند و با آن‌ها حرف‌ بزنند و وقت بگذرانند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، شیوع بیماری کرونا در کشور سبب شده این روزها مجبور شویم در خانه بمانیم و لحظه‌هایی را بگذرانیم که برای‌مان چندان خوشایند نیست. این مساله مختص به ما نیست و همه اقشار جامعه ازجمله نویسندگان و مترجمان نیز با آن درگیر هستند. مصطفی رحماندوست از نویسندگان و شاعران پیشکسوت و نام‌آشنای کشورمان هم این روزها را در دفتر کار یا منزلش می‌گذراند و می‌گوید که همه جلسات و نشست‌ها لغو شده و فرصتی به‌دست آورده تا به‌سراغ کتاب‌هایی که می‌خواسته بخواند، برود و گاهی هم بنویسد.

خالق «صد دانه یاقوت» درباره این روزهایش توضیح می‌دهد: بیشتر وقتم را به مطالعه اختصاص می‌دهم. و این مطالعه یا مربوط به کتاب‌هایی است که خودم خریداری کرده‌ام یا کتاب‌هایی که باید درباره آن‌ها اظهار نظر کنم و پایان‌نامه‌ها. گاهی هم می‌نویسم.

 

«عشق سال‌های وبا» و «طاعون» در روزهای کرونایی 
او در ادامه به کتاب‌هایی که مشغول مطالعه‌شان است اشاره می‌کند و می‌افزاید: این روزها یکبار دیگر کتاب‌های «عشق سال‌های وبا» اثر گابریل گارسیا مارکز و «طاعون» اثر آلبر کامو را خواندم. کتاب‌هایی که با این روزهای ما هم‌خوانی دارند و با مطالعه آن‌ها متوجه می‌شویم در تاریخ دردهای بزرگ‌تری هم وجود داشته و سپری شده است. مثلا وقتی کتاب «طاعون» را می‌خوانیم، نمی‌توانیم تصور ‌کنیم اروپا چنین روزهایی را هم پشت سر گذاشته و الان به اینجا رسیده است.
 


به گفته رحماندوست، مطالعه این آثار ما را با آنچه در تاریخ رخ داده، آشنا می‌کند و کمک می‌کند راحت‌تر این روزها را بگذرانیم و اظهار امیدواری می‌کند بتوانیم این روزها را به‌خوبی پشت سر بگذاریم.

رحماندوست در ادامه سخنانش به بچه‌ها توصیه می‌کند در خانه بمانند و نکات بهداشتی را رعایت کنند و این روزهای کرونایی را فرصتی می‌داند برای پدرومادرها تا فرزندانشان را ببینندو با آن‌ها وقت بگذرانند و می‌گوید: ممکن است این فرصت دوباره پیش نیاید که بزرگترها بتوانند با فرزندان‌شان وقت بگذرانند، با آن‌ها حرف بزنند، برای‌شان کتاب بخوانند، در کنار آن‌ها فیلم تماشا کنند و کارهای مختلف انجام دهند. از قدیم گفته‌اند «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد» حالا هم شیوع کرونا سبب شده فرصتی پیش آید تا ما بیشتر کنار هم باشیم و با هم حرف بزنیم. متاسفانه در این روزها به دلیل کار و مشغله زیاد، خیلی کم با هم حرف می‌زنیم و باید از این فرصت استفاده کنیم.

به گفته این شاعر و نویسنده نام‌آشنا، کودکان و نوجوانان می‌توانند در این روزها کتاب‌های مورد علاقه‌شان ازجمله رمان، شعر، داستان، تاریخ و ... را بخوانند. همچنین فضای مجازی هم امکانی برای رد و بدل کردن اطلاعات در این روزها فراهم کرده است که می‌توان از آن استفاده مفید کرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها