جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۹
بچه‌ها در روزهای کرونایی کتاب‌های طنز و فانتزی بخوانند

حمیدرضا شاه‌آبادی، نویسنده و منتقد ادبی، به کودکان و نوجوانان پیشنهاد داد در این روزهای کرونایی در خانه بمانند و ضمن رعایت نکات بهداشتی برای حفظ روحیه نشاط و ایجاد سرگرمی، کتاب‌های طنز و فانتزی بخوانند.

حمیدرضا شاه‌آبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در روزهای خودقرنطینگی به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور به کودکان و نوجوانان توصیه کرد در خانه بمانند و به مجموعه توصیه‌های بهداشتی برای دور ماندن از معرض ابتلا به بیماری کرونا توجه کنند و گفت: بچه‌ها در این روزها می‌توانند کارهای متنوعی انجام دهند که وقتشان پر شود، حوصله‌شان سر نرود و از نظر جسمی و روحی افت نکنند.
 
این نویسنده و پژوهشگر ادبی افزود:‌ بر این اساس قبل از هر چیز با توجه به شرایط فعلی جامعه که می‌تواند مستعد ایجاد افسردگی یا ناراحتی‌های روحی باشد به بچه‌ها بازی کردن و مطالعه کتاب را پیشنهاد می‌کنم.
 
وی در ادامه بیان کرد: بچه‌ها می‌توانند در این ایام به بازی‌هایی بپردازند که می‌توانند در جمع خانواده به همراه دیگر اعضای خانواده انجام دهند و با این‌کار به نشاط برسند و از افت توانایی‌های جسمی‌شان جلوگیری کنند و سلامت بمانند.
 
شاه‌آبادی یادآور شد: همچنین در کنار بازی، مطالعه کتاب‌های درسی و غیر درسی را به بچه‌ها توصیه می‌کنم. گاهی این تصور وجود دارد برای اینکه بچه‌ها از تحصیل‌شان باز نمانند فقط باید کتاب‌های درسی مطالعه کنند، درحالی‌که من با این مساله مخالفم و تصور می‌کنم مطالعه کتاب‌های غیردرسی می‌تواند علاوه بر اینکه فضای بانشاطی برای آن‌ها ایجاد کند به مطالعه کتاب‌های درسی‌شان هم کمک کنند.
 
وی درباره موضوعات کتاب‌ها نیز توضیح داد: باتوجه به شرایط فعلی احساس می‌کنم مطالعه داستان‌های فانتزی و سرگرم‌کننده برای بچه‌ها بهتر است و شرایط فعلی جامعه ایجاب می‌کند که به ایجاد سرگرمی و نشاط بیشتر توجه کنیم و کتاب‌های طنز و فانتزی می‌تواند پیشنهاد مناسبی باشد.
 
به گفته شاه‌آبادی، در کنار این‌ کارها تماشای فیلم در کنار سایر اعضای خانواده و بحث و تبادل نظر درباره کتاب‌ها و فیلم‌ها با آن‌ها هم می‌تواند برای بچه‌ها مفید باشد و از ایجاد ناراحتی‌های روحی در آن‌ها جلوگیری کند.
 
حمیدرضا شاه‌آبادی، نویسنده و پژوهشگر، در خردادماه سال ۱۳۴۶ در تهران به دنیا آمد. «قبل از باران»، نخستین داستان اوست که در سال ۱۳۶۸ در یک مجله هفتگی چاپ شد. شاه‌آبادی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد تاریخ است. «دایره زنگی»، «دیلماج»، «لالایی برای دختر مرده»، «اعترافات غلامان»، «وقتی مژی گم شد»، «هیچ‌کس جرئتش را ندارد»، «تاریخ آغازین فراماسونری در ایران»، «مقدمه بر ادبیات کودک»، «نهضت مشروطه»، «از آرمان تا واقعیت» و «در فقدان کودکی» از جمله آثار اوست.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها