سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵
غشای چربی کووید 19؛ این ویروس را به شرایط محیطی حساس‌تر کرده است

آنژیلا عطایی‌پیرکوه معتقد است؛ همه ویروس‌ها در سرما ماندگاری بیشتری دارند و حتی برای نگهداری آنها در آزمایشگاه ویروس‌شناسی از فریزرهای ۷۰- درجه سانتیگراد یا ازت مایع استفاده می‌شود. ویروس‌ها در دمای بالا از بین می‌روند. بنابراین جوشاندن یا پختن غذا ویروس کورونا را از بین می‌برد.

آنژیلا عطایی‌پیرکوه، ویروس‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره صحت علمی برخی محتوای منتشر شده درباب کرونا در رسانه‌ها گفت: ساختمان همه ویروس‌ها از ژنوم ( از نوع DNA یا RNA) تشکیل شده که یک پوشش پروتئینی آن را می‌پوشاند. برخی ویروس‌ها مانند کورونا ویروس یک پوشش دیگر از جنس لیپید(چربی) هم دارند که بیرونی‌ترین لایه ویروس است. معمولا ویروس‌هایی که این پوشش را دارند نسبت به شرایط محیطی حساس‌تر هستند.

وی افزود: بنابراین توقع ما این است که این ویروس در محیط پایداری زیادی نداشته باشد چنانچه توسط الکل یا شوینده‌های خانگی از بین می‌روند اما علم ویروس‌شناسی با همه توسعه‌ای که داشته هنوز بسیاری از ویروس‌ها را نمی‌شناسد و حتی گاهی با ویروس‌های نو ظهور مواجه می‌شویم که اطلاعات ما در مورد آن‌ها اندک است و وابسته به مشاهدات و دانسته‌های قبلی در مورد ویروس‌های مشابه است.


عطایی گفت: در مورد کورونا ویروس هم می‌بینید که با وجود پوشش لیپیدی و حتی ژنوم RNA که دارد مدت زمان زیادی روی سطوح و بیرون از بدن انسان زنده می‌ماند. اما در مورد حساسیت به دما، همه ویروس‌ها در سرما ماندگاری بیشتری دارند و حتی برای نگهداری آنها در آزمایشگاه ویروس‌شناسی از فریزرهای ۷۰- درجه سانتیگراد یا ازت مایع استفاده می‌شود. ویروس‌ها در دمای بالا از بین می‌روند. بنابراین جوشاندن یا پختن غذا ویروس کورونا را از بین می‌برد. از طرف دیگر بعضی ویروس‌ها شیوع فصلی دارند مثلا اکثر ویروس‌هایی که سرماخوردگی ایجاد می‌کنند یا ویروس آنفلوانزا در فصول سرد سال شایع هستند، بنابراین حدس ما این است که با گرم شدن هوا شیوع ویروس کورونا هم کاهش یابد.
 
این پژوهشگر در پاسخ به این پرسش که محتوایی که تاکنون درباره بهداشت فردی درباره پیشگیری از ابتلا به کووید 19 منتشر شده است، چقدر کافی و کامل بوده است و اینکه  آیا احتمال این می‌رود که فرآیند دیگری بر آن افزوده شود؟ گفت: سازمان جهانی بهداشت از ابتدای شیوع کورونا ویروس جدید در کشور چین دستورالعمل‌های بهداشتی را برای پیشگیری از ابتلای به این ویروس منتشر کرد. همه کشورها ملزم به اطاعت از این دستورالعمل‌ها هستند. حتی نکات مراقبتی و بهداشتی که از طرف وزارت بهداشت ما منتشر می‌شود. کاملا منطبق بر این دستورالعمل‌هاست و  یا با توجه به آن‌ها و با در نظرگرفتن سوالات مردم و نظر علمی متخصصان استخراج می‌شود. نکته مهم این است که مردم باید مطالبی را که می‌خواهند از منابع معتبر دریافت کنند؛ منابعی که به نقل از متخصصان و پژوهشگران در حال کار باشد.
 
وی با اشاره به این امر که موضوعی که رسانه‌ها باید در این رابطه به آن بپردازند، گفت: رسانه‌ها موظفند به منابع علمی معتبر و افراد متخصص که از نظر علمی شناخته شده هستند مراجعه کرده و اطلاعات مورد نیاز مردم را دریافت کنند. با توجه به دسترسی عموم به فضای مجازی متاسفانه حجم اطلاعات نادرست و غیر علمی که به دست مردم می‌رسد، بسیار زیاد است و این وظیفه رسانه است که با ارائه اطلاعات علمی و نیز اخبار صحیح مردم را از مراجعه به فضای مجازی بی‌نیاز کند.
 
وی ضمن معرفی منابع مهم در امر بهداشت فردی گفت: در حوزه بیماری‌های ویروسی و حتی برای آشنایی با ویروس کورونا منابع و کتاب‌های موجود بسیار تخصصی هستند اما برای عموم کتاب‌های خوبی برای آشنایی بیشتر با بهداشت فردی وجود دارند که می‌توان از آنها استفاده کرد. کتاب  «دانشنامه بهداشت فردی» تالیف رضا پوردستگردان را برای این منظور معرفی می‌کنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها