سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵
روزهای کرونایی فرصت مناسبی برای مطالعه رمان‌های طولانی است

حسین فتاحی، نویسنده کودک و نوجوان، معتقد است این ایام فرصت مناسبی برای مطالعه رمان‌های حجیم است و خواندن «آنی شرلی» و «سمک عیار» را به نوجوانان پیشنهاد می‌دهد.

حسین فتاحی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در روزهای تعطیلی مدارس و خودقرنطینگی مردم در خانه، با بیان اینکه بچه‌ها باید از این فرصت‌ها نهایت استفاده را بکنند و با موج بیکاری عوامانه همراه نشوند، گفت: به‌نظر می‌رسد در این روزها بهترین کاری که عموم کودکان و نوجوان می‌توانند در خانه انجام دهند، دیدن فیلم‌ها و کارتون‌های خوب و مطالعه کتاب‌های سرگرم‌کننده است.
 
این نویسنده پیشکسوت حوزه کودک و نوجوان در ادامه بیان کرد: با گردشی در فضای مجازی می‌بینیم فیلم‌ها و کارتون‌های خوب بسیاری از سوی سایت‌های مختلف به بچه‌ها معرفی شده که می‌تواند برای‌شان جذاب و سرگرم‌کننده باشد. همچنین سایت‌های مختلف و افراد مختلف اعم از نویسندگان یا علاقه‌مندان به کتاب، نیز کتاب‌های زیادی را برای مطالعه به بچه‌ها و بزرگترها پیشنهاد داده‌اند که هم می‌تواند وقتشان را پرکند، هم آموزنده باشد.

خواندن «آنی‌شرلی» در روزهای کرونایی 
نویسنده «امیر کوچولوی هشتم» افزود: به نظر من یکی از کارهایی که در این روزها می‌توان انجام داد مطالعه داستان‌های طولانی است که خواندن آن‌ها در روزهای عادی سخت است. و من به کودکان و نوجوانان پیشنهاد می‌کنم بخشی از وقتشان را در این ایام به مطالعه این کتاب‌ها اختصاص دهند.
 
 

فتاحی در ادامه به معرفی برخی آثار خوب برای مطالعه پرداخت و گفت: «آنی شرلی» مجموعه‌ای 8 جلدی است و خواندن آن در روزهای عادی کاری سخت و زمان‌بر است. اما خواندن آن در این روزها مناسب است، مخصوصا برای دخترها. چون شخصیت اصلی این رمان یک دختر است، نویسنده آن  ال. ام. مونتگمری هم نویسنده‌ای بزرگ است و از کودکی تا بزرگسالی آن‌شرلی را به تصویر می‌کشد.
 
«سمک عیار» داستانی بی‌نظیر در ادبیات دنیا و بسیار پرماجرا و پرکشش‌ است
این نویسنده و منتقد ادامه داد:‌ علاوه براین کتاب‌ها، کودکان و نوجوانان می‌توانند قصه‌های ایرانی بلند را که کمتر خوانده شده و کمتر مورد توجه قرار گرفته مانند داستان «سمک عیار» را بخوانند که داستانی بی‌نظیر در ادبیات دنیا و بسیار پرماجراتر و پرکشش‌تر از سریال‌های تلویزیونی پرمخاطبی مانند «افسانه جومونگ» است.
 
 

وی افزود: با توجه به اینکه خواندن کتاب اصلی «سمک عیار» که مجموعه‌ای 6 جلدی است و با نثری سنگین نوشته شده برای بچه‌ها سخت است آن‌ها می‌توانند در این ایام بازنویسی این داستان به زبان کودکان و نوجوانان را بخوانند، مانند مجموعه دو جلدی که من از این داستان بازنویسی کرده‌ام و از سوی انتشارات قدیانی در حجمی حدود 400 صفحه منتشر شده است.
 
فتاحی در ادامه کتاب‌های دیگری را برای مطالعه به بچه‌ها پیشنهاد کرد و گفت: همچنین کودکان و نوجوانان در این ایام می‌توانند رمان‌هایی مانند «هستی» نوشته فرهاد حسن‌زاده، «سفر به سیاره اوراک» نوشته فریبا کلهر و رمان سه‌جلدی «قصه‌های سبلان» اثر محمدرضا بایرامی را بخوانند. این کتاب‌ها قطور و سرگرم‌کننده‌اند و وقت بچه‌ها را به خوبی پر می‌کنند.

ایده‌های‌تان را عملی کنید 
وی همچنین به بچه‌هایی که توانمندی بیشتری دارند، پیشنهاد داد: در این ایام اگر طرحی در ذهن‌شان دارند، و می‌خواهند انجام دهند چه در زمینه نوشتن داستان، چه در زمینه نقاشی و تصویرگری، چه در زمینه کاردستی و چه در سایر حوزه‌ها، انجام دهند و از فرصتی که بزرگترها بیشتر در خانه هستند استفاده کنند و سوالات‌شان را بپرسند و ایده‌های‌شان را عملی کنند.

حسين فتاحی، نویسنده، مترجم و منتقد کتاب‌های کودک و نوجوان، متولد ١٣٣٦ در يزد و دارای مدرک كارشناسی در رشته حسابداری است. وی در سه حوزه تأليف، ترجمه و بازنويسی آثار كلاسيک فارسی برای كودكان و نوجوانان آثار متعددی منتشر كرده كه «آتش در خرمن»، «پسران جزيره»، «عشق سال‌های جنگ»، «پری نخلستان‌ها»، «مدرسه انقلاب»، «كودک و توفان»، «اميركوچولوی هشتم» و بازنويسی «قصه‌های شاهنامه» و «سمک عيار» از جمله آن‌هاست.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها