سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
شهرداری به تعهدات پاییزه‌ کتاب عمل کند

حسن مختار‌پور، با گلایه از شهرداری تهران، به‌دلیل تاخیر در تسوبه حساب با کتاب‌فروشان پاییزه کتاب گفت: اگر نهاد‌های مختلف از‌جمله شهرداری، توانایی ضمانت پرداخت را ندارند بهتر است به حوزه فعالیت‌های فرهنگی ورود نکند.

 حسن مختار‌پور، مدیر کتاب‌فروشی فرهنگ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با ابراز گلایه از تاخیر در تسویه حساب با کتاب‌فروشی‌های پاییزه کتاب از سوی شهرداری تهران بیان کرد: شهرداری تهران تاکید دارد تنها یک نهاد خدماتی نیست، بلکه یک نهاد اجتماعی است. مشارکت در اجرای پاییزه کتاب 98 از مصادیق مسئولیت اجتماعی شهرداری محسوب می‌شود اما مشارکت در این طرح، بدون تامین و تخصیص بودجه، موجب بروز مشکلات مختلف شده است.  
 
وی افزود: کتاب‌فروشی‌های مشارکت‌کننده در پاییزه‌ کتاب به تامین‌کننده‌های خود متعهد هستند و باید همه بدهی را تسویه کنند؛ بنابراین انتظار می‌رود، شهرداری برای مشارکت در طرح‌‌های فرهنگی ابتدا به فکر تامین بودجه باشد؛ اما در شرایط کنونی، این شائبه ایجاد می‌شود که هدف، صرفا تبلیغ فعالیت در حوزه فرهنگی است و شهرداری با مشارکت در طرح‌های فرهنگی از‌جمله پاییزه کتاب، صرفا می‌خواهد از مزایای این مشارکت استفاده کند.
 
مختار‌پورادامه داد: اگر نهاد‌های مختلف از‌جمله شهرداری، توانایی ضمانت پرداخت را ندارند، بهتر است به حوزه فعالیت‌های فرهنگی؛ از‌جمله طرح‌‌های حمایتی موسسه خانه کتاب ورود نکند. اگر سوخت و سوز نداره شهرداری چرا بعد از نزدیک به 5 ماه به تعهد خود عمل نکرده است؟ ادامه‌ این روال، تسویه حساب را بی‌تاثیر می‌کند و برای کتاب‌فروش که چند ماه قبل کتاب را با تخفیف فروخته، بی‌فایده است.         
 
مدیر کتاب‌فروشی فرهنگ گفت: اگر بودجه فرهنگی قابل‌توجه نیست، می‌توان به کاهش درصد تخفیف‌ها فکر کرد تا طرح با اطمینان بیشتری قابلیت اجرایی شدن داشته باشد.
 
مختار‌پور با بیان اینکه کسب و کار‌ها از‌جمله کتاب‌‌فروشی‌ها متاثر از شیوع ویروس کرونا، دچار بحران عمیقی شده‌اند درباره وضعیت کتاب‌فروشی‌ها در سال آینده بیان کرد: پیش‌بینی آینده آسان نیست. تجربه فعالیت در حوزه کتاب‌فروشی نشان می‌دهد، فروش شب عید و اسفند‌ماه، کتاب‌فروشی‌ها را برای چند ماه ابتدایی سال جدید از نظر مالی پشتیبانی می‌کند؛ در‌حالی که با کاهش فروش جدی مواجه هستیم.
 
وی ادامه داد: پرداخت تعهدات مالی کتاب‌فروشی‌ها به تاخیر افتاده و در این وضعیت، همراهی تامین‌کننده‌ها و اعلام فرصت یک‌ماهه از خواسته کتاب‌فروشی‌ها است؛ ولی متاسفانه نمی‌توان با اطمینان گفت در اردیبهشت‌ هم اتفاقی رخ می‌دهد؛ در‌حالی‌که نهاد پشتیبانی وجود ندارد و به نظر نمی‌رسد، اتحادیه ناشران و کتاب‌‌فروشان و همچنین نظام بانکی توان حمایت داشته باشند؛ بنابراین فشار افزایش پیدا خواهد کرد.
 
مختار‌پور با اشاره به تنگنای مالی برای همه حلقه‌های نشر در وضعیت فعلی افزود: صنعت نشر را باید یک زنجیره دید و همه فعالان این زنجیره از وضعیت فعلی آسیب دیده‌اند. مگر توان حلقه‌های مختلف این زنجیره چه قدر است؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها