پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
آیا تالیف کتاب درباره کرونا ضرورت دارد؟

کیوان رضوانی معتقد است؛ این روزها با توجه به دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت درباره کرونا و مرافبت‌های آن، مردم نیازی به کتاب درباره کووید19 ندارند. باید جلوی انتشار مطالب برخی شیادان را گرفت.

کیوان رضوانی؛ مدیر مسیول انتشارات پارسیان طب و عضو علل‌بدل هیات مدیره انجمن ناشران پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره بایدها و نبایدهای تالیف کتاب درباره شیوع اپیدمی کرونا گفت: با توجه به این که از زمان شیوع بیماری کرونا تا به امروز حجم اطلاعات به قدری وسیع و متنوع بوده است و ما هر روز انتظار انتشار یک مطلب یا گزاره جدید را داریم. بنابراین چاپ و انتشار کتاب درباره کرونا چندان نمی‌تواند مفید باشد چراکه در حال حاضر انتشار مطالب معتبر از سوی سازمان بهداشت جهانی صورت می‌گیرد.
 

 
وی افزود: در واقع سازمان بهداشت جهانی هر روز با توجه به اطلاعاتی که کشورها در اختیار آن می‌گذارند، دستورالعمل‌های متنوعی را منتشر می‌کند. برای مثال در ابتدای شیوع این بیماری طبق راهنمایی که این سازمان جهانی ارایه کرده بود، زدن ماسک برای همه مردم الزامی نبود و تا دو هفته پیش هم بر همین روال بود تا اینکه در دستورالعمل جدید خود بیان کرد که تقریبا همه مردم باید ماسک بزنند چه افرادی که سالم هستند و چه افرادی که ناقل یا مبتلا هستند.
 
وی گفت: تصور کنید اگر فردی یا ناشری دست به انتشار کتاب در این روزها بزند، واضح است که با شکست بازدید مخاطب روبه رو می‌شد؛ چراکه نیاز امروز مردم درباره کرونا کتاب نیست در واقع کتابی که درباره این بیماری نوشته شده باشد نیست. به عبارت دیگر کتابی که این روزها درباره کرونا نوشته شود ظرف مدت زمان کوتاهی تبدیل به یک غلطنامه خواهد شد.
 
رضوانی با اشاره به فعالیت اغلب ناشران پزشکی در ارایه محتوا درباره کرونا گفت: بیشتر ناشران پزشکی این روزها همان دستورالعمل‌ها را ارایه می‌دهند و فعلا کتابی ارایه نشده است.
 
این پزشک ناشر با ارایه خبری درباره تالیف کتاب در دوران پسا کرونا گفت: در حال حاضر مشغول جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها درباره بیماری کرونا هستیم و قرار است یک کتاب جامع با دو رویکرد یکی برای مخاطب عام و دیگری برای مخاطب خاص که کادر درمان و پزشکان هستند را منتشر کنیم. این کتاب‌ها حاوی دستورالعمل‌های گوناگون و تجربیات کشورها در برخورد با کرونا است.
 
وی افزود: در بین کشورها تحربه ایتالیایی‌ها نزدیک به ایرانی‌هاست. اما آنچه که در کشور آمریکا رخ داده است باعث تعجب دانشمندان و محققان شده است که چرا با توجه به وجود آخرین نسل داروها، این میزان از مرگ و میر را به دنبال داشته است. یکی از برداشت‌ها این است که کووید19 یک ویروس وحشی است و دایما در حال تغییر شکل است.
 
رضوانی گفت: همواره یکی از موضوعاتی که در کتاب پیش رو درج خواهیم کرد اصول دقیق رعایت بهداشت فردی در برخورد با بیماری‌های ویروسی است. متاسفانه تعادل در رفتار مردم در برخورد با این اپیدمی دیده نمی‌شود. برخی از شستن زیاد دست‌ها و استفاده بیش از اندازه از تمییزکننده‌ها دچار مشکلاتی می‌شوند، برخی هم کاملا نسبت به این فرایند بی تفاوت و اصولا انسان‌های رهاشده‌ای هستند.
 
وی افزود: تحلیل و بررسی هر دو رفتار درج خواهد شد. به اعتقاد من با توجه میزان شیوع کووید 19 داشتن وسواس عملی در رعایت بهداشت در این دوران بهتر از رهاشدگی است. در کل باید فرهنگ‌سازی جدی در زمینه رعایت بهداشت فردی در مردم ایجاد شود تا برخی دستورالعمل‌ها همیشگی باشد.
 
وی با اشاره به ورود طب سنی به روند درمان بیماری کرونا افزود: تاکنون اطلاعات کذب زیادی منتشر شده است که جای بحث زیادی دارد برای مثال ورود طب سنتی به این عرصه بسیار زود و اصولا غیرمنطقی است. هیچ کشوری به اندازه ما این بیماری را وارد حاشیه‌هایی مانند طب سنتی نکرده است چراکه در شرایط فعلی در مرحله تحقیق و بررسی قرار داریم و البته شاید یک روزی طب سنتی بتوانند کمک‌هایی برای روند درمان کند اما صحبت کردن از این روش درمانی در شرایط حاضر اشتباه است.
 
رضوانی گفت: بسیاری از این مطالب از سوی شیادان این عرصه روانه رسانه‌ها و فضای مجازی می‌شود که اتفاقا افراد زیادی هم آن را باور می‌کنند توصیه من آن است که مردم برای پذیرش هر نوع مطلبی ابتدا به منبع آن مطلب بنگرند و اصولا مطالب بی‌پایه و اساس را نخوانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها