چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸
برگزاری نمایشگاه کتاب در آبان‌ماه سابقه تاریخی دارد

جعفر همایی که معتقد است آبان‌ماه بهترین زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران است، گفت: قبل از انقلاب، همیشه یک نمایشگاه کتاب در آبان‌ماه برگزار می‌شد و این مسأله چیز تازه‌ای نیست.

جعفر همایی، مدیرمسئول نشر نی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ضمن استقبال از پیشنهاد برخی ناشران برای برگزاری نمایشگاه کتاب در آبان‌ماه گفت: برگزاری نمایشگاه در آبان پیشنهاد بسیار خوبی است؛ چرا که اولاً مناسبات هفته کتاب در این ماه برگزار می‌شود و ثانیاً این ماه مقارن است با فعال شدن دانشگاه‌ها و آغاز دوره تحصیلی دانشجویان و دانش‌آموزان که می‌توانند کتاب‌های خود را از نمایشگاه کتاب تهیه کنند.

همایی برگزاری نمایشگاه کتاب در آبان‌ماه را دارای سابقه تاریخی خواند و اضافه کرد: قبل از انقلاب و زمانی که اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان مسئول برگزاری نمایشگاه کتاب بود، همیشه یک نمایشگاه کتاب در آبان‌ماه برگزار می‌شد؛ در نتیجه برگزاری نمایشگاه در این ایام سابقه تاریخی هم دارد و چیز تازه‌ای نیست.

مدیرمسئول نشر نی ضمن بیان اینکه برگزاری نمایشگاه کتاب در آبان‌ماه هزینه کلی دولت را هم کم می‌کند، عنوان کرد: باتوجه به اینکه هفته کتاب را هم در آبان ماه داریم، تجمیع این دو رویداد و برگزاری یک‌جای آن‌ها، هزینه‌های اجرایی را برای دولت کم می‌کند.

وی در نقد برگزاری نمایشگاه کتاب در خردادماه، اظهار کرد: خرداد قاعدتاً ماه گرم و فصل امتحانات دانشجویان و دانش آموزان است؛ بنابراین بیشتر مخاطبان کتاب در خرداد درگیر درس و امتحانات هستند. با این حساب آبان‌ماه از این جهت هم مزیت دارد و مجموعاً فکر می‌کنم برگزاری نمایشگاه کتاب در آبان‌ماه پیشنهاد مناسب‌تری است.

همایی در واکنش به این فرضیه که برگزاری هم‌زمان نمایشگاه و هفته کتاب موجب ضربه خوردن کتاب‌فروشی‌ها می‌شود، اظهار کرد: اگر نمایشگاه تبدیل، به یک نمایشگاه واقعی کتاب شود، به کتاب‌فروشی‌ها هم آسیب نمی‌رسد، زیرا مشکل کتاب‌فروشی‌ها این است که نمایشگاه یک فروشگاه بزرگ کتاب است.

وی ضمن بیان اینکه برگزاری نمایشگاه در اردیبهشت یا خرداد و آبان فرق چندانی برای کتابفروشی‌ها ندارد، اضافه کرد: اگر نمایشگاه در اردیبهشت‌ماه هم برگزار می‌شد، به کتاب‌فروشی‌ها لطمه می‌رسید و تا دو ماه بعد، فروش کتابفروش‌ها پایین می‌آمد؛ بنابراین چه نمایشگاه در اردیبهشت برگزار شود چه در آبان، لطمه‌ای که به کتاب‌فروشی‌ها می‌رسد، تفاوت یکسان است. 

همایی در رد ضرر کتابفروشی‌ها از برگزاری نمایشگاه کتاب در آبان‌ماه، اضافه کرد: آبان‌ بیشتر فصل فروش کتاب‌های درسی است و فصل فروش کتاب‌های عمومی و تخصصی نیست؛ به این خاطر فکر نمی‌کنم مشکل خاصی برای کتاب‌فروشی‌ها داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها