سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵
آیا ایرانیان به لحاظ ژنتیکی مستعد کرونا هستند؟

کیوانی معتقد است، محتوا در رسانه‌ها باید به سمتی بروند که به دلایل شیوع زیاد کووید 19 در کشورمان بپردازند، اینکه آیا ایرانیان به لحاظ ژنتیکی مستعد این بیماری هستند یا خیر؟ یا شاید ایرانیان به لحاظ ژنتیکی بدنی مستعد برای فعالیت کویید 19 را دارا باشند.

حسین کیوانی، ویروس‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره آخرین یافته‌ها از تحقیقات خود و دیگر دانشمندان درباره ویروس کووید 19 یا بیماری کرونا گفت: همه چیز امکان دارد اتفاق بیفتد. همانقدر که احتمال می‌رود کووید 19فراگیرتر شود، شاید هم طی یک بازه زمانی افت کند و فعالیت ویروس در محیط اطراف ما ضعیف و ضعیف‌تر شود.
 
وی افزود: ماهیت اصلی ویروس تکثیر شدن است و آن‌ها هزاران برابر بیشتر از دیگر موجودات تکثیر می‌شوند و در طی این تکثیر شدن جهش‌هایی در آن‌ها اتفاق می‌افتد. این جهش‌ها به سمت کاهش اثرگذاری ویروس است؛ اما درباره کووید 19 باید بگوییم روند معکوسی رخ داده است. در واقع احتمال می‌رود با تکثیر آن به شدتش هم افزوده شده باشد. این اتفاق بسیار نادر است اما متاسفانه در خانواده ویروس کرونا در کووید 19 احتمالش بسیار قوی است. به همین دلیل برای اغلب دانشمندان بسیاری از موارد قابل پیش‌بینی نیست.

 
کیهانی گفت: مهم‌تر از واکنش ویروس، رفتار جامعه، رعایت بهداشت فردی و حفظ خون‌سردی خودشان است.
 
محتوا چه نقشی دارد؟
وی با اشاره به اهمیت محتوای منتشر شده در رسانه‌ها گفت: به اعتقاد من محتوا در رسانه‌ها باید به سمتی بروند که به دلایل شیوع زیاد کووید 19 در کشورمان بپردازند، اینکه آیا ایرانیان به لحاظ ژنتیکی مستعد این بیماری هستند یا خیر؟ یا اینکه عموم مردم اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند؟ شاید ما به لحاظ ژنتیکی نوعی از گیرنده در بدن خود داشته باشیم که محیط امنی را برای ویروس فراهم می‌کند. مشکل اینجاست که هنوز دانشمندان در سراسر دنیا شناخت عمیقی از کووید 19 پیدا نکرده‌اند و هر چیزی در شرایط فعلی مورد بحث و آزمایش است.
 
به هر محتوایی اعتماد نکنید
وی با اشاره به نیاز محتوایی درباره بیماری کرونا گفت: برخی سایت‌ها و منابع اطلاع‌رسانی به انتشار مطالبی پرداختند که قضاوتی نمی‌توانم بر آن‌ها داشته باشم و اصلا نمی‌دانم مرجع آن‌ها چه کسی یا چه چیزی بوده است، اما پیشنهاد می‌کنم عموم مردم به محتوایی اعتماد کنند که  از سوی سایت‌های سازمان بهداشت جهانی یا مرکز کنترل بیماری‌ها منتشر می‌شود. اطلاعاتی که از سوی این مراکز نشر پیدا می‌کند انعکاس‌دهنده یافته‌های روز علمی است و اغلب معتبر هستند.
 
کیوانی افزود: موضوع مورد اهمیت آن است که انواع کرونا ویروس‌ها همیشه وجود داشته‌اند و برخی از انواع آن‌ها مرگ و میر بسیار بالاتری از کووید19 را به خود اختصاص داده بودند. به همین دلیل بی جهت نباید مردم را از آن ترساند. مهمترین کاری که اهالی رسانه باید کنند این است که مردم را نترسانند.
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا با گرم‌تر شدن دمای هوا امکان غیرفعال‌تر شدن کووید 19 وجود دارد یا خیر، گفت: امیداواریم چنین اتفاقی رخ دهد؛ درواقع هنوز نمی‌توان به طور قطعی درباره این مورد حرف زد. برخی از کرونا ویروس‌ها بودند که حساسیت دمایی نداشتند، اما امیدواریم کووید 19 نسبت به این پارامتر حساس باشد.
 
این ویروس‌شناس درباره داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری کرونا گفت: اغلب داروهایی که برای این بیماری می‌توان از آن‌ها استفاده کرد داروهایی است که برای عفونت‌های ثانویه به کار برده می‌شود. برای مثال داروی بیماری ایدز برای این بیماری تا حدی موثر است. هنوز داروی خاص که بتواند علیه کووید 19 اثربخشی داشته باشد، یافت نشده است.  
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها