سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
پشتيبانى از فرهنگ مكتوب، متناسب با اقتضاى فناورى‌هاى جديد

سیدمصطفی میرسلیم در بیان دیدگاه‌های فرهنگی خود تقويت اصل فرهنگ مكتوب را ضروری خواند و گفت: پشتيبانى از نشر فرهنگ مكتوب متناسب با اقتضاى فناورى‌هاى جديد، كه مورد استقبال مردم به‌ويژه جوانان است، ضرورت دارد.

سیدمصطفی میرسلیم، نماینده منتخب مردم تهران در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در بیان دیدگاه، تفکر و رویکرد خود به‌عنوان نماینده منتخب مردم در مجلس درباره حوزه فرهنگ؛ به‌ویژه کتاب، بررسی و چاره‌جویی مشکلات اساسی کشور در حوزه‌های مختلف را در گرو برطرف‌کردن نواقص فرهنگی و توجه به حوزه فرهنگ خواند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ششمین دولت جمهوری اسلامی ایران(72-76) گفت: درست است كه مشكلات اصلى مردم در شرایط كنونى، بیشتر جنبه اقتصادى دارد و تحريم‌ها نيز به‌ويژه كشور را با تنگناهاى اقتصادى مواجه کرده است، اما هنگامى كه ريشه‌هاى پديدآورنده آن مشكلات را بررسى و مى‌خواهيم چاره‌جويى كنيم، متوجه مى‌شويم كه بدون برطرف‌كردن نواقص فرهنگى، كه آثار مهمى از نظر اخلاق و مديريت اجتماعى دارد، بهترين راه‌حل‌هاى اقتصادى نيز ثمربخش نخواهد شد.
 
حمایت از کتاب بر سایر زمینه‌های فرهنگی تاثیرگذار است
او ادامه داد: در عين حال که معيشت مردم مهم است، براى ثمربخش كردن راه‌حل‌هاى كارشناسانه و منطقى بايد ابعاد فرهنگى راه‌حل‌ها را نیز مدنظر قرار داد و به موازات اقدامات اقتصادى و حتى به‌عنوان مقدمه آن‌ها، اقدامات فرهنگی را پیش برد.

میرسلیم اضافه کرد: فرهنگ مكتوب جایگاه رفیعی دارد و كتاب که مصداق بارز آن است، بايد با برنامه‌ريزى‌های لازم مورد نظر و حمایت مسئولان قرار گيرد تا اثر خود را بر ساير زمينه‌هاى فرهنگى؛ ازجمله گرایش‌های هنرى نيز بگذارد.
 
نماینده منتخب مردم تهران در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی درباره برنامه و رویکرد خود در تخصیص بودجه به حوزه فرهنگ؛ به‌ویژه کتاب که عموما پایین‌ترین سطح بودجه به آن اختصاص داده می‌شود، عنوان کرد: تقويت فرهنگ مكتوب و پشتيبانى از تبيين و نشر انديشه پاك و برى از اراجيف، بايد در برنامه فرهنگى منظور شود؛ اما در زمينه اجرايى بايد به اقتضاى فناورى روز و استقبال مردم دقت كرد.
 
وی اضافه کرد: امروزه از كتاب كاغذى كمتر از سابق استقبال مى‌شود و فرهنگ مكتوب نبايد لباس جديد غيركاغذى را ناديده بگيرد، وگرنه منقرض مى‌شود؛ بنابراين پشتيبانى از نشر فرهنگ مكتوب، متناسب با اقتضاى فناورى‌هاى جديد كه مورد استقبال مردم به‌ويژه جوانان است، ضرورت دارد.
 
مالكيت معنوى، عطیه‌ای الهی و اجرت اندیشه
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در اشاره به مساله کپی‌رایت که از مشکلات دامن‌گیر در حوزه فرهنگ و کتاب است، اظهار کرد: درباره مالكيت معنوى، علما نظريات مختلفى ابراز كرده‌اند؛ برخى علم و فكر و عقل را از عطاياى الهى به انسان مى‌دانند و معتقدند كه زكات آن بايد تأديه شود؛ يعنى مالكيت معنوى اصلا خدايى است و زكات آن هم نشر آن است.
 
وی افزود: برخى ديگر معتقدند كه براى توليد دانش و انديشه‌ورزى بايد وقت صرف شود و اين صرف وقت ذاتاً ارزشمند است؛ زيرا اگر صرف هر فعاليت توليدى ديگر شود، محصولى فراهم مى‌شود كه قابل خريد و فروش است و محصول انديشه نيز بايد از همان ويژگى برخوردار باشد.
 
نماینده منتخب مردم تهران در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در هرحال، وقت ارزشمند است، اضافه کرد: براى انديشه‌ورزى، اگر نخواهيم قائل به مالكيت معنوى باشيم، لازم است كه حكومت براى كسى كه انديشه‌ورزى مى‌كند و نتيجه آن را در اختيار عموم قرارمى‌دهد، اجرت مناسبى درنظر گيرد؛ و الا جز اهل تقوى و مخلصان حاضر نمى‌شوند محصول تعقل و تفكر و دانش خود را تقديم جامعه بشرى كنند.

ضرورت تدوین قوانین جدید فرهنگى
میرسلیم در واکنش به مساله گرانی کاغذ که معضل اساسی صنعت نشر است و تاثیر زیادی بر قیمت، شمارگان و قدرت خرید کتاب گذاشته و ضرورت ورود مجلس برای بهبود این وضعیت اظهار کرد: با‌توجه به تحولى كه در دنياى چاپ و نشر پديدار شده و نيز توليدات گسترده فرهنگى كه در فضاى مجازى شاهد جولان آن‌ايم؛ قطعا بايد قوانین جديدى براى توليدات فرهنگى و حق و تكليف در آن زمينه، به‌ويژه در فضاى مجازى تدوين شود؛ تا هم تشويقى براى توليدات مفيد باشد و هم مانع سوءاستفاده از آزادى و اشاعه اراجيف و اكاذيب و محصولات مضر و برخلاف عفت عمومى شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها