شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵
محرز: هنوز آسیب‌پذیری زنان باردار در مقابل کرونا قطعی نشده است

محرز معتقد است؛ محتوایی که درباره اصول پیشگیری از کرونا به نقل از سازمان بهداشت جهانی در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده است، قابل قبول است؛ اما اینکه همه مردم خود را ملزوم کنند که ماسک بزنند روش درستی نیست. هنز نمی دانیم زنان باردار جزو قشر آسب‌پذیر هستند یا خیر؟

مینو محرز، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران و سردبیر مجله بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره صحت مطالب منتشر شده در رسانه‌ها به ویژه فضای مجازی در باب ویروس کرونا گفت: اینکه هر چیزی از هر منبعی منتشر می‌شود علتش به کمبود اطلاعات و دانشی است که از این ویروس داریم کووید 19 ویروسی ناشناخته بوده است که در هیچ کتاب مرجع پزشکی تاکنون نامی از آن برده نشده بود و به نوعی اغلب ویروس‌شناسان و متخصصان بیماری‌های عفونی را متعجب کرده است.
 
گفتنی است این متخصص بیماری‌های عفونی در کتاب خود با عنوان«دستورالعمل واکسیناسیون بالغین» معتقد به واکسیناسیون قشر آسیب‌پذیر جامعه به واکسن آنفولانزا بوده است وی در این کتاب آورده است ؛ بیمارانی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند همچون بیماران مبتلا به سرطان و یا افرادی که پیوند عضو شده‌اند همچنین افراد بالای ۶۵ سال و بیماران گرفتار مشکلات مزمن همچون دیابت لازم است که واکسن‌های مختلفی همچون واکسن آنفلوآنزا را به صورت سالیانه تزریق کنند. با توجه به این مورد محرز در پاسخ به این پرسش که در صورت تولید واکسن آیا می‌توانیم با آن مقابله کنیم یا خیر، گفت: محققان در سراسر دنیا به دنبال تولید واکسن قطعی این بیماری هستند اما نمی‌توان این بیماری را مانند آنفولانزا و دیگر بیماری‌های عفونی بدانیم به همین دلیل به طور قطع نمی‌توان گفت فرد با واکسن مصون می‌ماند اما قطعا خفیف خواهد بود.
 
وی با اشاره به توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی گفت: تا‌کنون محتوایی که درباره اصول پیشگیری از کرونا به نقل از سازمان بهداشت جهانی در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده است، قابل قبول است، اما اینکه همه مردم خود را ملزوم کنند که ماسک بزنند روش درستی نیست. در واقع لزومی ندارد که همه مردم ماسک بزنند تنها افرادی که از بیمار مبتلا به کرونا در منزل یا مراکز درمانی پرستاری می‌کنند باید ماسک داشته باشند.
 
وی در پاسخ به این پرسش که چرا شمار قربانیان کرونا در ایران به نسبت مبتلایان در مقایسه با کشور چین بیشتر بوده است گفت: شاید در نگاه اول میزان مرگ بر اثر کرونا در ایران بیشتر بوده است که دلیل آن به نبود آمار از میزان کل مبتلایان باز می‌گردد. قطعا اگر به درستی از تعداد مبتلایان و قربانیان آگاهی پیدا کنیم، نسبت این دو مشابه دیگر کشورها خواهد شد.
 
آسیب‌پذیر بودن بانوان باردار برای محققان هنوز علامت سوال است و ما هنوز نمی‌دانیم که این افراد هم جزو افراد آسیب‌ذیر محسوب می‌شوند یا خیر درباره کودکان هم باید بگویم این ویروس شکفتگی خود را در بدن بزرگسالان نشان داد. در ابتدا اغلب محققان تصور می‌کردند کودکان مصون هستند اما با توجه به ماهیت تغییر‌پذیری آن کودکان هم مانند دیگر اقشار در معرض خطر قرار دارند. نکته مهمی که درباره کودکان وجود دارد این است که در بسیاری موارد کووید 19 در بدن کودکان بدون علامت بوده است و بعد تبدیل به بیماری خفیف شده است.
 
محرز درباره حساسیت کووید 19 به افزایش دما گفت: قطعا دمای هوا تاثیر گذار است اما دقیقا نمی‌دانیم که واکنش آن چه خواهد بود. آیا واقعا موجب کاهش تاثیر آن خواهد شد یا خیر؟
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها