چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱
کرونا آیین پایانی جایزه کتاب سال بوشهر را به تعویق انداخت

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر از به تعویق افتادن آیین پایانی نخستین جایزه کتاب سال بوشهر به‎دلیل پیشگیری از شیوع کرونا خبر داد.

فاطمه کرمپور با اعلام این خبر به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، گفت: آیین پایانی نخستین جایزه کتاب سال بوشهر که قرار بود 12 اسفندماه جاری برگزار شود، بر اساس مصوبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری بوشهر مبنی بر لغو کلیه برنامه‎های فرهنگی، هنری به‎منظور پیشگیری از شیوع کرونا، به تاریخ دیگری موکول شد.

وی در عین حال عنوان کرد: با پایان فراخوان این رویداد 95 اثر از سوی نویسندگان بوشهری به این رویداد ارسال شد که این آثار از سوی 27 داور (شامل استادان و پژوهشگران دانشگاهی، حوزوی و مراکز مختلف پژوهشی و علمی) در موسسه خانه کتاب مورد بررسی قرار گرفت و درنهایت 4 اثر به‎عنوان برگزیده و 6 اثر نیز به‌عنوان شایسته تقدیر انتخاب شدند که در آیین پایانی این رویداد که زمان آن به‌زودی اعلام می‎شود، معرفی خواهند شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر درخصوص روش و فرایند داوری این جایزه معتبر علمی فرهنگی تصریح کرد: بر اساس آیین‌نامه جایزه دوسالانه کتاب سال استانی، داوری در چند مرحله انجام شد: ابتدا تمام کتاب‌ها از سوی گروه داوران مربوطه مورد ارزیابی قرار گرفتند و آثاری که حداقل یک رای مثبت را احراز کرد، به مرحله دوم داوری راه یافت. کتاب‌های راه‌یافته به مرحله دوم از سوی دو داور ارزیابی شدند و نتایج ارزیابی در فرم‌های ویژه‌ای که بدین منظور طراحی شده بود، درج شد. کتاب‌هایی که از 100 امتیاز حداقل 70 امتیاز کسب کردند، به مرحله نهایی راه یافتند.

وی افزود: در مرحله نهایی در نشست مشترک داوران اصلی، آثار راه‌یافته به این مرحله، مورد بررسی و ملاحظه نهایی قرار گرفتند. آثاری که 80 یا بیش از 80 امتیاز کسب کردند، به‌عنوان اثر برگزیده و در غیر این صورت به‌عنوان اثر شایسته تقدیر به هیئت علمی جایزه کتاب سال استانی معرفی شدند. در هیئت علمی نیز پس از بررسی آثار منتخب و داوری‌، آثار منتخب تائیدشده از سوی اعضای این هیئت، اعلام شد.

کرم‌پور همچنین درباره معیارهای بهترین کتاب سال بوشهر نیز توضیح داد: بر اساس آیین‎نامه این رویداد بدیع‌ بودن موضوع کتاب، رعایت استانداردها در ساختار، فصل‌بندی، نگارش، دستور زبان و گزینش واژگان، رعایت استانداردها در ذکر منابع و مآخذ، بالابودن عیار علمی محتوای کتاب، بهره‌مندی از قدرت تحلیل و استنتاج منطقی، پاکیزگی و آراستگی کتاب از حیث حروف‌چینی، صفحه‌آرایی و چاپ، رعایت استانداردهای تصحیح و ترجمه درخصوص آثار ترجمه‌شده و تصحیح ‌شده معیارهای انتخاب بهترین اثر را تشکیل می‎داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان در خصوص دامنه داوری این رویداد گفت: در نخستین جایزه کتاب سال بوشهر آثار در موضوعات 10‌گانه رده‌بندی دیویی و نیز گروه کودک و نوجوان ارزیابی و داوری شد. در مجموع در این دوره پس از ارزیابی اولیه 95 اثر، 10 کتاب به مرحله دوم راه یافت که از میان آثار یادشده، پس از ارزیابی دقیق و علمی هر اثر از سوی حداقل دو نفر از داوران آثار برگزیده و شایسته تقدیر این دوره معرفی شدند که همه برگزیده و شایسته تقدیر این دوره تالیفی هستند.

یادآوری می‎شود، زمان دقیق برگزاری آیین پایانی جایزه کتاب سال بوشهر که قرار بود 12 اسفندماه جاری در بوشهر برگزار شود؛ اما به‎دلیل پیشگیری از شیوع کرونا به تعویق افتاد، به‎زودی اعلام خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها