چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
برگزاری جشنواره داستان بانه در موعد مقرر منوط به شکست کرونا

دبیر دوازدهمین جشنواره سراسری داستان بانه از ارسال ۶۸۱ اثر ادبی به دبیرخانه این جشنواره خبر داد و گفت: درصورتی که شرایط برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری مساعد باشد، شهرستان بانه از ۲۱ تا ۲۴ اسفند میزبان این دوره از جشنواره خواهد بود.

فواد جهانی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، اظهار کرد: بعد از اتمام مهلت ارسال آثار به دوازدهمین جشنواره سراسری داستان بانه، بالغ بر ۱۰۰۰ اثر ادبی از سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۶۸۱ اثر واجد شرایط شرکت در جشنواره بودند، ادامه داد: از مجموع آثار دریافتی ۴۰۲ اثر در بخش داستان کوتاه فارسی، ۱۵۶ اثر در بخش داستان کوتاه کُردی، ۲۱ اثر مقاله فارسی، ۹ اثر مقاله کُردی، ۲۵ اثر داستان کوتاه کُردی کودکان کمتر از ۱۴ سال و ۷۰ اثر داستان کوتاه فارسی کودکان کمتر از ۱۴ سال است.

دبیر دوازدهمین جشنواره سراسری داستان بانه با بیان اینکه از تمام استان‌های کشور آثار نویسندگان به دبیرخانه ارسال شده که برخی شرایط لازم برای شرکت در جشنواره را نداشتند، گفت: تیم داوری با نظارت کمیته علمی کار بررسی آثار را آغاز کرده و این فرآیند همچنان ادامه دارد.

جهانی با اشاره به موضوع مقالات این جشنواره نیز گفت: موضوع مقالات آزاد با محوریت داستان کوتاه از جمله بررسی داستان‌های برتر یازده دوره قبلی جشنواره، تاثیر داستان نویسی بر حرکت‌ها و تحولات اجتماعی و در نهایت اثرات فرهنگ در توسعه و پیشبرد فردی و اجتماعی است.

وی با بیان اینکه جشنواره داستان بانه نخستین جشنواره داستان کوتاه کشور و حتی خاورمیانه است، اضافه کرد: بانه زادگاه داستان نویسان مشهوری است و امروز نیز این جشنواره به مرحله ای رسیده است که جایگاه خوبی در سطح کشور دارد.

دبیر دوازدهمین جشنواره داستان بانه با بیان اینکه جشنواره داستان بانه ظرفیت برگزاری در سطح بین المللی را دارد، گفت: این دوره از جشنواره با حضور مهمانان ویژه خارجی برگزار می‌شود که امیدوارم حضور آنها و حمایت مسئولان زمینه را برای برگزاری آن در دوره‌های آتی و به صورت بین المللی فراهم کند.

جهانی، زمان برگزاری جشنواره نیز اشاره و بیان کرد: با پیش بینی‌های انجام شده، جشنواره داستان بانه از ۲۱ تا ۲۴ اسفند ماه جاری برگزار می‌شود که البته نظر به توصیه‌های اکید بهداشتی در شرایط کنونی و ضرورت پیشگیری مناسب از خطر ابتلا به بیماری و به منظور صیانت از سلامت آحاد جامعه، احتمال دارد زمان برگزاری آن به اوایل سال آینده موکول می‌شود.

وی تشویق و ترغیب نویسندگان و ایجاد فضای مناسب برای کشف استعدادهای درخشان و شناسایی پتانسیل‌های ادبیات داستانی کشور، با معرفی برترین‌های این عرصه و ایجاد گفتمان در دو حوزه ادبیات داستانی کردی و فارسی با بهره‌گیری کافی از گفتگو، مصاحبه و نشست‌های اساتید پیشکسوت در جهت تبادل تجربیاتشان و تقدیر از اساتید این حوزه ادبی را از جمله اهداف دوازدهمین جشنواره سراسری داستان بانه برشمرد.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و موسسه ادبی، فرهنگی به‌ڕۆژە بانه با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، دوازدهمین جشنواره داستان بانه به صورت سراسری و به ۲ زبان کُردی و فارسی را تحت عنوان «داستان تجربه دیگری از زندگیست که تجربه نکرده‌ایم» برگزار می‌کند.

نخستین جشنواره داستان بانه سال ۷۸ با ۸۰ اثر و با حضور نویسندگانی از استان‌های تهران، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی برگزار شده بود و یازدهمین دوره آن نیز آذرماه سال ۹۶ با حضور ۱۲۰ داستان نویس از سراسر کشور به مدت سه روز برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها