چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸
بودجه اصلی‌ترین مساله فرهنگ نیست

زهره الهیان با اشاره به اینکه باید به‌طور جدی به مساله فرهنگ در بودجه سالانه نگاه شود، بیان کرد: مساله فرهنگ صرفا تخصیص بودجه نیست؛ بلکه برنامه‌هایی است که بر پایه فرهنگ و اشاعه فرهنگی ایرانی-اسلامی پیشنهاد می‌شود.

زهره الهیان، نماینده منتخب مردم تهران در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره مساله فرهنگی و کتاب بیان کرد: یکی از موضوعاتی که مسئولان نسبت به آن غفلت دارند، حوزه فرهنگ است. نمود مظلومیت فرهنگ در تخصیص بودجه‌های سالانه بیشتر دیده می‌شود. بودجه، ویترینی برای اولویت‌های دولت نسبت به مقوله‌های فرهنگی است.

وی افزود: مقوله فرهنگ، یک محور اساسی در جامعه است و تجربه اثبات کرده‌است دولت‌های مختلف به مقوله فرهنگ کمتر توجه کرده‌اند؛ در‌حالی‌که فرهنگ حاکم بر تمام زوایای اجتماعی جامعه است.

الهیان عنوان کرد: باید به‌طور جدی به مساله فرهنگ در بودجه سالانه نگاه شود؛ البته مساله فرهنگ صرفا تخصیص بودجه نیست؛ بلکه برنامه‌هایی است که برپایه فرهنگ و اشاعه فرهنگ ایرانی-اسلامی پیشنهاد می‌شود و گویای این است که چه‌اندازه به این حوزه اهمیت داده شده و از نظر علمی و کارشناسی مورد توجه قرار گرفته ‌است.

نماینده منتخب مردم تهران در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گنجینه گران‌بهای فرهنگ ایرانی-اسلامی باید قدر دانسته شود، گفت: این قدرشناسی به معنی نگاه تخصصی و کارشناسی به حوزه فرهنگ است و باید از اصحاب و نخبگان فرهنگ، هنر و اندیشه برای ارائه نظرات تخصصی دعوت شود و اگر برنامه‌ای هم در مجلس ارائه می‌شود، باید با نگاه نخبگانی در مقوله فرهنگ اجرایی شود.

وی ادامه داد: بعد از تشکیل مجلس یازدهم قطعا از اندیشمندان متخصص این حوزه کمک گرفته خواهد شد تا راه ورود به این مقوله و برنامه‌های کارشناسی در ارتباط با اشاعه فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی ارائه شود.

الهیان با اشاره به یکی از اصلی‌ترین مشکلات حوزه کتاب بیان کرد: محتوای ارائه‌شده در کتاب‌ها، بسیار اهمیت دارد و متاسفانه نظارت جدی بر محتوا وجود ندارد. البته علاوه‌بر نظارت، بحث تقویت و حمایت از نویسندگان و ناشرانی که در چارچوب فرهنگ و ارزش‌های ایرانی-اسلامی تلاش می‌کنند نیز با اهمیت است. 

وی بیان کرد: نظارت بر محتوای کتاب‌ها از این جنبه اهمیت دارد که خوراک فکری مسموم به جامعه ارائه نشود و ذهن جوانان و نوجوانان از محتوای نامناسب دور بماند و این نیازمند نظارت بر اندیشه‌ای است که در قالب کتاب منتشر می‌شود.

نماینده منتخب مردم تهران در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: کپی‌رایت نیز از موضوعات اصلی حوزه کتاب است که باید با حضور اهالی کتاب، زوایای مختلف آن بررسی شود تا در صورت تصویب، آسیب‌های حوزه نشر را به حداقل برساند.

الهیان با اشاره به حل مشکل گرانی کاغذ عنوان کرد: کاغذ و گرانی آن، یکی دیگر از مشکلات حوزه کتاب است که مقام معظم رهبری نیز بر حل آن تاکید جدی داشتند و باید در دستور کار مجلس آینده قرار گرفته و برای حل آن، برنامه‌ریزی دقیقی صورت بگیرد.

نماینده منتخب مردم تهران در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: باید گنجینه گران‌بها فرهنگ ایرانی-اسلامی را قدر بدانیم و برای اشاعه این فرهنگ در جهان تلاش کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها