شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
بودجه‌های سازمانی خرید کتاب زودتر واریز شوند

مسعود پایدار که معتقد است اگرچه تغییر زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تاثیر چندانی در کم یا زیاد شدن فروش کتاب نخواهد داشت اما ممکن است بودجه‌های خرید سازمان‌ها تا پایان نمایشگاه واریز نشده باشد.

مسعود پایدار، مدیرمسئول انتشارات «نشر دانشگاه» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره تاثیر تغییر زمان برگزاری نمایشگاه در تغییر فروش کتاب عنوان کرد: بحث عمده خرید در نمایشگاه مربوط به دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها و یک‌سری نهادها و سازمان‌ها است که به‌صورت کلی خرید می‌کنند و خرید از جیب خودشان نیست؛ بلکه بودجه‌ای است که در سازمان ذی‌ربطشان در نظر گرفته شده است؛ اما ممکن است در آن تاریخ بودجه‌های خرید به حساب خرید کتاب واریز نشده باشد.
 
پایدار درباره بودجه سازمان‌ها و نهادها برای خرید کتاب از نمایشگاه کتاب گفت: شاید مسئولان بخواهند تدارکی ببینند که این قضیه را در اسفندماه اعلام کنند تا اگر نهادها، سازمان‌ها یا دانشگاه‌ها قصد خرید کتاب در نمایشگاه را دارند، بودجه خرید را پیش‌ از پایان سال اختصاص دهند؛ یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن کاری را که اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت انجام می‌داد، اواخر اسفند انجام دهد؛ چراکه بودجه جدید معمولا تا اواخر فروردین نمی‌رسد.

وی اضافه کرد: حتی دیده شده بودجه برخی دانشگاه‌ها در اردیبهشت هم به موقع نمی‌رسد و کتاب‌های خود را بعد از ایام نمایشگاه از موسسات انتشاراتی انجام می‌دهند. در مجموع اواخر فروردین زمان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه نیست؛ ولی متاسفانه این دوره از نمایشگاه را در اردیبهشت هم نمی‌توان برگزار کرد.
 
مدیرمسئول نشر دانشگاهی درباره تاثیر خریدهای عید بر فروش کتاب نمایشگاهی، اظهار کرد: درباره اینکه مردم بعد از خریدهای عید خود پولی برای خرید کتاب از نمایشگاه داشته باشند یا نه، باید بگویم بین سوم و چهارم اردیبهشت‌ با دهم و پانزدهم اردیبهشت‌ماه که قبلا نمایشگاه برگزار می‌شد، خیلی تفاوتی نیست. اگر مساله دریافت حقوق باشد که معمولا همه تا آخر فروردین حقوق می‌گیرند و تا پایان نمایشگاه چند روز وقت برای خرید کتاب دارند.

پایدار ضمن تاکید براینکه تغییر تاریخ نمایشگاه سی‌وسوم کتاب تاثیر چندانی بر کاهش یا افزایش فروش کتاب نسبت به سال‌های گذشته ندارد، اضافه کرد: فقط ممکن است چهارپنج روز ابتدایی نمایشگاه خلوت‌تر باشد؛ ولی به نظر نمی‌رسد نیمه دوم این دوره از نمایشگاه با مدت مشابه دوره‌های قبل تفاوتی داشته باشد.

مدیرمسئول نشر دانشگاهی برگزاری نمایشگاه قبل از ماه رمضان را انتخاب بین بد و بدتر دانست و گفت: باتوجه به شروع ماه رمضان و مقرراتی که در این ماه است، نمایشگاه کتاب یا باید قبل از ماه رمضان، یا بعد از این ماه برگزار می‌شد که درمجموع مباحث به اینجا ختم شده و نمایشگاه قبل از ماه رمضان و ناگزیر در اواخر فروردین‌ماه برگزار شود.
 
وی افزود: البته اینکه نمایشگاه کتاب قبل یا بعد از ماه رمضان باشد، هر کدام مزایا و معایبی دارد؛ اما با توجه به مقرراتی که در ماه رمضان برقرار است، برگزاری نمایشگاه در این ماه و در همان زمان همیشگی بسیار سخت است؛ چراکه مردم از راه‌ها و شهرهای دور و نزدیک برای بازدید از نمایشگاه می‌آیند، اما طبق مقررات ماه رمضان، امکان سرویس‌دهی به آن‌ها در نمایشگاه وجود ندارد؛ بنابراین ممکن است خودبه‌خود وضع از برگزاری نمایشگاه قبل از ماه رمضان بدتر هم باشد؛ درنتیجه تاریخ برگزاری نمایشگاه، انتخاب بین بد و بدتر بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها