چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹
​بزرگداشت «ئه‌هوه‌ن» در یازدهمین جشنواره داستان جوان سوره

رییس حوزه هنری استان کردستان از برگزاری یازدهمین جشنواره استانی شعر و داستان جوان سوره در فروردین‌ماه سال آینده به‌میزبانی سنندج خبر داد و گفت: این دوره از جشنواره با محوریت بررسی آثار استاد محمد انصاف‌جویی (متخلص به «ئه‌هوه‌ن») برگزار می‌شود.

امین مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، با اشاره به اعلام فراخوان یازدهمین جشنواره استانی شعر و داستان جوان سوره، گفت: یازدهمین جشنواره استانی شعر و داستان جوان سوره در راستای تحقق اهداف والای انقلاب و همچنین تلاش برای توجه بیشتر به ادبیات بومی و محلی با محوریت شناسایی و جذب استعداد‌های جوان همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی، فروردین‌ماه ۹۹ در سنندج برگزار می‌شود.

وی با اشاره به تاریخچه جشنواره شعر و داستان جوان سوره بیان کرد: پس از سفر مقام معظم رهبری به استان کردستان در سال ۸۸ و معرفی این استان به‌عنوان یک استان فرهنگی، حوزه هنری نیز بیشتر در حوزه ادبیات و داستان کُردی و بومی فعالیت کرده و این بخش را نیز به جشنواره شعر و داستان جوان سوره اضافه کرده است.

مرادی با بیان اینکه هر دوره از جشنواره داستان جوان سوره با محوریت یکی از ادبا و شاعران استان برگزار می‌شود، عنوان کرد: در دوره‌های گذشته این جشنواره شاهد برگزاری یادواره ابراهیم ستوده، عبدالغفار وارستگان، شاهرخ اورامی بودیم و این دوره نیز با محوریت بررسی آثار استاد محمد انصاف‌جویی (متخلص به «ئه‌هوه‌ن») برگزار می‌شود.

وی بر اهمیت برگزاری بزرگداشت مفاخر و ادیبان منطقه تاکید کرد و گفت: معرفی بزرگان و مفاخر ایران اسلامی به نسل آینده یکی از وظایف مسئولان فرهنگی است و بایستی این مهم در همایش‌ها و جشنواره‌های محتلف مورد توجه قرار گیرد.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان ادامه داد: یازدهمین جشنواره استانی شعر و داستان جوان سوره در ۲ بخش داستان (کُردی و فارسی) و شعر (کُردی و فارسی) و همچنین مقالات پژوهشی برنامه ریزی شده است.

مرادی به موضوع جشنواره اشاره کرد و گفت: این جشنواره در ۲ بخش آزاد و ویژه و یک بخش مقالات پژوهشی برگزار می‌شود که در بخش آزاد شرکت کنندگان مجاز به انتخاب موضوع بر اساس علاقه خود هستند، اما آثار با محوریت خانواده، دفاع مقدس، ایثار و شهادت، شعار سال (رونق تولید ملی) در اولویت پذیرش قرار دارد.

وی افزود: بخش ویژه با موضوع جبهه مقاومت و رشادت‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار می‌شود و آثار برتر نیز به صورت جداگانه ارزیابی شده و مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

مرادی در خصوص بخش مقالات پژوهشی نیز گفت: در این بخش علاقه‌مندان از سراسر کشور می‌توانند آثار تالیفی خود را به صورت مقاله با محوریت بررسی جایگاه و اندیشه ادبی محمد انصاف‌جویی متخلص به ئه‌هوه‌ن به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند که با رای هیات داوران آثار برتر در این بخش معرفی و تقدیر می‌شوند.

رئیس حوزه هنری استان کردستان اضافه کرد: در بخش شعر و داستان با زبان کُردی تمام شاعران و داستان نویسان کُرد زبان از سراسر ایران می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند، اما در بخش داستان و شعر فارسی تنها نویسندگان و شاعران استان کردستان می‌توانند شرکت داشته باشند.

مرادی، شناسایی و جذب استعداد‌های ادبی جوان، تبادل اندیشه و تجربه‌های شاعران و نویسندگان جوان انقلاب اسلامی، جریان‌سازی در شعر و ادبیات منطبق بر ارزش‌های اسلامی، برجسته‌سازی چهره‌های ممتاز عرصه شعر و داستان جوان انقلاب، تلاش در راستای ترویج آموزه‌های اخلاقی و اسلامی و تلاش برای رشد و اعتلای فرهنگ و ادب بومی و محلی را از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد.

وی با اشاره به مقررات این دوره از جشنواره اذعان کرد: هر فرد می‌تواند همزمان در همه بخش‌های جشنواره شرکت کند و حداکثر سن شرکت‌کنندگان تا زمان برگزاری جشنواره ۳۰ سال می‌باشد و هر هنرمند در هر بخش تنها می‌تواند سه اثر را به دبیرخانه ارسال کند.

رئیس حوزه هنری استان کردستان، حضور پذیرفته‌شدگان بخش نهایی در مراسم اختتامیه و کارگاه‌های آموزشی را ضروری اعلام کرد و افزود: هر اثر باید مجزا در قالب فایل word و با اندازه قلم ۱۴ و نوع قلم B. Mitra بر روی لوح فشرده به همراه نسخه چاپی ارسال شود و عدم حضور صاحبان آثار در مراسم اختتامیه حتی اگر برگزیده نیز تشخیص داده شوند به منزله انصراف از جشنواره تلقی می‌شود.

مرادی با اعلام ۱۵ اسفندماه ۹۸ به عنوان آخرین مهلت ارسال آثار گفت: اعلام آثار راه یافته به بخش مسابقه جشنواره ۱۵ فروردین‌ماه ۹۹ بوده و کارگاه‌ها و مراسم اختتامیه در دهه سوم فروردین همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی در سنندج برگزار می‌شود.

رئیس حوزه هنری کردستان با اعلام آدرس اینترنتی www.Artsanandaj.ir و شماره تماس ۳۳۲۴۳۶۲۴ با پیش شماره ۰۸۷ جهت کسب اطلاعات بیشتر، گفت: دبیرخانه جشنواره به نشانی سنندج، خیابان شهید تعریف، پایین‌تر از بیمارستان شهید قاضی، حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان، کدپستی ۶۶۱۷۶۱۵۶۵۱ آماده دریافت آثار شاعران، داستان‌نویسان و پژوهشگران در بخش‌های اعلام شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها