چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹
وعده تقدیر از برگزیدگان مشهدی کتاب سال در پایان سال

معاون فرهنگی و مطبوعات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری مراسم تقدیر از برگزیدگان مشهدی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در اواخر اسفندماه، خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، برگزیدگان سی و هفتمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و هفتمین جایزه جهانی کتاب سال، چهارشنبه ۱۶ بهمن‌‌ماه جاری در مراسمی با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری در تالار وحدت معرفی و تجلیل شدند. سهم مشهد از این میان، دو برگزیده بود؛ یکی، «امیر فتوت» برای ترجمه کتاب «فلزات سنگین در خاک» در بخش علوم کاربردی، و دیگری حجت‌الاسلام محمدرضا عطایی برای ترجمه کتاب «پندها و عبرت‌ها از بناها و آثار تاریخی مصر» در بخش تاریخ. مشهد یک عنوان «شایسته تقدیر» هم در این جایزه داشت؛ به‌خاطر کتاب جامع «جراحی کودکان» توسط گروه مؤلفان و به‌کوشش هوشنگ پورنگ.

با این حال دو برگزیده مشهدی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه‌هایی جداگانه با خبرنگار ایبنا (اینجا) عنوان کرده بودند که به‌رغم کسب این موفقیت و دریافت این نشان مطرح علمی و ملی، بازخوردی از مدیران فرهنگی شهرشان دریافت نکرده‌اند.

در همین حال «نیکنام حسینی‌پور» مدیرعامل خانه کتاب (موسسه مجری جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران) ضمن گلایه از برخی بی‌تفاوتی‌ها نسبت به این رویداد بین‌المللی، می‌گوید: «به نظر می‌رسد که وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ما دچار بروکراسی‌های اداری پیچیده شده‌اند و کتاب در اولویت کاری آنها قرار ندارد؛ درحالی که کتاب دغدغه مسئولان اول کشوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است».

افشین تحفه‌گر، معاون فرهنگی و مطبوعات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا مبنی بر چرایی کم‌توجهی مسئولان این اداره‌کل به برگزیدگان مشهدی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، گفت: جایزه کتاب سال یک رویداد ملی مانند جشنواره فجر است که برگزیدگان آن، طی مراسم مفصلی، مورد تقدیر قرار گرفته‌اند؛ اینکه ما بخواهیم دوباره رویدادی در سطح استان برای برگزیدگان مشهدی داشته باشیم، خیر؛ چنین کاری نمی‌کنیم.

وی در عین حال از برگزاری مراسم تقدیر از برگزیدگان مشهدی جایزه کتاب سال، در اواخر اسفند ماه امسال خبر داد و گفت: این وظیفه اخلاقی ماست که عرض ادب و تقدیری از برگزیدگان جایزه کتاب سال داشته باشیم و در همین راستا اواخر اسفند و همزمان با برنامه‌های فرهنگی پایان سال، از برگزیدگان تقدیر به عمل می‌آید، هرچند دوستان در سطح کشوری تقدیر شده‌اند.

خبرنگار ایبنا به سراغ احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد نیز رفت تا از برنامه احتمالی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد برای تجلیل از برگزیدگان جایزه کتاب سال، مطلع شود؛ اما پاسخگو نبودن این مقام مسئول، خود پاسخی بود گویا برای این سوال که آیا کتاب اولویت نخست متولیان فرهنگی شهر مشهد هست؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط