یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳
تخلیه احساسات کودکان با کتاب‌درمانی

مدیر خانه کودک از آغاز کارگاه‌های کتاب‌درمانی برای کودکان از امروز ۲۷ بهمن‌ماه و به مدت چهار هفته در این مرکز خبر داد.

زهرا کاظمی در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان گفت: در ادامه برنامه‌های اختصاصی که برای کودکان کتابدار در خانه کودک برپا کرده‌ایم، «کارگاه کتاب‌درمانی» را نیز برگزار می‌کنیم. کتاب درمانی یکی از شیوه‌های درمانی است که با استفاده از فنون جدید کتاب خواندن انجام می‌شود. در این شیوه، کودکان هنگام استفاده از کتاب، سه فرآیند را تجربه می‌کنند: همانندسازی، درگیر شدن احساسات و یافتن راه حل مناسب.

مدیرخانه کودک تصریح کرد: این روش درمان اگر به‌درستی انجام شود، سودهای بسیاری در پی دارد، از جمله تخلیه احساسات، همانندسازی کودک با شخصیت داستان، فعال شدن تخیل کودک، تجربه لحظه‌های شاد و تقویت تفکر مثبت. کتاب‌درمانی راهی مناسب برای کاهش فشارهای روحی و جسمی است که استفاده از آن در موارد ویژه پیشنهاد می‌شود.

وی افزود: بعد از دوره‌های تخصصی که برای کودکان برپا کرده‌ایم، والدین نیز با کودکان در کارگاه‌ها همراه می‌شوند تا بحث کتاب‌خوانی را جدی بگیرند و کتاب‌هایی نیز که مناسی سن کودکان هستند، توسط احسان کاظمی به والدین معرفی می‌شود.
 
کاظمی ادامه داد: در حقیقت کارگاه «کتاب درمانی» یک کارگاه مادر و کودک است تا کودکان تأثیر کتاب‌خوانی را متوجه شوند و همچنین مادران، از اینکه چرا کتاب باید بیشتر و جدا از فضای مجازی روی نگرش و طرز تفکر کودک تأثیر بگذارد، آگاه شوند.

وی افزود: این برنامه تا چهار کارگاه در پایان بهمن ماه برنامه‌ریزی شده و امیدواریم خانواده‌ها بتوانند از آنها استفاده کنند. البته باید بدانیم که این شیوه، راه حل همه مشکلات نیست ولی می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای درمان باشد. برای اینکه فرآیند کتاب درمانی با موفقیت انجام شود، باید گام‌هایی برداشته شود، ازجمله انتخاب کتاب مناسب برای درمان که باید با مشکلات کودکان همخوانی داشته باشد. این موضوع یکی از مشکلات پیش روی کتاب‌درمانی است. استفاده از معیارهای انتخاب کتاب می‌تواند به ما در حل این مشکل کمک کند.

به گفته مدیر خانه کودک اصفهان، کارگاه کتاب‌درمانی برای کودکان از امروز ۲۷ بهمن‌ماه به مدت چهار هفته و از ساعت ۱۰ الی ۱۲ در محل خانه کودک اصفهان برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها