یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳
درودی: توسعه بازار کتاب تنها با توسعه کتابفروشی‌ها محقق می‌شود

مدیر کتابفروشی «دانشمند» توسعه بازار کتاب را درگرو توسعه کمی و کیفی کتابفروشی‌ها خواند و گفت: ‌فروش کتاب در سوپرمارکت شاید امکان اجرایی‌شدن داشته باشد اما هم غیرقانونی و هم غیرحرفه‌ای است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب به‌عنوان یک کالای تولیدی، همانند دیگر کالاها نیازمند بازار-به‌عنوان جایی برای عرضه و تقاضای آن- است؛ اما بعد و خاصیت فرهنگی کتاب، آن را از دیگر کالاها جدا کرده و منجر به تعریف مکان‌ها و شرایط خاص برای فروش کتاب شده است. حال سوال این است که جايگاه عرضه كتاب بايد چه خصوصياتي داشته باشد؟ و آیا محدودیت‌های تعریف شده برای محل فروش کتاب، مانع از توسعه بازار کتاب و در نهایت فروش بیشتر آن می‌شود؟
 
مسعود درودی، مدیر کتاب‌فروشی دانشمند شهر سنندج که 15سال از عمر فعالیت آن می‌گذرد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره شرایط فروش کتاب عنوان کرد: به نظر من، فروش هر کالایی باید توسط فروشندگان مجاز آن کالا صورت گیرد؛ یعنی فروشندگانی که طبق مقررات موجود از جمله قانون نظام صنفی، مجوز فروش آن کالا را دارند؛ کتاب هم از این قاعده مستثنی نیست و فروش کتاب باید در اختیار دارندگان جواز کتاب‌فروشی باشد.
 
وی کتاب‌فروشی‌ها را بهترین ویترین فروش کتاب دانست و افزود: متاسفانه ناشران با توجیه‌‌های به‌ظاهر زیبایی مانند «توسعه بازار کتاب» یا «در دسترس بودن کتاب برای عموم» و امثالهم، درعمل باعث حذف کتاب‌فروشان می‌شوند؛ غافل از اینکه هرگز هیچ فضایی مانند کتاب‌فروشی قابلیت ویترین کردن برای ناشران را ندارد و حذف تدریجی کتاب‌فروشان لطمه جبران ناپذیری به کل صنعت نشر می‌زند.
 
مدیر کتاب‌فروشی دانشمند ضمن اشاره به فروش کتاب در فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای تحت عنوان توسعه بازار کتاب و امکان فروش کتاب در سوپرمارکت‌ها اظهار کرد: فروش کتاب در سوپرمارکت شاید امکان اجرایی‌شدن داشته باشد اما همان‌طور که عرض کردم، هم غیرقانونی و هم غیرحرفه‌ای است.
 
وی ضمن اشاره به تخصصی بودن فروش کتاب، گفت: اگر قرار است کتاب در سوپرمارکت به فروش برسد، سوال من این است آیا مسئول سوپر مارکت چه چیزی از کتاب می‌داند و چه کمک و راهنمایی می‌تواند به مخاطب بکند؟ اساساً این تداخل صنفی کار غلط و اشتباهی است؛ مگر می‌شود مثلا در کتاب‌فروشی تخم‌مرغ فروخت و اسم آن را توسعه فیزیکی بازار تخم‌مرغ و یا خدمت به صنعت تخم‌مرغ برای رهایی از بحران گذاشت؟!
 
درودی در واکنش به فروش کتاب در مطب برخی پزشکان، مانند فروش کتاب‌های کودک توسط منشی پزشک اطفال، به‌عنوان نمونه بازار کوچک تخصصی کتاب اظهارکرد: اینکه هرجا کودک رفت‌وآمد می‌کند، کتاب کودک ارائه شود و یا کارهایی شبیه این، درست مانند مثال سوپرمارکت است و بنده نام این کار را فرصت‌طلبی و سوءاستفاده از عدم نظارت‌های لازم  می‌گذارم.
 
وی افزود: با استفاده از عنوان «بازار کوچک تخصصی» برای این کار کاملا مخالفم. متاسفانه عده‌ای با استفاده از عناوین فریبنده‌ای مانند «کمک به کتاب‌خوان شدن مردم» تصور می‌کنند در هرجایی باید و می‌توان کتاب فروخت و این خدمت به فرهنگ جامعه است.
 
مدیر کتابفروشی دانشمند شهر سنندج توسعه بازار کتاب را در گرو توسعه کتاب‌فروشی‌ها خواند و افزود: توسعه بازار کتاب، تنها با توسعه کتاب‌فروشی‌ها -هم از نظر تعداد و هم از نظر کیفت خدمات- محقق می‌شود؛ نه‌ با ورود افراد و اصناف متفرقه به بازار کتاب.
 
وی اضافه کرد: درحال‌حاظر متاسفانه به‌دلیل سیاست فروش مستقیم کتاب با تخفیف توسط ناشران، کتاب‌فروشان تضعیف شده‌اند. ناشران اگر دست از فروش با تخفیف به غیرکتاب‌فروشان بردارند، کتاب‌فروشان امکان ادامه حیات خواهند داشت و می‌توانند توسعه پیدا کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط