شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
«نیم‌قرن شعر بوشهر» در یک کتاب

کتاب دو جلدی «نیم قرن شعر بوشهر» اثر بشیر علوی، منتقد و نویسنده بوشهری روانه بازار کتاب شد.

مولف کتاب «نیم‌قرن شعر بوشهر» در خصوص انتشار این کتاب به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، گفت: این کتاب چهارمین اثر من است و با عنوان اصلی «نیم قرن شعر بوشهر» و عنوان فرعی «نقد جریان‌های شعر معاصر بوشهر» به همت نشر روزگار در دو جلد و پنج فصل (با جلد سخت) و شمارگان 1000 جلد منتشر شده است.

بشیر علوی ادامه داد: تمامی دفترهای شعری چاپی استان بوشهر بعد از انقلاب در این اثر مورد نقد دانشگاهی و علمی قرار گرفته است.

این منتقد، نویسنده و استاد دانشگاه افزود: این اثر به جریان مختلف شعری از جمله جریان سنت‌گرای معاصر، نیمه‌سنتی، نو، گویشی و طنز معیار پرداخته است؛ جَنَم و شِمای اصلی این اثر، نقد است.

وی با بیان اینکه بر این اساس تمامی مجموعه‌های شعری استان در این کتاب در نیم قرن اخیر مورد نقد و واکای علمی و پژوهشی قرار گرفته است، تصریح کرد: کتاب به پنج فصل تقسم شده است و اشعار موجود هر جریان در همان جریان مورد واکاوی قرار گرفته است.

علوی بیان کرد: در پردازش و نقد شعرها، ابتدا اندکی از زندگی‌نامه علمی و هنری شاعر مطرح شده و در ادامه، یک دفتر شعر از او با توجه به ساختار موجود و رویکرد زبانی و بُعد واژگانی و ترکیبات مورد نقد و واکاوی قرار گرفته است.

این نویسنده و پژوهشگر افزود: در بَعد و در اصل، کار براساس نقد پویایی یا ایستایی، نقد صور خیال، نقد محور فرهنگی، عوامل و مؤلفه‌های بومی، آوانگاردها و گروتسک‌ها، محور عاطفه و درونمایه و موضوع و اندیشه، گونه‌های نوآوری، محور فنی و هنری و مؤلفه‌های پست مدرنیته (شعرهایی که این جریان دارند) صورت گرفته است.

یادآوری می‎شود، کتاب‌های «نیلوفران خونین»، «نقد چهارجانبه در شعر معاصر» و «ترجمان صبح» (نقد شعر محمدرضا شفیعی‌کدکنی) از زمره آثار پیشین بشیر علوی به‎شمار می‎روند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها