شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
به‌جای تقدیر، تحقیر شدیم

بهروز صفرزاده تاخیر یک‌ساله در اهدا جوایز شایستگان تقدیر جایزه کتاب سال را نوعی بی‌احترامی به برندگان این جایزه دانست و گفت: برندگان به جای تقدیر، به‌نوعی تحقیر شدند.

بهروز صفرزاده از شایستگان تقدیر بخش زبان سی‌وششمین دوره جایزه کتاب سال، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از عدم دریافت پاداش این جایزه پس از گذشت یک سال از این رویداد خبر داد و گفت: من پیگیر این مسأله بودم؛ در همین راستا یک نامه به مدیرعامل موسسه خانه کتاب نوشتم و همین چند روز قبل هم دیداری با وی داشتم؛ که به گرمی استقبال کرد و گفت نامه من را دیده است، اما «خانه کتاب» هم مقصر نیست؛ بلکه مشکل از نهادهای بالاتر و وزارتخانه است که بودجه ندارد.
 
صفرزاده که کتاب او با عنوان «فرهنگ موضوعی فارسی» در سی‌و‌ششمین دوره جایزه کتاب سال به عنوان شایسته تقدیر برگزیده شد، تاخیر یک‌ساله در اهدای این جایزه را نوعی بی‌احترامی به شایستگان تقدیر دانست و گفت: با این اوصاف متاسفانه ما که مثلا شایسته تقدیر شدیم، به جای تقدیر، به‌نوعی تحقیر می‌شویم.
 
وی افزود: این نوع برخورد، بسیار برخورد بدی است؛ حتی یک نامه ساده عذرخواهی هم برای ما ننوشتند که بگویند به خاطر مشکلات موجود، نتوانستیم پاداش این جایزه را پرداخت کنیم و در آینده جبران خواهد شد.
 
شایسته‌تقدیر بخش زبان سی‌وششمین دوره کتاب سال ضمن تاکید بر نارضایتی خود عنوان کرد: من و دوستانم -که وضعیت مشابهی داریم- همه این گله را داریم و اتفاقا دنبال این هستیم که یک نامه گروهی خطاب به موسسه خانه کتاب بنویسیم.
 
اولویت‌‌بندی‌ها اشتباه است
صفرزاده تاخیر یک‌ساله در پرداخت پاداش شایستگان تقدریر سی‌وششمین دوره جایزه کتاب سال را نتیجه عدم اولویت‌بندی درست دانست و گفت: همه از مشکلات اقتصادی کشور و کمبود بودجه آگاه هستیم، اما به اعتقاد من در این مورد، به‌جای کمبود بودجه، مسأله اولویت‌ها است. مثلا ما که فرهیختگان، شایسته‌های تقدیر و ... هستیم، جایزه‌ خود را دریافت نمی‌کنیم، اما در مراسم و کار دیگری، هزینه‌های بزرگی صرف و خرج می‌شود که آدم تعجب می‌کند.
 
او ادامه داد: مسأله و ایراد در اولویت‌بندی است و باید اولویت بیشتری به فرهیختگان داده شود. شاید فرهیختگان چون افراد ساکتی هستند و به خاطر شأن و مقام علمی و فرهنگی که دارند، معمولا اعتراض نمی‌کنند و اهل این نیستند که مانند دیگران تجمع کنند یا اعتراض خاصی انجام دهند، به آن‌ها اولویت داده نمی‌شود؛ اما سوال این است که چرا فرهیخته‌ها را دست‌کم و نادیده می‌گیرند اما برای برخی برنامه‌های دیگر خیلی خوب هم بودجه صرف می‌شود.
 
در کشور ما فرهنگ در اولویت آخر است
نویسنده کتاب «فرهنگ موضوعی فارسی» درباره تخصیص بودجه ناکافی دولت به بخش فرهنگی نسبت به دیگر بخش‌ها، گفت: متاسفانه ظاهرا فرهنگ در کشور ما در اولویت آخر است و انگار خیلی چیزهای مهم‌تر داریم که فرهنگ بیچاره در اولویت‌های ما همیشه آخر می‌شود. این وضعیت واقعا جای گله دارد. به‌نظر من مسئولان باید در اولویت‌بندی بودجه تجدید نظر کنند و به فرهنگ اهمیت بیشتری داده شود.
 
وی افزود: وقتی ما این همه شعار می‌دهیم که یک کشور فرهنگی و فرهنگ‌دوست هستیم، درست نیست این اظهارات فقط در حد شعار بماند و وقتی که پای عمل به میان بیاید، کم‌ترین بهایی به فرهنگ داده نشود.
 
صفرزاده خطاب به مسئولان و مدیران فرهنگی گفت: اگر این روند ادامه داشته باشد، فرهیختگان، هنرمندان و نویسندگان روزبه‌روز دلسردتر می‌‌شوند و انگیزه‌شان برای تلاش و پیشرفت کمتر می‌شود. این مسأله در درازمدت بسیار نتایج بدی خواهد داشت. البته تا الان هم متاسفانه نتایج بدی داشته و اگر این روند ادامه داشته باشد، در آینده بدتر خواهد شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها